Företagsekonomi D, Vetenskaplig metod, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Företagsekonomi D, Vetenskaplig metod, 5 poäng
Research methods for Business Students

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖAD15
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: D-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2005-09-29
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Lärandemål

Målet för kursen är att utveckla kursdeltagarens förmåga att självständigt formulera och utreda ett företagsekonomiskt forskningsproblem. Detta innebär:

- Att förvärva en överblick kring ett antal olika vetenskapliga metoder
- Att självständigt formulera ett teoretiskt och praktiskt forskningsproblem
- Att utveckla en forskningsmetod att tillämpa i egen magisteruppsats

Innehåll

Denna kurs ger deltagaren kunskap, förståelse och möjligheter att genomföra en liten avgränsad del företagsekonomisk forsknings- och utredningsarbete, d v s en forskningsplan inför magisteruppsats. Deltagaren förvärvar kunskaper kring olika forskningstekniker, samt när och hur, man använder dessa för att skickligare analysera data. Under kursens föreläsningar och seminarier behandlas ett antal olika vetenskapliga metoder; samt ges exempel på hur dessa metoder kan tillämpas på skilda företagsekonomiska forskningsproblem. Detta inkluderar insamlandet och analyserandet av data. Dessutom innefattar kursen även några praktiska övningar i statistiska tekniker, som ges i form av datalaborationer.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 100 högskolepoäng, inklusive Företagsekonomi C, 20 poäng

Kursbeskrivning

Kursdeltagaren kommer att presentera delar av sin egen planerade forskningsplan (underlag för metodkapitel i magisteruppsats) vid seminarier, allt eftersom kursen fortlöper.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier (några som datalaborationer), såväl som handledning. Aktivt deltagande krävs vid samtliga moment. Omkring tio timmar per vecka är schemalagda. Detta betyder i stor omfattning självstudier. Läsrum finns tillgängliga i universitetsbiblioteket. Undervisningsspråk kan delvis bli engelska. När kursen följs av internationella studenter ges föreläsningar på engelska. Övriga kursmoment ges alltid möjlighet att genomföra på svenska till svenskspråkiga studenter.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Examination
Bedömning av kursdeltagarens prestation sker genom en avslutande forskningsplan och/eller en skriftlig tentamen. Deltagande vid examinationsseminarier är obligatoriskt. Avslutande forskningsplan bör beskriva hur deltagaren har samlat data - eller hur han/hon planerar att samla data -, forskningsmodell, samt hur deltagaren tänker bedöma, mäta och/eller analysera sina forskningsdata. Forskningsplanen ska motsvara en kort version av metodkapitlet/avsnittet i den egna magisteruppsatsen. Den kan vid behov även innehålla en bilaga med ett eget frågeformulär.


Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Creswell, J.W.
  • Titel: Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 2 ed.,
  • Ort: Thousand Oaks
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Sage, cop.
  • Kommentar: 246
  • Författare/red: Fowler, F. J., Jr.
  • Titel: Survey research methods, 3. ed.,
  • Ort: Thousand Oaks; London
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Thousand Oaks, Calif.; London, Sage, cop.
  • Kommentar: 179
  • Författare/red: Hair, J.F., Jr., Babin, B., Money, A. H. and Samouel, P
  • Titel: Essentials of Business Research Methods,
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Wiley
  • Kommentar: 440
  • Författare/red: Maxwell, J. A
  • Titel: Qualitative research design: an interactive approach, 2. ed
  • Ort: Thousand Oaks, CA
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Sage, cop.
  • Kommentar: 175
  • Författare/red: Pallant, J.
  • Titel: SPSS survival manual: a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows (Version 12). 2 ed.
  • Ort: Buckingham
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Open University Press.
  • Kommentar: 318
  • Författare/red: Yin, R. K.
  • Titel: Case study research: design and methods, 3. ed.,
  • Ort: Thousand Oaks; London
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Thousand Oaks, Calif.; London, Sage, cop.
  • Kommentar: 181

Vetenskapliga artiklar som delas ut i samband med undervisning (100 sid.)/Diverse scientific research articles will be handed out during the realisation of the course (100 pages) Kommentar till Referenslitteraturen/Comments to Supplementary literature: Kursdeltagaren väljer egen tilläggslitteratur avhängigt fokus i individuell forskningsplan./Candidate selects own additional literature depending on chosen focus in individual course examination paper.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15