Företagsekonomi GR (C), Företagande i upplevelseindustrin, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Företagande i upplevelseindustrin, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), Management in the Experience Industry, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ014G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Ekonomivetenskap och juridik
- Fastställd: 2007-04-23
- Senast ändrad: 2013-10-11
- Giltig fr.o.m: 2014-08-27
Syfte
Kursens syfte är att öka studenternas förståelsen för upplevelseindustrin i samhället. I kursen behandlas hur företag kan arbeta strategiskt med upplevelser och marknadsföring av erbjudanden baserade på upplevelser.
Lärandemål
Studenten skall efter avslutad kurs
- kunna redogöra för begreppet upplevelsindustrin
- kunna förklara effekten av elektroniska marknaden på upplevelseindustrin
- kunna analysera upplevelseindustrin ur ett marknadsföringsperspektiv
Innehåll
Under kursen behandlas framväxten av det vi kallar upplevelseindustrin och de elektroniska marknader som karakteriserar denna. Därefter behandlas effekterna av den framväxande elektroniska marknaden ur ett marknadsföringsperspektiv.
Behörighet
Företagsekonomi GR (A/B) minst 52,5 hp, varav minst 22,5 hp avklarade från GR (B).
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen på halvfart, distans, ges via Internet.
Helfartskursen ges via föreläsningar och Internet.
Under kursen krävs att studenten lämnar in obligatoriska inlämningsuppgifter enligt kursens tidsplan.
Examination
Examination sker genom uppgifter och/eller tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Atlestam, Barbro (red)
- Titel: Informationssamhället: åter till framtiden.
- Upplaga: 2004
- Förlag: VINNOVA
- Författare/red: Castells, Manuel
- Titel: Internetgalaxen - reflektioner om internet, ekonomi och samhälle
- Upplaga: 2002
- Förlag: Bokförlaget Daidalos
- Författare/red: Yeoman, I, Robertsson, M, Ali-Knight, J, Drummond, S, McMahon-Beattie, U
- Titel: Festival and Events Management, An international arts and culture perspective.
- Upplaga: 2003
- Förlag: Butterworth-Heinemann Ltd, UK
Ytterligare artiklar kan tillkomma
Kolla om litteraturen finns på biblioteket