Folkhälsovetenskap GR (B), Hälsokommunikation, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Folkhälsovetenskap GR (B), Hälsokommunikation, 7,5 hp
Public Health Science, BA (B), Public Health Communication, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FH007G
- Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Vård 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
- Fastställd: 2009-04-02
- Giltig fr.o.m: 2009-08-15
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om definitioner och begrepp inom kommunikationsteori i allmänhet och planerad hälsofrämjande kommunikation relaterat till livsstil, risk och hälsa i synnerhet. Strategier för kommunikation på individ, grupp, organisations- och befolkningsnivå inom folkhälsoarbete behandlas samt mediernas roll som aktörer i det svenska folkhälsoarbetet. Vidare syftar kursen till att erbjuda förståelse för hur faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och social tillhörighet påverkar emottagandet av hälsokommunikativa budskap. Etiska aspekter av hälsokommunikativa insatser behandlas genomgående.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för teorier, begrepp och definitioner inom hälsokommunikation
- Välja kommunikationsstrategi för hälsofrämjande insatser på individ, grupp,
organisations- och befolkningsnivå
- Analysera målgrupper för hälsokommunikationsinsatser såsom ålder, kön,
etnicitet, socialgrupp och psykografi
- Formulera hälsobudskap
- Kritiskt granska effekter av hälsokommunikationsinsatser
- Redogöra för mediernas roll i hälsokommunikation.
Innehåll
- Centrala begrepp inom hälsokommunikation
- Hälsokommunikationsinsatser på individ, grupp, organisations- och
befolkningsnivå med särskilt fokus på det befolkningsinriktade arbetet
- Etik i hälsofrämjande arbete
- Analys av målgrupper utifrån faktorer såsom ålder, kön, etnicitet socialgrupp och
psykografi
- Fomulera hälsobudskap
- Kommunikation om hälsorisker
- Mediernas roll i folkhälsoarbetet
- Utvärdering av kommunikationsinsatser
Behörighet
Folkhälsovetenskap GR (A), 30 hp eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i varierande former såsom föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbete och litteraturstudier. I undervisningen tränas att praktiskt kunna leda arbete i hälsoskommunikationsprojekt.
Examination
Examination av kursen sker i form av muntlig eller skriftlig tentamen, i seminarieform eller genom fullgörandet av individuell eller gruppuppgift. Betyg sätts i enlighet med Högskolelagen.
Obligatoriska avsnitt framgår av studiehandledningen.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får inte förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Dutta, M.J.
- Titel: Communicating Health. A Culture-Centered Approach. Kapitel 1
- Ort: Malden
- Upplaga: 2008, Senaste upplagan
- Förlag: Polity Press
- Kommentar: 26 sid.
- Författare/red: Hornik, R.C. (Ed.)
- Titel: Public Health Communication. Evidence for Behavior Change. Sid 1-19, 385-405 samt kapitel 7, 16, 18.
- Ort: London
- Upplaga: 2002, Senaste upplagan
- Förlag: Lawrence Erlbaum Associates, Publichers
- Kommentar: 105 sid.
- Författare/red: Jarlbro, G.
- Titel: Hälsokommunikation - en introduktion
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004, Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 145 sid.
- Författare/red: Maibach, E. & Parrott, R.L. eds.
- Titel: Designing Health Messages. Approaches from Communication Theory and Public Health Practice
- Ort: Thousand Oaks
- Upplaga: 1995, Senaste upplagan
- Förlag: Sage
- Kommentar: 304 sid.
- Författare/red: Statens Folkhälsoinstitut (2004)
- Titel: Hälsoinformation och hälsokommunikation
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Statens Folkhälsoinstitut
- Webbadress: http://www.fhi.se/templates/Page____1240.aspx
- Kommentar: 77 sid.
- Författare/red: Statens Folkhälsoinstitut (2008)
- Titel: Mediers betydelse för det förebyggande arbetet i sex försökskommuner. Delrapport 2 i serien: Effekter av lokalt alkohol- och narkotikaförebyggande arbete.
- Ort: Östersund
- Upplaga: 2008:15, Senaste upplagan
- Förlag: Statens Folkhälsoinstitut
- Webbadress: http://www.fhi.se/upload/ar2008/rapporter_2008/R200815_Effekter_delrapp2_0809.pdf
- Kommentar: 35 sid.
- Författare/red: Svederberg, E., Svensson, L. & Kindeberg, T.
- Titel: Pedagogik i hälsofrämjande arbete
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Kapitel 1-2, 4, 8-12, 212 sid.
Vetenskapliga artiklar på ca 100 sidor tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket