Företagsekonomi C, Nätverkssamarbete, 5 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Företagsekonomi C, Nätverkssamarbete, 5 poäng
Business Administration, Network cooperation
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖAC47
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: C-nivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2005-12-15
- Giltig fr.o.m: 2006-01-18
Syfte
Kursen syftar till att ge en fördjupad förståelse för de speciella villkor som gäller för organisationer och företag inom industrin och de samarbets- och konkurrensförhållanden som ofta förekommer. Kursen är baserad på den senaste forskningen inom området, både i Sverige och utomlands.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs ha en allmän kännedom om teoretiska utgångspunkter för interorganisatoriska nätverk samt förståelse för de vanligast förekommande begrepp och samband som är viktiga i dagens forskning inom området. Studenten ska också ha tillägnat sig ett kritiskt förhållningssätt till de olika perspektiv som presenteras under kursen, samt förmåga att tillägna sig kunskap från vetenskapliga artiklar.
Innehåll
Samtidigt som konkurrensen mellan företag ökar, har många kunder högre krav på flexibla lösningar och systemleveranser från färre leverantörer. Företag knyter därför i allt högre grad band till andra företag bl a för att kunna utnyttja varandras resurser och därmed nå bättre konkurrenssituation på marknaden. Andra motiv kan vara kunskapsutveckling och lärande.
Det talas allt oftare om affärsnätverk, som uppstår som en naturlig konsekvens av att företag samarbetar på olika sätt. Ett fenomen som röner allt större intresse är s k strategiska nätverk, som skapas medvetet av en eller ett fåtal aktörer, för att på ett målinriktat sätt knyta samman företag för olika former av samverkan.
Kursen kommer dels att behandla grundläggande teorier om förekomsten av kooperation mellan företag, exempelvis resursberoendeteori, transaktionsteori och spelteori. Dels kommer kursen att ge exempel på hur strategisk samverkan kan skapas och hanteras. Kursen kommer även att ge en allmän bakgrund till och genomgång av den s k Uppsalaskolans nätverksteorier, med tonvikt på aktörer, resurser och aktiviteter. Därutöver ges en allmän genomgång av relevanta begrepp som exempelvis 'trust' och 'committment'.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs minst 80 högskolepoäng inklusive Företagsekonomi A 20 poäng samt B minst 15 poäng.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier där kurslitteratur och vetenskapliga artiklar presenteras, analyseras och diskuteras. Viss undervisning kan vara obligatorisk. Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Examination
Kunskapsredovisningen sker genom skriftliga eller muntliga prov och/eller PM-uppgifter och seminarier.
Betyg: U, G eller VG
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Child, J & Faulkner, D
- Titel: Strategies of Cooperation. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures
- Ort: Oxford
- Upplaga: 1998
- Förlag: Oxford University Press
- Författare/red: Fisher, Ury, Patton
- Titel: Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In
- Ort: USA
- Upplaga: latest edition
- Förlag: Penguin
- Författare/red: Ford, D
- Titel: Understanding Business Marketing and Purchasing
- Ort: GB
- Upplaga: 3rd Edition
- Förlag: Thomson Learning
Compendium with further articles and cases.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket