Geografi GR (A), Kulturgeografins grunder med ekonomisk geografi, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Geografi GR (A), Kulturgeografins grunder med ekonomisk geografi, 15 hp
Geography BA (A), Social and Economic Geography, 15 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GG002G
- Ämne huvudområde: Geografi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskap, teknik och matematik
- Fastställd: 2007-04-13
- Senast ändrad: 2008-11-13
- Giltig fr.o.m: 2007-09-01
Syfte
Den studerande ska förvärva kunskaper om samhällsförhållanden och –problem utifrån fakta om naturresurser, befolkning, samhällsorganisation och näringsliv samt ges insikter i betydelsen av ett långsiktigt hållbart samhälle. Såväl globala som regionala och lokala perspektiv ska tillämpas. Den ekonomiska geografin ska ge insikter i internationella och svenska förhållanden beträffande förändringstendenser i näringsliv, handel och produktion. Kursen ska vidare ge kunskaper att analysera samhälls- och miljöfrågor med hjälp av grundläggande kulturgeografisk teori och metod.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande
• Visa förtrogenhet med kulturgeografiska synsätt samt kunna förklara grundläggande teorier och tillämpa metoder som används inom ämnet.
• Kunna beskriva och analysera ekonomiska, sociala och rumsliga förhållanden inom och mellan länder och världsdelar, särskilt mot bakgrund av globaliseringsfrågor och mellanstatliga samarbetsformer.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delkurser om vardera 7,5 hp.
Den första delkursen, Kulturgeografins grunder, ger en introduktion till kulturgeografins studieobjekt och behandlar befolkningsförhållanden, naturresurser och deras utnyttjande, framväxten och utvecklingen av det urbana samhället, kartografi, särskilt statistiska kartor, samt miljöfrågor. Under delkursen integreras detta med grundläggande kulturgeografisk teori och metod samt centrala begrepp inom ämnet.
Den andra delkursen är Ekonomisk geografi i ett europeiskt perspektiv och inriktas på industri- och tjänsteproduktion, näringslivets strukturomvandling och globaliseringens effekter, världshandel och handelsblock med särskild inriktning på EU och EU:s politikområden. Sveriges ekonomiska geografi behandlas med inriktning på internationalisering och rumsliga produktionsförhållanden. Metoder att beskriva och analysera utvecklingstendenser beträffande marknadsförhållanden, infrastruktur, produktionsresurser samt organisationsformer i näringsliv och samhälle diskuteras.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar och eventuella fältmoment. Obligatorisk närvaro gäller vid seminarier och redovisningsmoment om inte annat anges.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen samt inlämningsuppgifter löpande under delkurserna.
För varje delkurs bedöms tentamen efter betygsskala A-Fx där E är godkänt. Betyg sätts efter hur väl lärandemålen uppfyllts och grundas på examinators värdering av tentamensresultat och inlämningsuppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
För att genomföra kursen i distansform krävs tillgång till dator med internetuppkoppling.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: The Oxford School Atlas 1997 eller senare alt. Gleerups stora skolatlas 1996 eller senare
- Förlag: .
- Författare/red: Hall, O. m.fl
- Titel: Introduktion till kartografi och geografisk information
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: ITPS, Institutet för tillväxtpolitiska studier
- Titel: Näringslivets internationalisering
- Upplaga: Rapport A2004:014, PDF fil
- Webbadress: http://www.itps.se/
- Författare/red: Jones, R A.
- Titel: The Politics and Economics of the European Union
- Upplaga: 2001 Second edition
- Förlag: Edward Elgar Publishing
- Författare/red: Knox, P. Marston, S.
- Titel: Places and Regions in Global Context: Human Geography
- Ort: New Jersey
- Upplaga: 2007 Fourth edition
- Förlag: Prentice Hall
- Författare/red: Wheeler, J. Muller, P. Thrall, G I. Fik, T J.
- Titel: Economic Geography
- Upplaga: 1998, Third edition
- Förlag: John Wileys & Sons
- Författare/red: Åquist, A-C.(1994)
- Titel: Kulturgeografins idéhistoria - en översikt
- Upplaga: .
- Förlag: Nordisk Samhällsgeografisk Tidskrift
- Webbadress: http://www.oru.se/templates/oruExtNormal.asp?id=8080
Referenslitteratur
- Titel: Sveriges nationalatlas, Industri och service
- Upplaga: 1993
- Förlag: Bra Böcker
- Titel: Sveriges nationalatlas, Kulturlandskapet och bebyggelsen
- Upplaga: 1994
- Förlag: Bra Böcker
- Titel: Sveriges nationalatlas, Sveriges kartor
- Upplaga: 1998 3:e utgåvan
- Förlag: Bra Böcker
- Författare/red: Johnston, R.J.
- Titel: Dictionary of Human Geography
- Upplaga: 2000 4th edition
- Förlag: Blackwell, Oxford
Utdelat material kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket