Företagsekonomi GR (C), Relationship Marketing Management, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Relationship Marketing Management, 15 hp
Business Administration GR (C), Relationship Marketing Management, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ113G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomivetenskap och juridik
  • Fastställd: 2014-03-14
  • Senast ändrad: 2014-08-19
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-26

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna fördjupad kunskap om relationsmarknadsföring, med speciell fokus på kundrelationer på konsumentmarknaden. Utveckling av långsiktiga kundrelationer diskuteras ur olika perspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten
- Ha en allmän kännedom om de teoretiska grunderna för relationsmarknadsföringsparadigmet
- Ha förmåga att förstå och analysera förutsättningarna för att bygga långsiktiga relationer med kunder

Innehåll

I kursen behandlas relationsmarknadsföring, med fokus på konsumentmarknadsföring. Begrepp som behandlas är tjänstemarknadsföring, customer relationship management, kundorientering, kundnöjdhet, commitment management, värdebaserad marknadsföring och kunddriven innovationsutveckling.

Behörighet

Företagsekonomi GR (A/B) minst 52,5 hp varav minst 22,5 hp avklarade från GR (B).

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt.

Examination

Examination sker genom kursrapporter och skriftlig tentamen.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Wilson, A., Zeithaml, V.A., Bitner, M.J. & Gremler, D.D.
  • Titel: Services Marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm
  • Upplaga: Senaste upplagen
  • Förlag: McGraw Hill
  • Webbadress: www.mcgraw-hill.co.uk
  • Författare/red: Zineldin, M., Bill, F. & Philipson, S.
  • Titel: Relationship Management for the Future
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Ytterligare undervisningsmaterial i form av artiklar uppgående till cirka 1000 sidor tillkommer. Additional learning material: articles amounting to approx.1000 pages

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15