Etnologi A, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Etnologi A, 30 hp
Ethnology
Allmänna data om kursen
- Kurskod: ETNA60
- Ämne huvudområde: Etnologi
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2005-09-30
- Giltig fr.o.m: 2004-09-01
Syfte
Kursens mål är att ge grundläggande kunskaper om det etnologiska studiet av människor och samhällsliv ur kulturella, sociala och historiska perspektiv. Däri inbegrips grundläggande kunskaper om levnadsförhållanden i olika samhälls- och tidsmiljöer i Sverige och grannländerna och en grundläggande kännedom om etnologins perspektiv och arbetsmetoder.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande
- vara orienterade i perspektiv och begrepp för analys av kulturella fenomen bland vardagliga människor
- ha kunskaper om förändringar i människors villkor från bondesamhälle till industrisamhälle till kunskapssamhälle med hänsyn till tid, rum, social miljö och kön
- kunna anlägga ett kulturanalytiskt perspektiv på kulturella fenomen
- kunna gå vidare i att fördjupa och föra ut sina kunskaper om vardagliga människors liv i kulturorienterande yrkesverksamhet.
Innehåll
Kursen omfattar följande moment:
1. Introduktion till en kulturvetenskap, 2 poäng (Introduction, 2 credits)
2. Samhällstyper och livsformer, 5 poäng (Life and work in society, 5 credits)
3. Etnologiska perspektiv och arbetssätt, 5 poäng (Methodology, 5 credits)
4. Nation, region och tradition, 3 poäng (Nation, region and tradition, 3 credits)
5. Folkloristik - berättande, trosföreställning och ritualisering, 5 poäng (Folkloristics - narration, beliefs, rituals, 5 credits)
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examination
2 poäng (3 ECTS-poäng), Introduktion till en kulturvetenskap
Kunskapsredovisningen sker i form av skriftlig hemtentamen. Prov anordnas i anslutning till undervisningen. I examinationen ingår också deltagande i diskussioner och grupparbeten samt individuella uppgifter av muntlig och skriftlig karaktär.
Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Samhällstyper och livsformer
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftlig tentamen på sal. Prov anordnas i anslutning till undervisningen. I examinationen ingår också deltagande i diskussioner och grupparbeten samt individuella uppgifter av muntlig karaktär.
Betyg: U, G eller VG
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Etnologiska perspektiv och arbetssätt
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftlig hemtentamen, dels i form av muntlig grupptentamen. Prov anordnas i anslutning till undervisningen. I examinationen ingår också deltagande i diskussioner och grupparbeten samt individuella uppgifter av muntlig och skriftlig karaktär.
Betyg: U, G eller VG
3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Nation, region och tradition
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftlig hemtentamen, dels i form av muntlig grupptentamen. Prov anordnas i anslutning till undervisningen. I examinationen ingår också deltagande i diskussioner och grupparbeten samt individuella uppgifter av muntlig karaktär.
Betyg: U, G eller VG
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Folkloristik - berättande, trosföreställning, ritualisering
Kunskapsredovisning sker i form av skriftlig hemtentamen. Prov anordnas i anslutning till undervisningen. I examinationen ingår också deltagande i diskussioner och grupparbeten samt individuella uppgifter av muntlig och skriftlig karaktär.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Löfgren, Orvar
- Titel: Ett ämne väljer väg. Etnologins framväxt - från allmogeforskning till kulturanalys. I: Vardagslivets etnologi
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 89
Moment 2
- Författare/red: Beach, Hugh
- Titel: Samerna. I: Svanberg, I. & Runblom, H (red) Det mångkulturella Sverige
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1991
- Förlag: Gidlunds
- Kommentar: sid 339-354. 15
- Författare/red: Berglund Lake, Håkan
- Titel: Livet äger rum: försörjning och platstagande i norrländska sågverkssamhällen
- Upplaga: 2001
- Förlag: Etnologiska avdelningen, Uppsala universitet
- Kommentar: Säljes av författaren. 200
- Författare/red: Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar
- Titel: På väg: bilder av kultur och klass. I: Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar (red) Modärna tider. Vision och vardag i folkhemmet...
- Ort: Lund
- Upplaga: 1985
- Förlag: Liber
- Kommentar: sid 20-139 119
- Författare/red: Hellspong, Mats & Löfgren, Orvar
- Titel: Land och stad
- Ort: Lund
- Upplaga: 1994
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 342
- Författare/red: Jansson, Sören
- Titel: Den moderne bonden
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1987
- Förlag: Gidlunds
- Kommentar: 102
- Författare/red: Johansson, Ella
- Titel: Skogarnas fria söner. Maskulinitet och modernitet i norrländskt skogsarbete
- Upplaga: 1994
- Förlag: Nodiska museets handlingar 118. Stockholm
- Kommentar: 200
- Författare/red: Liliequist, Marianne
- Titel: Nybyggarbarn. Barnuppfostran bland nybyggare i Frostvikens, Vilheminas och Tärna socknar 1850-1920
- Upplaga: 1991/94
- Förlag: Carlssons
- Kommentar: Slutsåld. Restupplaga säljes av författaren. 230
Moment 3
- Författare/red: Ehn, Billy (red)
- Titel: Kultur och erfarenhet. Aktuella teman i svensk etnologi
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1993
- Förlag: Carlssons
- Kommentar: 143
- Författare/red: Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar
- Titel: Den kultiverade människan
- Ort: Lund
- Upplaga: 1979/94
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: 240
- Författare/red: Rosengren, Anette
- Titel: Två barn och eget hus
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1991
- Förlag: Carlssons bokförlag
- Kommentar: 184
Moment 4
- Författare/red: Aronsson, Peter
- Titel: Regionernas roll i Sveriges historia. ERU, Rapport 91
- Upplaga: 1995
- Kommentar: sid 150-189 20
- Författare/red: Blomberg, Barbro & Lindquist, Sven-Olof (red)
- Titel: Den regionala särarten
- Ort: Lund
- Upplaga: 1994
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 259
- Författare/red: Ehn, Billy, Fryman, Jonas & Löfgren, Orvar
- Titel: Försvenskningen av Sverige
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1993
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: 263
- Författare/red: Hylland Eriksen, Thomas
- Titel: Historia, Myt och Identitet
- Upplaga: 1996
- Förlag: Bonnier Alba Essä
- Kommentar: 117
- Författare/red: Rosander, Göran
- Titel: Den regionala identiteten. Exemplet Dalarna. Nordnytt 25
- Upplaga: 1985
- Förlag: NEFA-Norden
- Kommentar: 13
Moment 5
- Författare/red: Arvidsson, Alf
- Titel: Folklorens former
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 9-204 195
- Författare/red: Darnton, Robert
- Titel: Landsbygdens sagor - barnrimmens dolda budskap. I: Stora kattmassakern och andra kulturhistoriska bilder från fransk upplysningstid
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1987
- Förlag: Ordfront
- Kommentar: sid 45-120 75
För moment 1 tillkommer ett antal texter som delas ut i samband med undervisningen, ca 100 s För moment 3 tillkommer en valfri etnologisk avhandling, som i samråd med momentansvarige väljs från en särskild lista samt artiklar som delas ut i samband med undervisningen (ca 300 sidor).
Kolla om litteraturen finns på biblioteket