Företagsekonomi GR (C), Internationell marknadsföring, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Internationell marknadsföring, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), International Marketing, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ075G
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2009-04-02
- Giltig fr.o.m: 2009-08-01
Syfte
Kursens syfte är att ge deltagarna fördjupade kunskaper om den internationella marknadsföringens villkor och förutsättningar, med särskild tonvikt vid kulturkompetens och personliga relationers betydelse.
Lärandemål
Studenter ska efter fullföljd kurs ha fått fördjupade kunskaper om marknadsföring och tvärkulturella relationer på internationella marknader. Insikt ska ha erhållits om de speciella krav som ställs vid internationella affärsförhandlingar och vid den anpassning av marknadsföringen som är nödvändig för att företag ska kunna sälja sina produkter på utländska marknader. Studenterna ska även ha förstått vikten av att utveckla och vidmakthålla goda relationer till utländska representanter och kunder. En god analytisk förmåga och teoretisk mognad rörande ämnesområdet ska ha uppnåtts under kursen, liksom förmågan att kunna applicera dessa teoretiska kunskaper på olika praktiska situationer. Studenternas vetenskapliga kunskaper ska, genom att skriva kurspapper och delta vid seminarier, ha lyfts till en nivå som innebär att deltagarna efter fullföljd kurs normalt sett ska vara redo att därefter klara av att skriva en kandidatuppsats i ämnet.
Innehåll
Kursen ger kunskaper om:
- företags internationaliseringsprocess och etablering på utländska marknader
- kulturella skillnader och problem vid internationell marknadsföring
- personliga relationers avgörande betydelse vid internationella affärer
- internationella affärsförhandlingar
- företagande på världsmarknaden.
Behörighet
Företagsekonomi GR (A) 30 hp och GR (B) minst 22,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen bygger på ett aktivt engagemang från studenternas sida. Föreläsningar kommer att varvas med seminarier. En större PM-uppgift kommer att löpa genom kursen, där studenterna ges möjlighet att söka litteratur och börja skriva på sitt teoriavsnitt till den kommande kandidatuppsatsen. Kursen ger möjligheter till fördjupningsstudier inom något av ovanstående områden, i form av självständig PM-uppgift. Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
Examinationen bygger på studenternas muntliga och skriftliga prestationer vid seminariedeltagande och PM-författande. Mindre litteraturtentamen kan även förekomma.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hofstedt, G.
- Titel: Cultures and Organizations. Intercultural cooperation and its importance for survival . Software of the mind
- Ort: London
- Upplaga: 1994
- Förlag: Harper Collins Publishers
- Författare/red: Hollensen, S.
- Titel: Global Marketing. A decision-oriented approach
- Ort: Essex, U.K.
- Upplaga: 2004
- Förlag: Pearson Edu. Lim.
- Författare/red: Payne, A
- Titel: Relationship marketing for competitive advantage: winning and keeping customers.
- Ort: Oxford
- Upplaga: 1998
- Förlag: Butterworth-Heinemann
Artiklar och andra skrifter kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket