Geografi GR (A), Geografi i grundlärarutbildning, grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Geografi GR (A), Geografi i grundlärarutbildning, grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Geography Ba (A), Geography in Teacher Education, Teachers level 4-6, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GG013G
- Ämne huvudområde: Geografi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2016-04-18
- Senast ändrad: 2019-11-14
- Giltig fr.o.m: 2020-01-15
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om, och förståelse för, samspelet mellan människa och natur. I geografin har både den fysiska förändringen av landskapet och människans nyttjande och aktiviteter av landskapet betydelse. Studenten ska efter genomgången kurs ha förvärvat ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att ge behörighet för att undervisa i geografi årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa kunskap om naturprocesser, kontinenter och världshav, länder och regioner, geografiska begrepp, teorier och modeller.
- Visa kunskap om naturresurser, deras förekomster och nyttjande.
- Visa insikt i och förståelse för hur ojämn fördelning av samhällsresurser ger olika livsvillkor i olika delar av världen, samt hur prioriteringar på individ och samhällelig nivå kan påverka en global hållbar utveckling.
- Visa kunskap om tolkning av olika sorters kartbilder (fysiska, mentala och digitala) och visa insikt om insamlande, tolkande och åskådliggörande av geografiska data.
- Visa kännedom om hur praktiska och estetiska läroprocesser kan användas i undervisningen.
- Visa kunskap om generell landskapsutveckling i Sverige, både naturgeografiskt och kulturgeografiskt perspektiv, samt att kunna exemplifiera detta för sina elever i sin skolas närmiljö, med närområdesstudier som pedagogiskt verktyg.
- Uppvisa färdigheter i att tillämpa geografididaktiska perspektiv och metoder för bedömning med utgångspunkt från skolans styrdokument.
- Visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i planering av pedagogisk verksamhet.
Innehåll
Kursen ger kunskaper om hur natur- och kulturlandskapet uppstått och förändras över tid. Kursen ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins metoder, begrepp och arbetssätt beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv och stor vikt läggs vid hållbarhetsfrågor.
Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om geografi. Därtill övas studenten i att utifrån skolans styrdokument bedöma elevernas resultat.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Kursen innehåller olika muntliga och skriftliga uppgifter. Det kan ske exkursioner inom kursen. Undervisningen sker med utnyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system. Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator och internet.
Examination
0015: Pedagogisk planering, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0016: Muntlig tentamen, PM och studiebesök, 6 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
0017: Diskussionsinlägg
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
0018: Quiz
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Examination sker genom diskussionsinlägg, quiz, skriftliga uppgifter, muntlig tentamen samt obligatoriska didaktiska seminarier med muntliga redovisningar.
Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.
Ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Grundlärarutbildningen åk 4-6.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andréasson, P-G (red).
- Titel: Geobiosfären – en introduktion
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
- Titel: Libers Atlas för gymnasiet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Hallin, Per-Olof & Gren, Martin
- Titel: Kulturgeografi - En ämnesteoretisk introduktion
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten
- Titel: Plats – identitet – lärande: närområdesstudier i skolan.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Lgr 11 Kommentarmaterial till kursplanen i geografi
- Upplaga: 2011
Referenslitteratur
- Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
- Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
- Författare/red: Hall, Ola; Alm, Göran; Ene, Stefan & Jansson, Ulf
- Titel: Introduktion till kartografi och geografisk information
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Ytterligare litteratur och material kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket