Företagsekonomi GR (C), Entreprenörskapets kärnfrågor, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Entreprenörskapets kärnfrågor, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), The foundations of Entrepreneurship, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ086G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2009-08-13
  • Senast ändrad: 2013-06-12
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-30

Syfte

Kursens syfte är att ge studenten
- en fördjupad förståelse för entreprenörskapets betydelse för individer, enskilda
företag, såväl som för lokalsamhället
- utvecklad förmåga att självständigt kartlägga samt reflektera kring nyskapande
verksamhet med stöd av företagsekonomisk samt annan klassisk
entreprenörskapsteori

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Definiera och förklara centrala begrepp inom entreprenörskap
- Självständigt diskutera och kritiskt värdera entreprenörskap i en flerdimensionell
omgivning och förstå samband mellan entreprenörskap samt utveckling av
företag och lokal-/regionalsamhälle
- Analysera, urskilja och formulera företagsekonomiska problem och självständigt
samla in och behandla material utifrån formulerade frågeställningar avseende
entreprenörskap
- Självständigt avgränsa, utforma och utföra en skriftlig uppgift med relevans för
teori och problemställning och tillämpning av företagsekonomisk metod
- Självständigt genomföra en opposition, aktivt och självständigt bidra i
seminariediskussioner samt presentera artiklar och eget arbete

Innehåll

Kursen behandlar dels klassiska och samtida entreprenörskapsteorier, dels nutida kunskap om vad entreprenörer i praktiken gör. Särskilt intresse ägnas åt teoriernas praktiska tillämpning.
Kursen behandlar tre teman;
- Motiv och drivkrafter till att starta företag
- Teknik, kreativitet och tillväxt i små företag
- Entreprenörskapets betydelse för det lokala/regionala samhället

Behörighet

Företagsekonomi GR (A) 30 hp och GR (B) minst 22,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier samt deltagande i det dagliga arbetet i ett företag. Undervisningen omfattar dels ”traditionell” akademisk undervisning, dels gästföreläsningar där entreprenörer och representanter för entreprenöriella organisationer utgör bryggan mellan akademin och det praktiska entreprenöriella arbetet. Studenten ska som en del i kursen delta i det dagliga arbetet i ett småföretag för att studera entreprenöriella processer. Deltagandet ska motsvara tio dagar. Studenten söker i första hand själv upp ett lämpligt företag.

Examination

Examinationen sker genom deltagande i det dagliga arbetet i ett företag motsvarande tio dagar, vilket sammanfattas i ett PM på sex till tio sidor, samt individuella och gruppvisa fördjupningsuppgifter och seminarier.

Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Davidsson, P.
  • Titel: Researching entrepreneurship
  • Ort: Boston, Mass.
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Springer, cop
  • Kommentar: 218
  • Författare/red: Landström, H.
  • Titel: Pioneers in entrepreneurship and small business research
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Springer, cop
  • Kommentar: 380
  • Författare/red: Salzer-Mörling, M.
  • Titel: Företag som kulturella uttryck, 1. uppl
  • Ort: Bjärred
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Academia adacta
  • Kommentar: 213

Artikelsamling Selection of readings

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15