Företagsekonomi GR (A), Företagsekonomi för elitidrottare, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Företagsekonomi för elitidrottare, 30 hp
Business Administration BA (A), Business Administration for Elite Athletes, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ127G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi alt. Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Naturvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2020-02-24
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-15

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i företagsekonomi utifrån praktiska frågor relaterade till studentens egna förutsättningar som elitidrottare. Kursens syftar vidare till att ge grundläggande kunskaper om och förståelse för centrala begrepp och olika perspektiv på, samt problemställningar och problemlösningar inom företagsekonomiområdet. Syftet är vidare att ge grundläggande kunskaper om och förståelse för grunderna i akademiskt arbete i form av rapporter, PM, uppsatser och seminarier. Idrottsperspektivet kommer att lyftas fram genom exempel i texter och undervisning samt som en möjlig utgångspunkt i samband med inlämningsuppgifter. Det kan gälla organisation och ledarskap relaterat till idrottsvärlden, idrottsföreningars årsredovisningar och budgetar samt marknadsföring av idrottsevent.

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

Avseende moment 1 (Organisation och ledarskap)
– beskriva och med egna ord förklara centrala begrepp inom organisationsteori.
– återge traditionella såväl som nyare ledande teorier på området samt översiktligt förklara organisationsteorins utveckling under 1900-talet.
– producera kortare rapporter inom avgränsade organisatoriska ämnen, inklusive använda grundläggande sökteknik i för ämnet relevanta databaser och recitera, sammanfatta och tillämpa vetenskapliga texter, samt relatera dessa till organisatoriska utmaningar.
– förbereda och genomföra kortare presentationer.

Avseende moment 2 (Ekonomistyrning)
– definiera, använda och klassificera centrala ekonomiska begrepp inom
ekonomistyrningsområdet.
– beskriva ekonomistyrningens delområden, såsom produktkalkylering, budgetering och intern styrning och kontroll och relatera dessa till varandra.
– tillämpa beräkningar som underlag för produktkalkyler, budgetar och interna styrnings- och kontrollverktyg.
– upprätta produktkalkyler och budgetar samt illustrera uppställningar avseende intern redovisning.

Avseende moment 3 (Externredovisning)
– definiera, använda och klassificera centrala ekonomiska begrepp inom redovisningsområdet.
– beskriva, använda och sortera redovisningsprinciper, lagstiftning, rekommendationer och praxis samt relatera detta till redovisningens utformning.
– identifiera olika affärshändelser och tillämpa löpande bokföring.
– upprätta årsbokslut som underlag för beskattning och beslutsfattande.

Avseende moment 4 (Marknadsföring)
– identifiera, beskriva och sortera grundläggande kunskaper om marknadsföringens olika delområden och funktioner.
– definiera, klassificera och återge centrala begrepp inom marknadsföringsområdet.
– förklara skillnader mellan marknadsföring på olika slags marknader.
– tillämpa marknadsföringsteori med praktiska marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför.
– identifiera och relatera olika typer av marknadsföringsproblem.
– använda grundläggande sökteknik i för ämnet relevanta databaser och recitera, sammanfatta och tillämpa för ämnet relevanta vetenskapliga texter samt självständigt avgränsa, utforma och genomföra ett vetenskapligt arbete.

Innehåll

Kursen innehåller följande fyra moment:

1. Organisation och ledarskap, 7,5 hp
Kursen utgör en introduktion till organisering och ledning av arbete, och akademiskt skrivande. Organisationsteorins utveckling presenteras i ett tidsperspektiv, där olika skolbildningar behandlas i den ordning som de anses ha uppkommit. Vidare behandlas teori om hur organisationens vision, affärsidé och strategi omsätts i konkreta mål. Därutöver diskuteras individens- och gruppens roll och utmaningar i organisationen. Olika typer av ledarskap samt styrning av daglig verksamhet såväl som i förändringssituationer belyses med utgångspunkt i den enskilde organisationsmedlemmen såväl som i organisationskulturen. I kursen ingår även moment som avser att träna förmågan att utforma PM/rapporter genom analyser av olika problemställningar och historiska och nutida perspektiv på ämnet ”arbetsorganisering” med avseende på rapportens olika delar såväl som struktur och formalia samt att presentera och opponera på PM/rapporter.

2. Ekonomistyrning, 7,5 hp
Kursen utgör en introduktion till företags ekonomiska informationssystem och innehåller såväl teoretiska som praktiska inslag. Kursen inleds med begreppsdefinitioner och klassificeringar av ekonomiska grundbegrepp. Därefter avhandlas resonemang om dessa begrepp och deras påverkan på företags resultat och lönsamhet. En stor del av innehållet inriktas på teoretiska modeller och praktiska metoder avseende produktkalkylering, resultatbudgetering och intern styrning och kontroll. Betydelsen av sambandet mellan information, analys, planering och uppföljning betonas.

3. Externredovisning, 7,5 hp
Kursen utgör en introduktion till företags ekonomiska informations- och rapporteringssystem och mer specifikt till området externredovisning. Kursen innehåller såväl teoretiska som praktiska inslag. Inledningsvis behandlas begreppsdefinitioner och klassificeringar av ekonomiska grundbegrepp. Därefter avhandlas redovisningsprinciper, lagstiftning, rekommendationer och praxis i samband med bokföring, bokslutsteknik och upprättande av balans- och resultaträkningar. Vidare betonas externredovisningens koppling till företagsbeskattning och gällande lagstiftning på det området. Även sambandet mellan extern och intern redovisning berörs.

4. Marknadsföring, 7,5 hp
Kursen behandlar marknadsföringsteori på både strategisk och taktisk nivå. Kursens innehåll fokuseras kring skillnader mellan olika typer av marknader, såsom köpbeteenden på affärsmarknader och konsumentmarknader. En annan central del handlar om hur företag skapar och kommunicerar sina värdeerbjudande, hur värden skapas för kunder och hur värden återförs till företag. Vidare innehåller kursen genomgångar av olika typer av strategier för marknadsföring, exempelvis avseende varumärken, produkter och tjänster, prissättning, marknadskanaler, marknadskommunikation och hållbarhet.

Kursen behandlar även marknadsföringens roll för elitidrottare

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av utlagt material och kommunikation i ett nätbaserat undervisningsprogram, samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Kursen har inga fysiska träffar, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

1000: Organisation och ledarskap, Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

1001: Organisation och ledarskap, individuell inlämningsuppgift 1, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1002: Organisation och ledarskap, individuell inlämningsuppgift 2, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1002 Näringslivsinslag med koppling till idrottsrörelsen.

2000: Ekonomistyrning, Salstentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

2001: Ekonomistyrning, individuell inlämningsuppgift 1, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2002: Ekonomistyrning, individuell inlämningsuppgift 2, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2002 Näringslivsinslag med koppling till idrottsrörelsen.

3000: Externredovisning, Salstentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

3001: Externredovisning, individuell inlämningsuppgift 1, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3002: Externredovisning, individuell inlämningsuppgift 2, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
3002 Näringslivsinslag med koppling till idrottsrörelsen.

4000: Marknadsföring, Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

4001: Marknadsföring, individuell inlämningsuppgift 1, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

4002: Marknadsföring, individuell inlämningsuppgift 2, Skriftlig inlämningsuppgift
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
4002 Näringslivsinslag med koppling till idrottsrörelsen.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan även ingå i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Björklund, M. & Paulsson, U.
  • Titel: Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bruzelius, L. H. & Skärvad, P-H.
  • Titel: Integrerad Organisationslära
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Corvellec, H. & Holmberg, L.
  • Titel: Organisationers vardag - sett underifrån
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
Moment 2
  • Författare/red: Ax, C. & Kullvén, H.
  • Titel: Den nya ekonomistyrningen
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Ax, C., Johansson, C. & Kullvén, H.
  • Titel: Den nya ekonomistyrningen. Övningsbok.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
Moment 3
  • Författare/red: Hellman, N., Tagesson, T., Öhman, P. & Grönlund, A.
  • Titel: Principbaserad redovisning (faktabok, övningsbok och webbövningar)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 4
  • Författare/red: Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A.
  • Titel: Principle of Marketing, Scandinavian Edition
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson education limited

Referenslitteratur

Moment 1
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Åberg, G.
  • Titel: Handbok i svenska
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wahlström & Widstrand

Vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15