Folkhälsovetenskap AV, Kvalitativ metod i folkhälsovetenskap, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Folkhälsovetenskap AV, Kvalitativ metod i folkhälsovetenskap, 7,5 hp
Public Health Science, Qualitative methods in Public health, 7,5 Higher Education Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FH005A
  • Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-03-30
  • Senast ändrad: 2013-06-17
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande tillägnar sig:
Fördjupade kunskaper i vetenskapsteori
Förståelse för samband med vetenskaplig frågeställning och studieuppläggning.
Fördjupade kunskaper om kvalitativa metoder för datainsamling och dataanalys
Färdigheter för att kritiskt granska vetenskapliga studier, projektplaner och rapporter.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

- redogöra för vetenskapsteoretiska utgångspunkter och förklara de kvalitativa
ansatsernas styrkor och svagheter

- formulera ett folkhälsovetenskapligt problem, syfte och frågeställningar relevanta
för kvalitativa studier

- utifrån egen vetenskaplig frågeställning planera, bedöma och argumentera för
val av datainsamlingsmetod och kvalitativ analysmetod

- analysera och tolka kvalitativa studier för att självständigt kritiskt bedöma
dess trovärdighet i enlighet med kvalitetskriterier i kvalitativ metod

- förstå, och reflektera över de forskningsetiska kraven och tillämpa dem i en
kvalitativ studie.

Innehåll

Vetenskapsteori
Etiska frågeställningar i vetenskapliga studier
Studieupplägg med kvalitativ ansats
Datainsamlingsmetoder och kvalitativa analysmetoder
Kvalitativa metoder i utvärdering
Kvalitetskriterier i kvalitativ forskning
Kritisk granskning av vetenskapliga studier, projektplaner och rapporter

Behörighet

Avlagd examen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inom hälsovetenskapliga områden, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, socialt arbete, pedagogik eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Nätbaserad distansundervisning med en erbjuden sammankomst i samband med kursstart. Studierna bedrivs enskilt och i grupp via Web-CT med stöd av studiehandledning. Studieformen förutsätter studenternas aktiva deltagande i nätbaserade diskussioner och seminarier.

Examination

1000: Kvalitativ metod i folkhälsovetenskap, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

7,5 högskolepoäng, Kvalitativ metod i folkhälsovetenskap
Examination sker genom kontinuerlig bedömning av den studerandes studieprestationer utifrån varierande examinationsformer.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alvesson M., Sköldberg K.
  • Titel: Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2. uppl., 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 616 s.
  • Författare/red: Graneheim UH., Lundman B.
  • Titel: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness
  • Upplaga: Nurse Education Today 2004; 24: 105-112.
  • Författare/red: Hallberg L. R-M. (ed.)
  • Titel: Qualitative Methods in Public Health Research - Theoretical Foundations and Practical Examples
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 s.
  • Författare/red: Kvale S.
  • Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2. uppl., 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 370 s.
  • Författare/red: Malterud K.
  • Titel: Qualitative research: standards, challenges, and guidelines
  • Upplaga: 2001; 38: 483-488.
  • Förlag: Lancet
  • Författare/red: Vetenskapsrådet & Centrum för bioetik.
  • Titel: Codex – regler och riktlinjer för forskning
  • Webbadress: http://www.codex.uu.se
  • Författare/red: Widerberg K.
  • Titel: Kvalitativ forskning i praktiken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 230 s.

Referenslitteratur

  • Författare/red: Baum, F.
  • Titel: The New Public Helath, Part:3
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Oxford University Press
  • Författare/red: Denscombe M.
  • Titel: Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2. uppl., 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 445 s.

Vetenskapliga rapporter och artiklar motsvarande 50 sidor tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15