Företagsekonomi GR (C), Företagande i upplevelseindustrin, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (C), Företagande i upplevelseindustrin, 7,5 hp
Business Administration Ba (C), Management in the Experience Industry, 7,5 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ014G
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-23
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Kursens syfte är att öka studenternas förståelsen för upplevelseindustrin i samhället. I kursen behandlas hur företag kan arbeta strategiskt med upplevelser och marknadsföring av erbjudanden baserade på upplevelser.

Lärandemål

Studenten skall efter avslutad kurs
- kunna redogöra för begreppet upplevelsindustrin
- kunna förklara effekten av elektroniska marknaden på upplevelseindustrin
- kunna analysera upplevelseindustrin ur ett marknadsföringsperspektiv

Innehåll

Under kursen behandlas framväxten av det vi kallar upplevelseindustrin och de elektroniska marknader som karakteriserar denna. Därefter behandlas effekterna av den framväxande elektroniska marknaden ur ett marknadsföringsperspektiv.

Behörighet

Minst 120 hp inklusive Företagsekonomi GR (A) 30 hp och Företagsekonomi GR (B) minst 22,5 hp eller
minst 80 p inklusive Företagsekonomi A, 20 p och Företagsekonomi B minst 15 p.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen på halvfart, distans, ges via Internet.
Helfartskursen ges via föreläsningar och Internet.
Under kursen krävs att studenten lämnar in obligatoriska inlämningsuppgifter enligt kursens tidsplan.

Examination

Examination sker genom uppgifter och/eller tentamen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Atlestam, Barbro (red)
  • Titel: Informationssamhället: åter till framtiden.
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: VINNOVA
  • Författare/red: Castells, Manuel
  • Titel: Internetgalaxen - reflektioner om internet, ekonomi och samhälle
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Bokförlaget Daidalos
  • Författare/red: Yeoman, I, Robertsson, M, Ali-Knight, J, Drummond, S, McMahon-Beattie, U
  • Titel: Festival and Events Management, An international arts and culture perspective.
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Butterworth-Heinemann Ltd, UK

Ytterligare artiklar kan tillkomma

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23