Engelska, Valbar kurs/Teoretiska ramverk inom CALL, 5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Engelska, Valbar kurs/Teoretiska ramverk inom CALL, 5 hp
English, Elective course / Theoretical frameworks in CALL, 5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: ENG015F
- Forskarutbildningsämne: Engelska
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2016-09-22
- Giltig fr.o.m: 2013-12-05
Syfte
Kursens syfte är att fördjupa den studerandes kunskaper om de teoretiska ramverk som ligger till grunden för CALL (Computer Assisted Language Learning). Syftet är att vidareutveckla den studerandes kunskap om teorier och att applicera dessa i det egna avhandlingsområdet.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall den studerande ha en överblick av den historiska utvecklingen av CALL-fältet samt vilka teorier och metoder som drivit forskning inom detta fält. Den studerande skall även kunna kritiskt värdera dessa teorier i relation till sin egen forskning och självständigt i seminariediskussioner kunna diskutera applikationer av olika teoretiska ramverk och modeller, samt presentera dessa i form av en uppsats.
Innehåll
Kurslitteratur omfattande cirka 500 sidor. En skriftlig uppgift omfattande cirka 3000 ord ingår.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att deltagaren är antagen till forskarutbildning. Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kurser på forskarnivå i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av diskussionsseminarier.
Examination
Examinationen sker genom aktiv medverkan vid seminarier samt genom en skriftlig uppgift.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Bax, S.
- Artikeltitel: CALL – past, present and future.
- Tidskrift: System
- År/Volym/nr/sidor: 2003/31/1/13-28
- Författare/red: Beatty, K.
- Titel: Teaching and Researching Computer Assisted Language Learning.
- Upplaga: 2003
- Förlag: New York: Longman.
- Författare: Belz, J. A.
- Artikeltitel: Linguistic perspectives on the development of intercultural competence in telecollaboration.
- Tidskrift: Language Learning & Technology
- År/Volym/nr/sidor: 2003/7/2/68-117
- Författare: Bigum, C. and Rowan, L.
- Artikeltitel: Landscaping on shifting ground: teacher education in a digitally transforming world
- Tidskrift: Asia-Pacific Journal of Teacher Education
- År/Volym/nr/sidor: 2008/36/3/245-255
- Författare: Conole, G. & Oliver, M. (eds)
- Artikeltitel: Introduction
- Tidskrift: In: Contemporary Perspectives in E-learning Research: Themes, Methods and Impact on Practice. London: Routledge
- År/Volym/nr/sidor: 2007/3-20
- Kommentar: Introduction. In G. Conole & M. Oliver. (eds).
- Författare: Cox, M., J.
- Artikeltitel: Formal to informal learning with IT: research challenges and issues for e-learningjcal
- Tidskrift: Journal of Computer Assisted Learning
- År/Volym/nr/sidor: 2013/29/1/85-105
- Författare: Davies G., Walker R., Rendall H. & Hewer S.
- Artikeltitel: Introduction to Computer Assisted Language Learning (CALL)
- Tidskrift: Module 1.4 in Davies G. (ed.) Information and Communications Technology for Language Teachers (ICT4LT), Slough, Thames Valley University
- Webbadress: http://www.ict4lt.org/en/en_mod1-4.htm
- Författare: Deutschmann, M.
- Artikeltitel: Creating Online Community: Challenges and Solutions
- Tidskrift: In Kirk Sullivan, Peter Czigler & Jenny Sullivan Hellgren (eds.), Cases on Professional Distance Education Degree Programs and Practices: Successes, Challenges and Issues. Hershey USA: IGI publishing
- År/Volym/nr/sidor: pp 86-111
- Författare: Dudeney, G. & Hockly, N.
- Artikeltitel: ICT in ELT: how did we get here and where are we going?
- Tidskrift: ELT Journal Volume, Oxford University Press.
- År/Volym/nr/sidor: 2012/66/4
- Författare: Erstad, O.
- Artikeltitel: Educating the Digital Generation
- Tidskrift: Nordic Journal of Digital Literacy
- År/Volym/nr/sidor: 2010/5/1/56-71
- Författare/red: Friesen, N.
- Titel: Rethinking E-Learning Research: Foundations, Methods, and Practices.
- Upplaga: 2009
- Förlag: New York: Peter Lang.
- Författare: Garrett, N.
- Artikeltitel: Technology in the service of language learning: Trends and issues.
- Tidskrift: Modern Language Journal.
- År/Volym/nr/sidor: 1991/75/74-101
- Författare: Grgurovic, M., Chapelle, C. A., & Shelley, M. C.
- Artikeltitel: A meta-analysis of effectiveness studies on computer technology-supported language learning.
- Tidskrift: ReCALL
- År/Volym/nr/sidor: 2013/25/165-198
- Författare: Guth, S. & Helm, F. (eds.)
- Artikeltitel: Introduction
- Tidskrift: In: Telecollaboration 2.0. Bern: Peter Lang
- År/Volym/nr/sidor: 2010/13-35
- Författare: Hubbard, P.
- Artikeltitel: General Introduction
- Tidskrift: In P. Hubbard (ed.). Computer Assisted Language Learning: (Critical Concepts in Linguistics). London: Routledge,
- År/Volym/nr/sidor: 2009/1/1-20
- Författare: Jarvis, H. A.
- Artikeltitel: Computer assisted language learning (CALL): Asian learners and users going beyond traditional frameworks.
- Tidskrift: Asian EFL Journal
- År/Volym/nr/sidor: 2013/15/1/190-201
- Författare: Jung, U. O. H.
- Artikeltitel: CALL: past, present and future – a bibliometric approach
- Tidskrift: ReCALL
- År/Volym/nr/sidor: 2005/17/1/4-17
- Författare: Kern, R. & M. Warschauer
- Artikeltitel: Theory and practice of networkbased language teaching.
- Tidskrift: In M. Warschauer and R. Kern (eds.). Networkbased language teaching: Concepts and practice. Port Chester NY: Cambridge University Press.
- År/Volym/nr/sidor: 2000/1-19
- Författare: Leffa, V. J.
- Artikeltitel: CALL as Action
- Tidskrift: In R. Marriott & P. Torres. (eds). Handbook of Research on ELearning Methodologies for Language Acquisition. New York: Information Science Reference
- År/Volym/nr/sidor: pp 39-52
- Författare/red: Levy, M. & Stockwell, G.
- Titel: CALL dimensions: Options and issues in computer assisted language learning.
- Upplaga: 2006
- Förlag: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Författare: O’Dowd, R.
- Artikeltitel: Book review: CALL Dimensions: Options and Issues in Computer-Assisted Language Learning Mike Levy and Glen Stockwell
- Tidskrift: ReCALL
- År/Volym/nr/sidor: 2007/19/242-244
- Författare: Ohlrogge, A. & Lee, H.
- Artikeltitel: Research on CALL and Distance Learning: A Briefly Annotated Bibliography.
- Tidskrift: CALICO
- Webbadress: Retrieved Jan 3, 2013 from https://calico.org/DistanceEdBiblio.pdf
- Författare: Salaberry, M. R.
- Artikeltitel: The Use of Technology for Second Language Learning and Teaching: A Retrospective.
- Tidskrift: Modern Language Journal
- År/Volym/nr/sidor: 2001/85/1/39-56
- Författare: Selwyn, N.
- Artikeltitel: Re-imaginging the school as a 'loose space' for digital technology use.
- Tidskrift: In Drenoyianni, H. and Stergioulas, L. (eds) Pursuing Digital Literacy in Compulsory Education (New Literacies and Digital Epistemologies). Peter Lang Publishing Group
- År/Volym/nr/sidor: 2011
- Författare: Selwyn, N.
- Artikeltitel: Web 2.0 applications as alternative environments for informal learning - a critical review' paper presented to OECD-KERIS expert meeting.
- År/Volym/nr/sidor: 2007a
- Webbadress: Retrieved April 22, 2013 from: http://www.oecd.org/dataoecd/32/3/39458556.pdf
- Författare/red: Van Lier, L.
- Titel: The Ecology and Semiotics of language Learning – A Sociocultural perspective
- Upplaga: 2004
- Förlag: Boston: Kluwer academic.
- Författare: Warschauer M.
- Artikeltitel: Computer Assisted Language Learning: an Introduction
- Tidskrift: In Fotos S. (ed.) Multimedia language teaching, Tokyo: Logos International.
- År/Volym/nr/sidor: 1996/3-20
- Webbadress: Retrieved Jan 3, 2013 from http://www.ict4lt.org/en/warschauer.htm.
- Författare: Warschauer, M.
- Artikeltitel: CALL for the 21st century
- Tidskrift: IATEFL and ESADE Conference, 2 July 2000, Barcelona, Spain.
- Webbadress: Retrieved Jan 3, 2013 from http://www.gse.uci.edu/person/warschauer_m/docs/future-of-CALL.pdf
- Författare: Warschauer, M. & Matuchniak, T.,
- Artikeltitel: New Technology and Digital Worlds: Analyzing Evidence of Equity in Access, Use, and Outcomes.
- Tidskrift: Review of Research in Education
- År/Volym/nr/sidor: 2010/34/179-225
- Författare: Warschauer, M., & Healey, D.
- Artikeltitel: Computers and language learning: An overview
- Tidskrift: Language Teaching,
- År/Volym/nr/sidor: 1998/31/57-71
- Webbadress: Retrieved Jan 3, 2013 from http://www.gse.uci.edu/person/warschauer_m/overview.html
Ca 500 sidor väljs av läraren ifrån litteraturlistan.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket