Grafisk design GR (A), Producera för webben, 4,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Grafisk design GR (A), Producera för webben, 4,5 hp
Graphic Design BA (A), Web Production, 4.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GD035G
  • Ämne huvudområde: Grafisk design
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 4,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2010-08-25
  • Giltig fr.o.m: 2010-01-18

Syfte

Kursen ger ur ett beställarperspektiv en inblick i hur man kan använda digitala medier för webben. Syftet är också att studenten ska kunna skriva och producera texter för webben samt utveckla innehåll i form av ex rörlig bild.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten
- ha kunskap om hur texter för webben skrivs för olika typer av webbplatser
- ha kunskap om hur man påverkar en sidas sökbarhet i sökmotorer med hjälp av redaktionellt arbete
- ha kunskap om olika digitala medier som video, multimedia, pdf och ljud
- känna till grunderna i mediaproduktion för webben

Innehåll

Kursen belyser hur man skriver för webben, hur text, bild och layout kombineras samt produktion av digitalt media för webben ur beställarens synvinkel. Kursen tar upp hur man med redaktionellt arbete påverkar så att en sida hittas i sökmotorer.

Behörighet

Journalistik GR (B): Webbens möjligheter, 1,5 hp, samt Lag och rätt på Internet, 3 hp. Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B): Strategisk webb, 4,5 hp, samt Sociala medier, 3 hp. Grafisk design GR (A): Webbdesign för webbredaktörer, 3 hp, samt Webbpublicering, 3 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Distanskurs utan sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment.

Examination

Examination sker fortlöpande under kursens gång.

Inlämningsuppgifter (skriftliga redovisningar).

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Fredrik Wackå
  • Titel: Webbredaktörens handbok
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2009 Upplaga 1
  • Förlag: No Digit Media
  • Kommentar: Kapitel 2-7
  • Författare/red: Lionel Felix och Damien Stolartz
  • Titel: Hands-on Guide to Video Blogging and Podcasting
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Focal Press
  • Författare/red: Ove Dalen
  • Titel: Effektiv nettskrivning
  • Ort: Oslo, Norge
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Cappelen damm a/s
  • Kommentar: Kapitel 1-5,7-9, 12

Referenslitteratur

  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: Upplaga 3. 2008
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Carolyn Handler Miller
  • Titel: Digital Storytelling
  • Upplaga: Upplaga 0002. 2008
  • Förlag: Focal Press
  • Författare/red: Helena Englund Hjalmarssson och Karin Guldbrand
  • Titel: Klarspråk på nätet
  • Upplaga: Upplaga 4. 2009
  • Förlag: Pagina Förlag
  • Författare/red: Jan Roberts-Breslin
  • Titel: Making Media. Foundations of sound and image production
  • Upplaga: Upplaga 0002. 2007
  • Förlag: Focal Press

Obligatoriska webbresurser: Daniel Kjellsson: Så skapar du en framgångsrik blogg: http://danielkjellsson.com/sa-skapar-du-en-framgangsrik-blogg/ http://www.adobe.com/accessibility/ 1-3 st nya länkar med omfång/innehåll motsvarande ovan kommer att tillkomma. Om angivna länkar försvinner kommer närmaste likvärdiga att tillhandahållas av institutionen under kursen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15