Grafisk teknik GR (A), Crossmedia, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Grafisk teknik GR (A), Crossmedia, 7,5 hp
Graphic Arts Technology BA (A), Crossmedia, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GT015G
- Ämne huvudområde: Grafisk teknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2010-09-30
- Giltig fr.o.m: 2011-01-01
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillgpdogöra sig kunskap i hur teorier och metoder inom området flerkanalspublicering med inriktning one-to-one kommunikation kan tillämpas. Kursen ger en introduktion i publicering av dynamiska filer i olika kanaler som tryck, webb, epost och mobil och de olika kanalernas möjlighet, användningsområde och begränsningar.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Tekniskt förstå produktionsflöde av information i flera kanaler.
- Redogöra för tekniker och metoder, för publicering i tryck, webb och mobil genom kopplingar till databaser.
- Tekniskt anpassa en färdig kampanj utifrån databasgenererad information för publicering i flera kanaler.
Innehåll
- En introduktion till flerkanalspublicering via databashantering.
- Tekniker och metoder för publicering av information från dynamiska filer i olika kanaler som tryck, webb, epost och mobil.
- Olika kanalers möjligheter och begränsningar i produktion.
- Kursen behandlar begrepp som: VDP, variabeldata, crossmedia, print on demand, flerkanalspublicering, digitaltryck,
Behörighet
Grafisk teknik GR (A), Grafisk teknik och tryckproduktion 7.5 hp, samt
Datavetenskap GR (A), Datorer och data från grunden, 7.5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs med obligatoriska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, genomgångar.
Studiebesök kan förekomma.
Kursen kan ges på engelska
Examination
3.5 hp, I101: Inlämningsuppgift 1: Webbtentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
2.0 hp, I201: Inlämningsuppgift 2: Produktionsflöde i crossmedia
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
2.0 hp, I301: Inlämningsuppgift 3: Dynamisk kampanjproduktion
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Det förutsätts att studenten har erfarenhet av och tillgång till dator och internetuppkoppling. Tillgång till följande utrustning och programvara för att kunna studera på distans: En webbläsare av senaste version, MS Internet Explorer. Programvarorna CS5 Photoshop, CS5 InDesign samt Acrobat. (De ingår bla i Adobe Design Standard CS5 och kan köpas med studentlicens)
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod GT004G
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Kommentar: Utdelat material och digitalt material
- Titel: The handbook for digital Printing and Variable-Data Printing
- Författare/red: Patricia Sorce
- Titel: Personalization: Data-driven print and internet communications
- Upplaga: 2009
- Förlag: RIT Cary Graphic Arts Press
Kurskompendium
Kolla om litteraturen finns på biblioteket