Engelska GR (A), Språk och kultur: Engelska, 10,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Engelska GR (A), Språk och kultur: Engelska, 10,5 hp
English BA (A), Language and Culture: English, 7,5 ECTS-credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EN005G
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 10,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-04-03
  • Senast ändrad: 2008-12-11
  • Giltig fr.o.m: 2009-08-30

Syfte

Den studerande skall utveckla sin förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt, identifiera begreppen språk och kultur och sambanden dem emellan i en engelskspråkig kontext, demonstrera sin förmåga att analysera engelskspråkig skönlitteratur för barn och ungdom samt redovisa sina ämnesdidaktiska färdigheter i engelska.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall den studerande kunna:
- förstå och producera ändamålsenlig talad och skriven engelska på olika
stilnivåer
- redovisa kunskap om och förståelse av engelskspråkig barn- och
ungdomslitteratur i dess kulturella och språkliga kontext samt förmåga
att med relevanta begrepp läsa, förstå, tolka och diskutera dessa verk
- identifiera och använda olika definitioner på språk och kultur teoretiskt
och praktiskt
- visa förståelse av den egna kulturens relation till andra kulturer
- genom jämförelser redogöra för samspelet mellan språkliga uttryck,
kulturella uttryck och samspelet mellan språk och kultur
- observera och analysera samspelet mellan språkliga och kulturella
uttryck i den verksamhetsförlagda utbildningen
- redovisa kunskap om språkets och kulturens betydelse för barns och
vuxnas utveckling
- visa förmåga att planera, leda och utvärdera undervisning
i engelska och övrig skolverksamhet

Innehåll

Kursen omfattar två moment:
1. Engelska – sambandet mellan språk och kultur, engelsk språkfärdighet
och studier av engelskspråkig skönlitteratur för barn och ungdom
(English – the relation between language and culture, English proficiency,
and the study of English fiction for children and young people) 7,5 hp

2. Ämnesdidaktik och verksamhetsförlagd utbildning (Subject didactics and
occupational education) 3 hp

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B, En B, Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

1. Engelska – sambandet mellan språk och kultur, engelsk språkfärdighet
och studier av engelskspråkig skönlitteratur för barn och ungdom
(English – the relation between language and culture, English proficiency,
and the study of English fiction for children and young people) 7,5 hp
Examination sker genom skriftlig tentamen samt skriftliga och muntliga
redovisningar under kursens gång.

2. Ämnesdidaktik och verksamhetsförlagd utbildning (Subject didactics and
occupational education) 3 hp
Examination sker i form av presentation och inlämnande av en skriftlig rapport.

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i Inriktning språk och kultur, 60 högskolepoäng, inom lärarutbildningen.

Lärarutbildningens mål är att utbilda kunniga, kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall utveckla de studerandes förståelse och förmåga att hävda de grundläggande värden som anges i nationella styrdokument och internationella överenskommelser. Utbildningen skall vidare leda till att de färdiga lärarna kan beskriva, analysera, förklara och förstå den processer genom vilka kunskap bildas samt hur människor formas och förändras i relation till olika sociala sammanhang. Utbildningen skall också ge den blivande läraren goda didaktiska kunskaper som ska kunna tillämpas på olika kunskapsstoff. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge den studerande förutsättningar både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen att aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete.

Utifrån kursens syfte skall den studerande utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera.

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gälland förutsättningar för återupptagande av studierna.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Burnett, Frances
  • Titel: The Secret Garden
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Penguin Longman
  • Författare/red: Milne, Alan Alexander
  • Titel: Winnie - the - Pooh
  • Upplaga: 1989
  • Förlag: Mammoth
  • Författare/red: Paton, Alan
  • Titel: Cry the Beloved Country
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Penguin
  • Författare/red: Svartvik, Jan Olof
  • Titel: Modern engelsk grammatik
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber AB

Stenciler med uttalsövningar, realiaatexter, skönlitterära texter och ämnesdidaktik tillhandahålls av institutionen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15