Geografi GR (A), Geografi grundlärare, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Geografi GR (A), Geografi grundlärare, 7,5 hp
Geography BA (A), Geography Teacher Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GG023G
  • Ämne huvudområde: Geografi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 80%, Samhällsvetenskapliga området 20%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-05-07
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskap om, och förståelse för, samspelet mellan människa och natur. I geografin har både den fysiska förändringen av landskapet och människans nyttjande och aktiviteter av landskapet betydelse. Studenten ska efter genomgången kurs ha förvärvat ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som krävs för undervisning i geografi på grundskolenivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- Visa kunskap om endogena och exogena processer, klimat, kontinenter och världshav, länder och regioner, geografiska begrepp, teorier och modeller.
- Visa kunskap om natur- och kulturlandskap, människors livsmiljöer och människors tillgång till och användning av naturresurser.
- Visa insikt i och förståelse för hur klimat och miljöfrågor påverkar människans livsvillkor i olika delar av världen.
- Analysera och reflektera över olika lösningar för att uppnå en mer hållbar utveckling.
- Visa kunskap om tolkning av olika sorters kartbilder (fysiska, mentala och digitala) och visa insikt om insamlande, tolkande och åskådliggörande av geografiska data.
- Uppvisa färdigheter i att tillämpa geografididaktiska perspektiv och metoder för bedömning med utgångspunkt från skolans styrdokument.

Innehåll

Kursen ger kunskaper om hur natur- och kulturlandskapet uppstått och förändras över tid. Kursen ger en grundläggande förståelse för de processer som genom samspel och påverkan har format landskapet. Grundläggande kunskaper i geografins metoder, begrepp och arbetssätt beskrivs och analyseras. De geografiska förutsättningarna för mänskliga verksamheter som rör livsmiljöer, naturresurser, natur- och kulturlandskap och befolkningsförändringar studeras. Särskilt betonas samspelet mellan människan, samhället och miljön ur ett helhetsperspektiv och stor vikt läggs vid klimat- och hållbarhetsfrågor.

Studenten övas i att använda, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om geografi. Därtill övas studenten i att utifrån skolans styrdokument bedöma elevernas resultat.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Kursen innehåller olika muntliga och skriftliga uppgifter. Kursen innehåller även inlämnings- och diskussionsuppgifter som redovisas löpande under momentet.

Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator och internet.

Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system. Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.

Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Examination

0010: Pedagogisk planering (gruppuppgift), 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

0020: Quiz
Betygsskala: Tvågradig skala

0030: Individuell tentamen, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala

0050: Skriftlig fördjupning och fältstudie samt didaktiska seminarier, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Examination sker genom quiz, skriftliga uppgifter, individuell tentamen samt obligatoriska didaktiska seminarier med muntliga redovisningar. Ytterligare seminarier via digitala verktyg kan förekomma.

Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och hörlurar.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod GG016G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden mm. regleras i Högskoleförordningen.

De studerande förutsätts själva att svara för resekostnader under exkursioner/fältresor om inget annat anges.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bjelland, Mark; Kaplan, David; Malinowski, Jon och Getis, Arthur
  • Titel: Introduction to geography
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: McGraw-Hill Education
  • Kommentar: Versionen som benämns ”This International Student Edition is for use outside the U.S”. Finns även som e-bok.
  • Författare/red: Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David
  • Titel: Geografididaktik för lärare 4-9
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerups
  • Författare: Molin, Lena, Grubbström, Anne, Bladh, Gabriel, Westermark, Åsa, Ojanne, Kaj & Gottfridsson, Hans Olof
  • Artikeltitel: Do personal experiences have an impact on teaching and didactic choices in geography?
  • Tidskrift: 2015/4/6/s. 6-20
  • År/Volym/nr/sidor: European Journal of Geography

Referenslitteratur

  • Titel: Libers Atlas för gymnasiet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: En motsvarande atlas kan också användas.
  • Författare/red: Elg, Margareta & Börjesson, Kjell. (red.)
  • Titel: Sveriges nationalatlas (SNA)
  • Kommentar: Främst band ”Sveriges geografi” samt ”Berg och Jord”
  • Författare/red: Fridfeldt, Anders
  • Titel: Lärare gör fältstudier i geografi. Konkreta övningar att utföra i närmiljön
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Även om denna bok riktar sig främst till åk 4-6, så ger den en grund i olika övningar för fältstudier.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23