Folkhälsovetenskap AV, Folkhälsoarbete, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Folkhälsovetenskap AV, Folkhälsoarbete, 7,5 hp
Public Health Science MA, Health Promotion Practice, 7,5 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FH003A
  • Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-03-30
  • Giltig fr.o.m: 2007-08-30

Syfte

Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om strategier, teorier och metoder för folkhälsoarbete. Kursen syftar vidare till att studenten ska kunna omsätta dessa kunskaper för hälsofrämjande arbete och hållbar utveckling i samhället i samverkan med olika aktörer i folkhälsoarbete.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten

- kunna värdera för folkhälsovetenskapen väsentliga teorier, modeller och metoder
samt självständigt bedöma användbarheten i folkhälsoarbete av olika karaktär
- kunna jämföra och bedöma tillämpbarheten av olika utvärderingsmodeller
- självständigt kunna planera folkhälsoarbete och argumentera för
insatser/interventioner med en tydlig teoretisk anknytning samt kunna presentera
det i skriftlig form
- kunna reflektera över etiska förhållningssätt och kunna integrera dessa i
planering av folkhälsoarbete

Innehåll

- Teorier om förändringsstrategier
- Planerings- och utvärderingsmodeller för folkhälsoarbete
- Metoder i hälsofrämjande arbete i lokala, nationella och internationella
sammanhang
- Strategier för samverkan mellan olika aktörer i folkhälsoarbete
- Teoribaserade program för beteendeförändring
- Etiska problemställningar i folkhälsoarbete
- Folkhälsoarbete ur ett hållbarhetsperspektiv.

Behörighet

Avlagd examen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inom hälsovetenskapliga områden, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, socialt arbete, pedagogik eller motsvarande, eller
Avlagd examen om minst 120 p eller motsvarande utländsk examen inom hälsovetenskapliga områden, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, socialt arbete, pedagogik eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen är helt nätbaserad på en för kursen avskild lärplattform. En introduktionsdag erbjuds på campus vid kursstart. Undervisningen utgår från ett forskande och undersökande arbetssätt. Studierna tar sin utgångspunkt i den studerandes erfarenhet och bygger på dennes ansvar samt ett aktivt kunskapssökande, reflektion och värdering. Arbetsformerna utgörs av handledda studieuppgifter enskilt och i grupp, som följs upp i gruppdiskussioner via lärplattformen. Stor vikt läggs på att studenterna tillsammans utvecklar sina kunskaper genom studieuppgifter och diskussioner för att främja den enskildes lärande.

Examination

7,5 högskolepoäng, Folkhälsoarbete
Examination sker genom kontinuerlig bedömning av den studerandes studieprestationer utifrån varierande examinationsformer

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 20 § Högskoleförordningen.

Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 6-8 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 1-6 §§.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: -
  • Titel: Folkhälsoinstitutets rapportserie - kunskapssammanställningar
  • Upplaga: 2001-2005
  • Förlag: -
  • Kommentar: Väljs efter problemområde 100 sid.
  • Författare/red: Bartholomew, LK
  • Titel: Intervention Mapping. Designing Theaory and Evidence Based Health Promotion
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Mountain View
  • Kommentar: 515 sid.
  • Författare/red: Landstingsförbundet och Karolinska institutet
  • Titel: Hälsokonsekvensbeskrivningar i ett sjukvårdsområde - En utvärdering av praktisk tillämpning och genomförande
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Landstingsförbundet och Karolinska institutet
  • Kommentar: 32 sid.
  • Författare/red: Nutbeam, D., Harris, E.
  • Titel: Theory in a Nutshell: a practical guide to health promoition theories
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: MacGraw Hill
  • Kommentar: 81 sid.
  • Författare/red: Tones, K., Green, J.
  • Titel: Health promotion: planning and strategies
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: SAGE
  • Kommentar: Kapitel 3-5 och 7-10 230 sid.

Vetenskapliga rapporter och artiklar om ca 200 sid tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15