Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Grafisk design GR (C), Förpackningsdesign, 15 hp
Graphic Design BA (C), Packaging Design, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GD031G
- Ämne huvudområde: Grafisk design
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Design
- Fastställd: 2009-10-26
- Senast ändrad: 2017-07-03
- Giltig fr.o.m: 2017-08-13
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om
samhällsvetenskapliga datainsamlingsmetoder kopplade till ämnesområdet grafisk
design och fördjupa sina kunskaper inom förpackningsdesignområdet.
I kursen delexamineras den skriftliga delen av det självständigt arbete som slutexamineras i kursen Examensprojekt 15hp (GD033G)
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera förpackningens kommunikativa roll
- skriva en uppdragsbeskrivning för ett förpackningsdesignprojekt
med hög idé- och hantverkshöjd praktiskt och kreativt utföra
förpackningsdesignprojekt utifrån en uppdragsbeskrivning
- redogöra för centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig metod
- tillämpa och bedöma olika samhällsvetenskapliga metoder för empirisk
datainsamling och resultatpresentation.
- redogöra för styrkor och svagheter med olika samhällsvetenskapliga
datainsamlingsmetoder.
Innehåll
Den undersökande delen av det självständigt arbetet
Analys av en förpackningskedja.
Studier av det praktiska hantverket i grafisk design i ett
förpackningsdesignprojekt.
Fördjupade studier av den egna kreativa processen i ett
förpackningsdesignprojekt.
Enskild presentation och motivation av resultatet av ett självständigt
Förpackningsdesignprojekt
introduktion till samhällsvetenskapliga metoder med koppling till ämnesområdet
grafisk design.
centrala begrepp inom samhällsvetenskapliga metoder.
olika samhällsvetenskapliga datainsamlingsmetoder.
Behörighet
Typografi och form GR (A) 7,5 hp, Digital bildhantering och illustration GR (A) 7,5 hp, Grafisk designhistoria och magasinformgivning GR (A) 7,5 hp, Webbdesign GR (A) 7,5 hp. Kommunikativ förpackningsdesign GR (B) 7,5 hp, Avancerad typografi GR (B) 6 hp, Arbetsplatsförlagt projekt GR (B) 9 hp samt Grafiskt förpackningsprojekt GR (B) 7,5 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A) 30 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B) 22,5 hp, inklusive Vetenskaplig rapport 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, praktiska övningsuppgifter och genomgångar.
Kursen kan ges på engelska.
Examination
M100: Förpackningsdesign, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betyget baseras på individuella inlämningsuppgifter samt skriftliga och praktiska
examinationer. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa föreläsningar, handledningar
och övningar samt vid samtliga seminarier och genomgångar.
Praktiska övningar i kreativt idéskapande.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Om inget annat anges ska allt skriftligt inlämnat material använda kända
källhanteringssystem som Harvard (källor i löpande text) Oxford (noter) eller
APA-Style (variant av Harvard).
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Undervisning, övningar och studiebesök kan förläggas till helg- och kvällstid. Studiebesök på andra orter än Sundsvall kan förekomma.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Brunnström Lasse
- Titel: Svensk designhistoria
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Raster Förlag
- Författare/red: Brunnström Lasse, Wagner Karin, Olsson Annika, Petersson McIntyre Magdalena
- Titel: Den ohållbara förpackningen
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Balkong Förlag
- Författare/red: Stephen J. Eskilsson
- Titel: Graphic Design - A history
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Laurence King Publishing
Referenslitteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Clarke, Michael
- Titel: Verbalising the Visual
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: AVA Publishing SA
- Författare/red: Ekström, Mats Larsson, Lars-Åke
- Titel: Metoder i kommunikationsvetenskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Esaiasson, Peter m fl
- Titel: Metodpraktikan - konsten att studera ett samhälle, individ och marknad
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Nordstedts Juridik
- Författare/red: Marianne R Klimchuk, Sandra A Krasovec
- Titel: Packaging Design - Successful Product Branding from Concept to Shelf
- Förlag: John Wiley & Sons Inc
- Författare/red: Noble, Ian, Bestley, Russel och Lupton, Ellen
- Titel: Visual Research
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: AVA Publishing SA
Kompendier samt två vetenskapliga artiklar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket