Folkhälsovetenskap GR (A), 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Folkhälsovetenskap GR (A), 30 hp
Public Health Science, BA (A), 30 Higher Education Cedits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FH005G
  • Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2008-04-05
  • Senast ändrad: 2009-06-17
  • Giltig fr.o.m: 2009-08-31

Syfte

Kursen övergripande syfte är att ge en översikt av ämnet folkhälsovetenskap för att studenten ska förvärva kunskaper om grundläggande vetenskapsteori, faktorer som påverkar hälsan och om hälsosituationen i Sverige och internationellt samt grundläggande kunskaper om metoder för att påverka folkhälsan.

Moment 1
Introduktion till folkhälsovetenskap, 7,5 hp
Public Health Science – an Introduction 7,5 higher education credits
Momentet syftar till att studenten ska förvärva en övergripande kunskap om folkhälsovetenskapens grundbegrepp och synsätt i ett aktuellt, historiskt och internationellt perspektiv.

Moment 2
Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp
Theory and methods in science 7,5 higher education credits
Momenet syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskningstraditioner. Dessutom ska studenten tillägna sig grundläggande förståelse för kvantitativa metoder inom folkhälsovetenskapen.

Moment 3
Hälsofrämjande arbete I, 7,5 hp
Health Promotion Practice I, 7,5 higher education credits
Momentet syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om strategier, teorier och metoder för folkhälsoarbete, med en särskild inriktning mot projektledning.

Moment 4
Epidemiologi I, Vad bestämmer folkhälsan? 7,5 hp
Epidemiology I, Determinants of Public Health, 7,5 higher education credits
Momentet syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om epidemiologin som metod, samt om grundkläggande sjukdomslära.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna redogöra för ämnet folkhälsovetenskap, för folkhälsans bestämningsfaktorer, kritiskt kunna diskutera folkhälsovetenskapliga frågeställningar samt genomföra mindre omfattande projekt.

Moment 1
Efter fullgjort moment ska studenten kunna:
- använda sig av och kritiskt kunna värdera grundläggande begrepp och synsätt
inom folkhälsovetenskapen
- redogöra för folkhälsans utbredning i aktuellt och historiskt perspektiv, såväl
nationellt som internationellt och kunna relatera detta till hälsans
bestämningsfaktorer
- redogöra för styrdokument på folkhälsoområdet, nationellt och internationellt
- identifiera aktörer inom folkhälsoområdet och kunna redogöra för deras roller i
folkhälsoarbetet.

Moment 2
Efter fullgjort moment ska studenten kunna:
- redogöra för vetenskapsteorins grundläggande principer
- redogöra för grunderna inom kvantitativ forskning
- förstå och förklara beskrivande statistik samt principer för statistisk analys
- självständigt söka litteratur i elektroniska databaser

Moment 3
Efter fullgjort moment ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa för folkhälsovetenskapen viktiga teorier, modeller och
metoder
- kritiskt granska genomförda folkhälsoprojekt
- planera ett mindre folkhälsoprojekt.

Moment 4
Efter fullgjort moment ska studenten kunna:
- redogöra för epidemiologin som metod
- förklara epidemiologiska begrepp, definitioner och mått
- relatera epidemiologiska mått till hälsans bestämningsfaktorer, t.ex. genus,
etnicitet och social tillhörighet
- kritiskt granska epidemiologiska slutsatser
- kritiskt granska epidemiologiska larm
- redogöra för de vanligast förekommande folksjukdomarna och dessas etiologi

Innehåll

Introduktion till folkhälsovetenskap, 7,5 hp
- Historisk översikt – folkhälsans utveckling
- Centrala begrepp
- Viktiga måldokument
- Organisationer och myndigheter i Sverige och internationellt med ansvar för
folkhälsofrågor
- Ohälsans utbredning och fördelning
- Hälsans bestämningsfaktorer, risk- och friskfaktorer
- Genus, etnicitet och social tillhörighet – betydelse för hälsan
- Etiska frågeställningar inom folkhälsa.

Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp
- Kunskapsuppfattningar och vetenskapsteoretiska traditioner
- Forskningsmetoder i folkhälsovetenskap
- Kvantitativ metoder – statistik
- Etik inom hälsovetenskaper
- Rapportskrivning.

Hälsofrämjande arbete I, 7,5 hp
- Teorier och modeller inom folkhälsoarbete
- Viktiga erfarenheter från folkhälsoprojekt
- Projektplanering med datormjukvara
- Planering av folkhälsoprojekt
- Tillämpad övning
- Etik i hälsofrämjande arbete.

Epidemiologi I, Vad bestämmer folkhälsan? 7,5 poäng
- Epidemiologi som metod
- Begrepp inom epidemiologin
- Epidemiologins arbetsordning – att beskriva, analysera och åtgärda
- Epidemiologisk studiedesign
- Grundläggande sjukdomslära

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ingår i Projektledarutbildning - inriktning folkhälsovetenskao, 180 hp och ges även som fristående kurs.

Undervisningen sker i varierande former, med stort inslag av träning för att praktiskt kunna leda arbete i projekt. Därutöver förekommer föreläsningar, seminarier, fältstudier, individuellt arbete och litteraturstudier.

Examination

Introduktion till folkhälsovetenskap, 7,5 hp
Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp
Hälsofrämjande arbete I, 7,5 hp
Epidemiologi I, Vad bestämmer folkhälsan?, 7,5 hp

Examination av kursen sker i varje moment i form av muntlig eller skriftlig tentamen, i seminarieform eller genom fullgörandet av individuell eller gruppuppgift.
Obligatoriska avsnitt framgår av respektive studiehandledning.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Antonovsky, A.
  • Titel: Hälsans mysterium
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005 Andra upplagan
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 245 sid.
  • Författare/red: Hammarström, A.
  • Titel: Genusperspektiv på medicinen: två decenniers utveckling av medvetenhet om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Högskoleverket i samarbete med nationella sekretariatet för genusforskning
  • Webbadress: http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800077678/isbn91-85027-22-7.pdf
  • Kommentar: 67 sid.
  • Författare/red: Medin, J. & Alexandersson, K.
  • Titel: Begreppen hälsa och hälsofrämjande – en litteraturstudie
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Del 2, 64 sid. Återkommer på delmoment 3.
  • Författare/red: Pellmer, K. och Wramner, B.
  • Titel: Grundläggande folkhälsovetenskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007 Andra upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap 1-5, 8-10, 12. 185 sid. Återkommer på moment 3 och 4.
  • Författare/red: Statens Folkhälsoinstitut
  • Titel: Folkhälsopolitisk rapport 2005
  • Ort: Stockolm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Statens Folkhälsoinstitut
  • Webbadress: http://www.fhi.se/templates/Page____514.aspx
  • Kommentar: Kapitel 1-6 samt 9. 343 sid.
  • Författare/red: Sundin, J., Hogstedt, C., et al (red)
  • Titel: Svenska folkets hälsa i historiskt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Statens folkhälsoinstitut
  • Webbadress: http://www.fhi.se/templates/Page____5515.aspx?&MSHiC=65001&L=9&W=Svenska+folkets+h%C3%A4lsa+historiskt+i+perspektiv+'&Pre=%3CFONT+STYLE%3D%22color%3A+%23000000%3B+background%2Dcolor%3A+%23FFFF00%22%3E
  • Kommentar: Kapitel 1-2 samt 8. 140 sid.
  • Författare/red: Väljs efter val av problemområde
  • Titel: Folkhälsoinstitutets rapportserie - kunskapssammanställningar.
  • Upplaga: 2001-2005
  • Kommentar: 100 sid.
Moment 2
  • Kommentar: Delmoment 2: Vetenskapliga rapporter och artiklar omfattande ca 100 s.
  • Författare/red: Backman, J.
  • Titel: Rapporter och uppsatser.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008:2
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 sid.
  • Författare/red: Bryman, A.
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kapitel 1-4, 6, 10-11, 19-23. 207 sid.
  • Författare/red: Ejlertsson, G.
  • Titel: Statistik för hälsovetenskaperna
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 275 sid. Återkommer i delmoment 4.
  • Författare/red: Sykepleiernes Samarbeid i Norden
  • Titel: Etiska riktlinjer i omvårdnadsforskning i Norden
  • Upplaga: 2003
  • Webbadress: http://www.vardinorden.org/ssn/etikk.pdf
  • Kommentar: (ss. 10-12)
Moment 3
  • Kommentar: Delmoment 3: Vetenskapliga artiklar och rapporter om ca 50 s tillkommer
  • Författare/red: Bayer, R.
  • Titel: Ethics of Health Promotion and Disease Prevention. In Ethics in Public Health: Model Curriculum [Online]. Available: Association of Schools of Public Health. I Jennings, B., Kahn, J, et al (red.)
  • Upplaga: 2003
  • Webbadress: http://www.asph.org/UserFiles/Module6.pdf
  • Kommentar: 10 sid.
  • Författare/red: Medin, J. och Alexandersson, K.
  • Titel: Begreppen hälsa och hälsofrämjande – en litteraturstudie
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Del 3 (55 s.)
  • Författare/red: Naidoo, J. och Wills, J.
  • Titel: Health Promotion- Foundations for practice
  • Ort: London
  • Upplaga: 2000, Second edition
  • Förlag: Ballière Tindall
  • Kommentar: 400 sid
  • Författare/red: Nutbeam, D. & Harris, E.
  • Titel: Theory in a Nutshell: a practical guide to health promotion theories
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: McGraw Hill
  • Kommentar: 76 sid.
  • Författare/red: Pellmer, K. och Wramner B.
  • Titel: Grundläggande folkhälsovetenskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007 Andra upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap 11. 23 sid. Återkommer på moment 4.
  • Författare/red: Statens Folkhälsoinstitut
  • Titel: Att lyckas med folkhälsoprojekt – Kvalitetssäkring (2005).
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Statens Folkhälsoinstitut
  • Webbadress: http://www.fhi.se/upload/ar2005/rapporter/a200518AttlyckasmedfolkhalsoprojektKvalitetssakring.pdf
Moment 4
  • Kommentar: Delmoment 4: Vetenskapliga rapporter och artiklar omfattande ca 200 s.
  • Författare/red: Andersson, I.
  • Titel: Epidemiologi för hälsovetare
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 235 sid.
  • Författare/red: Ejlertsson, G.
  • Titel: Statistik för hälsovetenskaperna
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 275 sid.
  • Författare/red: Karolinska Institutet, Lund University, SIDA.
  • Titel: World Health Chart
  • Upplaga: 2001
  • Webbadress: http://www.whc.ki.se
  • Författare/red: Pellmer, K. och Wramner B.
  • Titel: Grundläggande folkhälsovetenskap
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007 Andra upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap 6-7. 48 sid.

Vetenskapliga artiklar och rapporter om ca 100 sidor tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15