Etnologi GR (A), Barn, språk, kultur: mångfald i förskola och skola, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Etnologi GR (A), Barn, språk, kultur: mångfald i förskola och skola, 30 hp
Ethnology BA (A), The child, culture and language, 30 ECTS-credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EO004G
  • Ämne huvudområde: Etnologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-03-30
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

I denna specialisering i lärarutbildningen utvecklar den studerande sin förmåga att möta barn från skiftande kulturella och språkliga bakgrunder. Med utgångspunkt från definitioner av kultur och språk studeras barns mångfald utifrån förskolans och skolans verksamhet. Mångfald åsyftar i denna kurs att respektera den andre som sig själv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- identifiera och redogöra för olika definitioner på språk och kultur
- redogöra för samspelet mellan språk och kultur i barns språkanvändning
och kognitiva utveckling
- ge exempel på situationer där barn finns och verkar som präglas av
kulturell och språklig mångfald

Innehåll

Denna kurs består av fyra moment
1. Kulturbegrepp och kulturella uttryck (The conceptualization and expression of culture), 7,5 högskolepoäng
Här deltar den studerande i preciseringen av skilda definitioner av kultur. Dessa definitioner relateras till barns uttryck för kultur i förskola och skola. Den studerande lär sig att teoretiskt diskutera vad kultur är och att tillämpa denna diskussion i praktisk verksamhet.

2. Kulturell mångfald (Cultural diversity), 7,5 högskolepoäng
I denna kurs studeras kulturell mångfald som en process där olika kulturella uttryck och olika kulturer möts och de resultat denna process kan leda till. Det kan vara mötet mellan barnets och förskolans eller skolans kultur, mellan barn med svensk kulturbakgrund och barn av annat ursprung, landsbygdskultur och storstadskultur, mellan massmedias kulturella stereotypier och individens kulturella mångfald, etc.

3. Språk, kultur och identitet (Language, culture, and identity), 7,5 högskolepoäng
Kursen riktar intresset mot kulturens betydelse för individen, hur barnet utvecklar sin identitet, hur människan formas till människa, hur kulturen påverkar individen i gruppen och samhället, hur samspelet mellan identitet och språk kan fungera både som bro och barriär i det sociala samspelet samt hur människan uttrycker och formar sin identitet genom språklig kommunikation.

4. Språkutveckling och flerspråklighet (The development of language proficiency and linguistic diversity), 7,5 högskolepoäng
Kursen visar vad som händer vid språkmöten och hur språkutveckling går till, mötet mellan barns och vuxnas språk, mötet mellan talat och skrivet språk, hur barn lär sig sitt modersmål och hur vuxna lär sig ett främmande språk samt hur vissa möten kan leda till otillräckliga språkfärdigheter eller till tvåspråkighet och språklig mångfald.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

Kulturbegrepp och kulturella uttryck, 7,5 högskolepoäng
Examinationen sker genom en hemtentamen.

Kulturell mångfald, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom hemtentamen, grupparbete och aktivt deltagande i undervisningen.

Språk, kultur och identitet, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom hemtentamen.

Språkutveckling och flerspråkighet, 7,5 högskolepoäng
Examination sker genom en skriftlig uppgift.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är godkänd som en specialisering inom lärarutbildningen.

Kursen är en så kallad breddkurs och ger därmed inte behörighet till högre nivåer i ämnet Etnologi.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Daun, Åke
  • Titel: Den allmänmänskliga och det kulturbundna
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 271 sidor
  • Författare/red: Ehn, Billy (red)
  • Titel: Kultur och erfarenhet. Aktuella teman i svensk etnologi
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 143 sidor
  • Författare/red: Ehn, Billy & Löfgren, Orvar
  • Titel: Kulturanalyser
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Kommentar: 125 sidor
  • Författare/red: Hultinger, Eva-Stina och Wallentin, Christer (red)
  • Titel: Den mångkulturella skolan
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar.
  • Författare/red: Palmenfelt, Ulf (red)
  • Titel: "Barndomens kulturalisering". Kulturforskning i Norden 1
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: NNF Folkloristik Åbo Akademi FIN-20500 ÅBO
Moment 2
  • Titel: "Kön i skolan" temanummer av NIKK magasin
  • Upplaga: -
  • Förlag: Nordiskt institut för kvinno- och könsforskning
  • Kommentar: Är gratis och kan beställas på http://www.nikk.uio.no eller per e-post nikk@nikk.uio.no
  • Titel: Kulturformedling til barn. BARN 3/1995
  • Ort: Trondheim
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Norsk Center for Barneforskning (NOSEB)
  • Kommentar: Artikel av Bengt af Klintberg "Barns berättelser" och av Fleming Mouritsen "Börnekultur - legekultur".
  • Författare/red: Brembeck, Helene & Johansson, Barbro (red)
  • Titel: Postmodern barndom
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Skrifter från Etnologiska föreningen i Västsverige 23
  • Författare/red: Hertz, Gillis
  • Titel: Kulturgrammatik: Hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Uppsala Publishing House
  • Författare/red: Liliequist, Marianne
  • Titel: Nybyggarbarn. Barnuppfostran bland nybyggare i Frostvikens, Vilhelminas och Tärna socknar 1850-1920
  • Upplaga: 1991/94
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 230 sidor
  • Författare/red: Lundgren, Anna Sofia
  • Titel: Tre år i g. Perspektiv på kropp och kön i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposium
  • Kommentar: 170 sidor
  • Författare/red: Ristilammi, Per-Markku
  • Titel: Rosengård och den svarta poesin. En studie av modern annorlundahet
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Brutus Östlings bokförlag
  • Kommentar: Finns endast på bibliotek. 165 sidor
  • Författare/red: Ronström, Ove, Runfors Ann & Wahlström, Karin
  • Titel: "Det här är ett svenskt dagis": En etnologisk studie av dagiskultur och kulturmöten i norra Botkyrka
  • Ort: Botkyrka
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Mångkulturellt centrum
  • Kommentar: 203 sidor
  • Författare/red: Rosengren, Anette
  • Titel: Två barn och eget hus
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1991
  • Förlag: Carlssons bokförlag
  • Kommentar: 184 sidor
  • Författare/red: Runfors, Ann
  • Titel: Mångfald, motsägelser och marginaliseringar. En studie av hur invandrarkunskap formas i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 229 sidor
Moment 3
  • Författare/red: Aronsson, Karin
  • Titel: Barns världar - barns bilder
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Natur & kultur
  • Kommentar: 279 sidor
  • Författare/red: Arvidsson, Alf
  • Titel: Folklorens former
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Ca 50 sidor efter lärarens anvisning.
  • Författare/red: Camus, Albert
  • Titel: Den första människan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Bonniers
  • Kommentar: 309 sidor
  • Författare/red: Engman, Jonas
  • Titel: "Så vände Bellman akterspegeln mot slottet"
  • Upplaga: 1990
  • Förlag: Nord Nytt 43
  • Kommentar: Sid 28-37
  • Författare/red: Hansson, Hasse m fl
  • Titel: Bildspråkets grunder: om konst, film/TV, reklam, nyheter, barn/ungdomskultur
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 132 sidor
  • Författare/red: Johansson, Barbro
  • Titel: "Kom och ät!" "Jag ska bara dö först." Datorn i barns vardag
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Etnologiska föreningen i Västsverige
  • Författare/red: Klintberg, Bengt af
  • Titel: Varför har elefanten röda ögon? I: Harens klagan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1978/1976
  • Förlag: Pan/Norstedts
  • Kommentar: Sid 125-141 23 sidor
  • Författare/red: Palmenfelt, Ulf (red)
  • Titel: "Aspekter på narrativitet" Kulturforskning i Norden 2
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: NNF Folkloristik Åbo Akademi FIN-20500 ÅBO
  • Författare/red: Swahn, Jan-Öyvind
  • Titel: Svenska folksagor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1992
  • Förlag: Carlsson
  • Kommentar: Sid 5-23 samt ca 30 sidor efter anvisningar från läraren. 48 sidor
Moment 4
  • Författare/red: Börestam, Ulla & Huss, Leena
  • Titel: Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 129 sidor.
  • Författare/red: Dahl, Östen
  • Titel: Språkets enhet och mångfald
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 296 sidor
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth (red)
  • Titel: Sveriges sju inhemska språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 366 sidor
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth (red)
  • Titel: Tvåspråkighet med förhinder? : invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 285 sidor
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 217 sidor
  • Författare/red: Sjögren, Annick; Runfors, Ann & Ramberg, Ingrid (red)
  • Titel: En "bra" svenska?: om språk, kultur och makt: en antologi inom projektet Språk och miljö
  • Ort: Tumba
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Mångkulturellt centrum
  • Kommentar: 111 sidor

För delkurs 2 tillkommer en valbar bok bland följande: Andersson, Åsa (2003), Inte samma lika: identifikationer bland tonårsfllickor i en multietnisk stadsdel. Göteborg: Etnologiska föreningen i Västsverige. 232 sidor. Ehn, Billy (1983), Ska vi leka tiger? Daghemsliv ur kulturell synvinkel. Lund: Liber Ehn, Billy (1986), Det otydliga kulturmötet. Invandrare och svenskar på ett daghem. Lund: Liber (slutsåld, finns endast på bibliotek).

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15