Engelska B, Inriktning engelska AB, 40 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Engelska B, Inriktning engelska AB, 40 poäng
English

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: ENAA21
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: B-nivå
  • Högskolepoäng: 60
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2006-01-15
  • Giltig fr.o.m: 2005-01-17

Syfte

Kursen är avsedd för lärarstuderande med inriktning engelska.
Under första terminen är kursens mål att ge grundläggande kunskaper om engelsk grammatik, engelskspråkiga länders samhällsliv, kultur och litteratur, samt engelska språkets ställning som världsspråk, dess regionala och sociala varianter och dess historiska utveckling. Härutöver ska kursen ge grundläggande ämnesdidaktik.

Kursens mål under andra terminen är att den lärarstuderande skall bredda och fördjupa sina kunskaper om det engelska språket och dess litteratur, med särskild inriktning på strukturella, ideologiska, historiska och variationsmässiga aspekter samt öka sin förmåga att kommunicera på engelska. Andra terminen syftar också till att ge en fördjupad ämnesdidaktisk insikt samt att utveckla förmåga att kunna analysera läromedelsinnehåll. I kursen ingår 10 poäng verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Kursens mål är att den studerande skall
- utveckla och fördjupa sina färdigheter i att använda språket muntligt och skriftligt
- fördjupa och bredda sin förmåga att förstå talad och skriven engelska
- utveckla och fördjupa sin förmåga att söka, läsa och bearbeta information på engelska
- öka sina kunskaper om engelsk grammatik, engelskspråkiga länders samhällsliv, kultur och litteratur
- öka sina insikter om det engelska språkets ställning som världsspråk, dess regionala och sociala varianter och dess historiska utveckling
- öka sin förtrogenhet med litterär, grammatisk och lingvistisk analys
- öka sin förmåga att analysera sin egen inlärning och språkliga förmåga samt därigenom öka sin lyhördhet när det gäller andras inlärning av engelska
- applicera och pröva sina vunna insikter och kunskaper i undervisningssituationer
- utveckla ett didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- kunna analysera och bedöma elevers arbetsinsatser och färdiga produkter
- utveckla sina kunskaper om och sin förtrogenhet med olika språkdatabaser för att kunna använda sig av dem i sin kommande yrkesutövning
- fördjupa sina färdigheter i ämnesdidaktik
- utveckla ämnesdidaktiska färdigheter i språkundervisning i engelska
- kunna bedöma och analysera läromedel i engelska
- utifrån kursens syfte skall den studerande utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera.

Lärarutbildningens mål är att utbilda kunniga, kritiskt reflekterande lärare med pedagogisk kompetens för samhällets behov. Utbildningen skall utveckla de studerandes förståelse och förmåga att hävda de grundläggande värden som anges i nationella styrdokument och internationella överenskommelser. Utbildningen skall vidare leda till att de färdiga lärarna kan beskriva, analysera, förklara och förstå den processer genom vilka kunskap bildas samt hur människor formas och förändras i relation till olika sociala sammanhang. Utbildningen skall också ge den blivande läraren goda didaktiska kunskaper som ska kunna tillämpas på olika kunskapsstoff. Lärarutbildningen skall forskningsförankras och ge den studerande förutsättningar både under den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av utbildningen att aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete.

Innehåll

Kursen omfattar åtta delmoment:
Delkurs 1. Grammatik (Grammar), 5 p
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning (Occupational Education), 5 p
Delkurs 3. Språkfärdighet (Language Proficiency), 5 p
Delkurs 4. Engelskspråkig litteratur: introduktion till litteraturanalys (Literature from English speaking Countries: introduction to literary analysis), 5 p
Delkurs 5. Grammatik och språkfärdighet (Grammar and Language Proficiency), 5 p
Delkurs 6. Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria (British and Irish Literature, History of Literature and Ideas), 5 p
Delkurs 7. Verksamhetsförlagd utbildning (Occupational Education), 5 p
Delkurs 8. Språklig översiktskurs (Language Survey Course), 5 p

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Grammatik
Examination sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion, som bedöms under kursens gång, dels i form av uppsatser och avslutande skriftliga prov.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Verksamhetsförlagd utbildning
Kunskapsredovisningen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar av loggbok samt vfu-uppgift.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Språkfärdighet
Examination sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion, som bedöms under kursens gång, dels i form av uppsatser och avslutande skrifliga prov.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Engelskspråkig litteratur: introduktion till litt.analys
Examination sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion, som bedöms under kursens gång, dels i form av uppatser och avslutande prov.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Grammatik och språkfärdighet
Examination sker genom bedömning av de studerandes muntliga och skriftliga produktion samt ett skriftligt prov.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Storbritanniens och Irlands litteratur
Examination sker genom bedömning av de studerandes muntliga och skriftliga produktion samt ett skrifligt prov.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Verksamhetsförlagd utbildning
Kunskapsredovisningen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar av loggbok samt vfu-uppgift.
Betyg: U, G eller VG

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Språklig översiktskurs
Examination sker genom bedömning av de studerandes muntliga och skriftliga produktion samt ett skriftligt prov.
Betyg: U, G eller VG

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på sex delkurser.

Begränsning av examination

För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Studerande som underkänts i prov ges tillfälle till omtentamen. Den studerande som underkänts två gånger på samma prov har rätt att begära alternativ examinationsform och/eller annan lärare som examinator.

Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Norstedts Stora engelsk-svenska ordbok
  • Upplaga: 2000, 3:e upplagan
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Abrams, M.H. mfl.,
  • Titel: The Norton Anthology of English Literature. The Major Authors
  • Upplaga: 2001, 7.e upplagan, Vol 1&2 Combined
  • Förlag: Norton
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 6, Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria. 2870
  • Författare/red: Brontë, E
  • Titel: Wuthering Heights
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Penguin Classics
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 6, Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria. 279
  • Författare/red: Crystal, David.
  • Titel: Encyclopedia of The English Language
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Kommentar: 512
  • Författare/red: Dickens, C.
  • Titel: Great Expectations
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Longman
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 6, Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria. 443
  • Författare/red: Harper Collins
  • Titel: Collins Cobuild Dictionary
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Joyce, J
  • Titel: Dubliners
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Penguin Classics
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 6, Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria. 245
  • Författare/red: Longman
  • Titel: Dictionary of Contemporary English
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Lundén, R. och M. Srigley
  • Titel: Ideas and Identities
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 6, Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria. 245
  • Författare/red: Shakespeare, W.
  • Titel: Macbeth
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Arden
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 6, Storbritanniens och Irlands litteratur, litteraturhistoria och idéhistoria. 190
  • Författare/red: Trudgill, Peter
  • Titel: Sociolinguistics, An Introduction to Language and Society
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Penguin, 4:e upplagan
  • Kommentar: Obligatorisk för moment 8, Språklig översiktskurs 222
Moment 2
  • Författare/red: Tornberg, U
  • Titel: Språkdidaktik
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 181
Moment 3
  • Författare/red: Hasselgård, Hilde och Per Lysvåg
  • Titel: English Grammar: Theory and Use A Key to Exercises
  • Upplaga: 2001, 2. opplag
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: Boken är även obligatorisk i moment 5, Grammatik och språkfärdighet.
  • Författare/red: Hasselgård, Hilde, Stig Johansson och Per Lysvåg
  • Titel: English Grammar: Theory and Use
  • Upplaga: 2001, 2 opplag
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: Boken är även obligatorisk i moment 5, Grammatik och språkfärdighet. 482
  • Författare/red: Johansson, S och G Rönnerdal
  • Titel: Introducing English Pronunciation
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 159
Moment 4
  • Författare/red: Achebe, Chinua
  • Titel: Things Fall Apart
  • Upplaga: 1986
  • Förlag: Heinemann
  • Kommentar: 150
  • Författare/red: Desai, Anita
  • Titel: Baumgartner's Bombay
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Vintage
  • Kommentar: 240
  • Författare/red: Grace, Patricia
  • Titel: Potiki
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: University of Hawai'i Press
  • Kommentar: 185
  • Författare/red: Lahivi, Jhumpa
  • Titel: The Namesake
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Houghton Mifflin Company
  • Kommentar: 291
  • Författare/red: Mac Laverty, Bernard
  • Titel: Cal
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Random House, UK
  • Kommentar: 154
  • Författare/red: MacQueen, D. S
  • Titel: Window on the United States
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 278
  • Författare/red: Oakland, J
  • Titel: British Civilization
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 282
Moment 5
  • Författare/red: Hacker, Diana
  • Titel: A Writer's Reference
  • Upplaga: 2002, 5:e upplagan
  • Förlag: Bedford/St. Martin's

Till moment 1, Grammatik, 5 poäng väljs en av följande böcker: Crystal, David (1998), Rediscover Grammar with David Crystal. Essex: Longman Greenbaum, Sidney (1996), The Oxford English Grammar. Oxford University Press Hasselgård, Hilde, Stig Johansson & Per Lysvåg (1998), English Gramar: Theory and Use. Oslo: Universitetsforlaget The Internet Grammar of English. http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar/home.htm: University London För moment 1 tillkommer även stenciler med grammatikövningar, ca 40-50 sidor. Tillhandahålls av institutionen. För moment 3, Språkfärdighet, 5 poäng tillkommer stenciler med uttalsövningar och grammatikövningar som tillhandahålls av institutionen. För moment 5 tillkommer stencilerat material som tillhandahålls av institutionen. För moment 7, Verksamhetsförlagd utbildning tillkommer kompendium i didaktik som tillhandahålls av institutionen. För moment 8 tillkommer kompendium i språkhistoria som tillhandahålls av institutionen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15