Företagsekonomi D, Entreprenöriellt ledarskap/Att skapa organisationsförnyels, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Företagsekonomi D, Entreprenöriellt ledarskap/Att skapa organisationsförnyels, 5 poäng
Entrepreneurial Leadership/Managing Organizational Change

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖAD17
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: D-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2005-09-29
  • Giltig fr.o.m: 2005-09-05

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter inom organisatoriskt förnyelsearbete. Följaktligen, att genom nyttjande av aktuell teoribildning ge fördjupad kunskap om förändrings- och förnyelseprocesser och sätt att hantera dem. Kursdeltagaren ges möjlighet att utveckla förmågor att självständigt och i grupp driva och analysera organisatoriska förändringsarbeten med stöd av företagsekonomisk teori från de båda forskningsområdena management och entreprenörskap/intraprenörskap. Kursen knyter således ihop och fördjupar kunskaper från tidigare kurser inom företagsekonomi A-C genom studier av teorier/modeller med tonvikt på organisationsbeteende.

Lärandemål

Kursen ger insikt kring förändrings- och förnyelseprocesser i etablerade verksamheter. D v s behandlar interaktionen mellan människor i organisationer. Särskild vikt läggs på hur idéer introduceras och sprids i organisationer. Det handlar om olika sätt att se och förhålla sig till förändring, förändringsagenter, förändringsmotstånd, kulturell förändring, förändring för bibehållande av status quo och maktaspekter på förändring.

Innehåll

Kursen innehåller följande fyra temaområden:
1. Nya perspektiv på organisation och ledarskap
2. Ledarskap i förändring
3. Den entreprenöriella organisationen - d v s den lärande organisationen
4. Intraprenörskap och managementkultur

Behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 100 högskolepoäng, inklusive Företagsekonomi C, 20 poäng.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar och handledning. Deltagande i kursmoment kan efter beslut av kursansvarig lärare vara obligatorisk. Vissa moment kan integreras med andra kurser i ämnesområdet företagsekonomi.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Examination
Examination sker genom skriftlig tentamen, pm-uppgifter samt medverkan i obligatoriska seminarier. Skriftlig tentamen kan, om kursansvarig lärare så beslutar, utgå och istället ersättas av hemtentamen eller obligatoriska uppgifter.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Ahrenfelt, Bo
  • Titel: Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 338
  • Författare/red: Bolman, Lee G., Deal, Terrene E.
  • Titel: Nya perspektiv på organisation och ledarskap: Kreativitet, val och ledarskap
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 456
  • Författare/red: Ericsson, Daniel red
  • Titel: Det o(av)sedda entreprenörskapet
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Academia Adacta
  • Kommentar: 150
  • Författare/red: Ericsson, Daniel red
  • Titel: Det o(av)sedda ledarskapet
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Academia Adacta
  • Kommentar: 139
  • Författare/red: Pendler, Mike and Aspinwall, Kath
  • Titel: Lärande organisationer: En Kortfattad Vägledning
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Thomson Fakta AB
  • Kommentar: 173
  • Författare/red: Pinchot, Gifford III
  • Titel: Intraprenörerna. Entreprenörer som stannar i företaget.
  • Upplaga: 1986
  • Förlag: Svenska Dagbladets förlag
  • Författare/red: Schumpeter, J. (i urval av Swedberg)
  • Titel: Om skapande förstörelse och entreprenörskap
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: City University Press Ratioklassiker
  • Kommentar: 235
  • Författare/red: Shane, S.
  • Titel: The Foundation of Entrepreneurship (Volume I-II)
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Edward Elgar Publishing

Artiklar Burgelman, Robert A: Corporate Entrepreneurship and Strategic Management: Insights from A Process Study, Management Science, Vol. 29, No. 12 (Dec. , 1983), p. 1349-1364. (15 sid.) Busenitz, Lowell W. and Barney, Jay B: "Differences Between Entrepreneurs and Managers in Large Organizations: Biases and Heuristics in Strategic Decision-Making", Journal of Business Venturing, 12 (1), p. 9-30, in Shane Scott edt (2002): "The Foundations of Entrepreneurship", Volume I, Chapter 19, p. 373-391. (18 sid.)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15