Företagsekonomi GR (C), Företagande i upplevelseindustrin, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Företagande i upplevelseindustrin, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), Management in the Experience Industry, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ014G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2007-04-23
- Senast ändrad: 2015-09-19
- Giltig fr.o.m: 2016-01-01
Syfte
Kursens syfte är att öka studenternas förståelse för upplevelseindustrin, inkluderande de kreativa näringarna och kulturekonomin i samhället. I kursen behandlas hur företag, städer och regioner kan arbeta strategiskt med upplevelseindustrin och den kreativa ekonomin för att öka sin konkurrenskraft.
Lärandemål
Studenten skall efter avslutad kurs
- kunna förstå och redogöra för upplevelseindustrin, kreativ ekonomi och andra relaterade koncept
- kunna förstå och förklara upplevelseindustrin och den kreativa ekonomins samhällseffekter
- kunna förstå och analysera utveckling, ledarskap och marknadsföring i företag inom den upplevelseindustri och den kreativa ekonomin
Innehåll
Under kursens inledning behandlas framväxten av det vi kallar upplevelseindustri och kreativ ekonomi i samhället. Därefter kommer fokus att vara på affärsutveckling, ledarskap och marknadsföring i företag inom denna sektor.
Behörighet
Företagsekonomi GR (A/B) minst 52,5 hp, varav minst 22,5 hp avklarade från GR (B).
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen går på helfart och består av föreläsningar och seminarier. Undervisningsspråk är engelska.
Examination
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Florida, Richard.
- Titel: The rise of the creative class: and how its transforming work, leisure, community and everyday life.
- Upplaga: senaste / latest
- Förlag: Basic books, New York
- Författare/red: Yeoman, I, Robertsson, M, Ali-Knight, J, Drummond, S, McMahon-Beattie, U
- Titel: Festival and Events Management, An international arts and culture perspective.
- Upplaga: 2003
- Förlag: Butterworth-Heinemann Ltd, UK
Referenslitteratur
- Författare/red: Hesmondhalgh, David.
- Titel: The cultural industries.
- Upplaga: senaste / latest
- Förlag: Sage, London
Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer. Articles will be added.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket