Datateknik A, Objektbaserad programmering, 4 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Datateknik A, Objektbaserad programmering, 4 poäng
Object based programming
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DTEA24
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2005-09-30
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Kursen behandlar specifikation, implementation och användning av klasser. Betoning läggs på klassbegreppet och användning av objekt i klientkod. Arv med statisk bindning används som mekanism för återanvändning/specialisering av befintliga klasser. Andra centrala moment är dynamisk minneshantering, pekare och rekursion. Standardbiblioteket i C/C++ behandlas i relevanta delar. UML introduceras som modelleringsspråk för objektorienterad programmering.
Kursen syftar till att introducera objektorienterad terminologi och objektbaserad programmering, specifikation och implementering av egna klasser i C++, däribland klassiska abstrakta datatyper som kö, stack och lista.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten
- kunna specificera och implementera egna klasser
- kunna använda arv för specialisering av befintliga klasser
- kunna överlagra operatorer med bibehållen semantik för egna klasser
- kunna specificera, implementera och använda vissa klassiska abstrakta datastrukturer som klasser
- kunna hantera dynamisk allokering
- kunna använda pekare som funktionsargument
- kunna utnyttja pekararitmetik samt sambandet mellan array och pekare
- kunna identifiera och implementera enklare rekursiva algoritmer
- kunna utnyttja typparametrisering genom att använda färdiga funktions- och klassmallar (eng. templates)
- kunna använda biblioteksfunktioner och instanser av vissa kontainerklasser i standardbiblioteket, t.ex. vector och list samt tillhörande iteratorer
- kunna förstå och konstruera vissa typer av UML-diagram, t.ex. klassdiagram och interaktionsdiagram
- kunna förstå och utnyttja algoritmer för sortering och sökning i sorterat material
- kunna bygga en applikation baserad på flera källkodsfiler
Innehåll
- objektorienterad terminologi: klass, medlemmar, operationer, attribut, objekt, instans, arv, relation, meddelande mm
- specifikation och implementering av klasser i C++
- överlagring av operatorer
- arv med statisk bindning
- abstrakta datatyper som kö, stack och lista
- dynamisk minnesallokering
- pekare och dess tillämpningar
- rekursiva algoritmer
- introduktion till typparametrisering
- kontainerklasser och iteratorer i standardbiblioteket
- sortering och sökning
- introduktion till UML
- separatkompilering och projekt
Behörighet
Datateknik A, Introduktion till programmering, 4p, C++ eller Java som språk.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av cirka: 24 timmar (15%) föreläsningar, 16 timmar (10%) laborationer. Cirka 120 timmar (70%) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
1 poäng (1,5 ECTS-poäng), L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
3 poäng (4,5 ECTS-poäng), T101: Tentamen
Betyg: U,G eller VG. I Civ/Hög-ingjörskurs ges U, 3,4 eller 5.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen U, G eller VG. Ingår kursen i en civil- eller högskoleingenjörsutbildning ges betygen U underkänd, 3,4 eller 5
Övrig information
R1 Denna.
Ny 2003-02-19. Fastställd av prefekten vid institutionen för Informationsteknologi och medier. Gäller fr.o.m. HT03
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Deitel , Deitel
- Titel: C++ How to program
- Upplaga: fifth edition
- Förlag: Prentice Hall
- Kommentar: Kan ersättas med Skansholm Jan , C++ Direkt, andra upplagan 2000 Studentlitteratur