Historia GR (A), Invandring, minoriteter och främlingsbilder i det moderna Sverige. Ingår i lärarlyftet, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Historia GR (A), Invandring, minoriteter och främlingsbilder i det moderna Sverige. Ingår i lärarlyftet, 30 hp
History BA (A), Immigration, Minorities and Perceptions of ’the Other’ in Modern Sweden, 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HI001U
- Ämne huvudområde: Historia
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2010-08-11
- Senast ändrad: 2023-05-08
- Giltig fr.o.m: 2023-05-03
Syfte
Syftet med kursen är att ge lärare inom grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan en ökad ämnesmässig, teoretisk och didaktisk kompetens i frågor om invandring, minoriteter och etniska relationer. Kursen ger en allmän introduktion till den svenska invandringens historia med betoning på 1900-talet, belyser hur främlingsbilder och nationella identiteter konstrueras och reproduceras och belyser i ett didaktiskt perspektiv problematiken kring invandring och främlingsfientlighet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande
- översiktligt kunna redogöra för den svenska invandringens historia och för Sveriges minoriteter i historiskt och nutida perspektiv
- kunna diskutera hur etniska och nationella åtskillnader skapas och reproduceras liksom mekanismer bakom främlingsfientlighet och rasism
- kunna redogöra för antisemitismens och islamofobins historiska bakgrund och uttrycksformer
- ha utvecklat fördjupade färdigheter för en saklig, allsidig och intresseväckande undervisning om invandrare, minoriteter, etniska relationer, främlingsfientlighet och rasism
- kunna reflektera över värdegrundsfrågor och sin egen roll som förmedlare av kunskaper och värden
- tillägnat sig verktyg för arbete med värdegrund och empati i undervisningssituationen och ett sakligt bemötande av olika former av främlingsfientlighet
Innehåll
Kursen innehåller en ämnesmässig fördjupning, teoretisk problematisering samt ämnesdidaktisk tillämpning i frågor inom IMER-fältet – invandring, minoriteter och etniska relationer. Kursen består av fyra delmoment på 7.5 högskolepoäng vardera
Moment 1: Invandrare och minoriteter i Sverige/Immigrants and Minorities in Sweden, 7.5 hp
Momentet ger en översikt av den svenska invandringshistorien, hur invandrare, allt ifrån medeltidens inflyttning av tyska hantverkare och handelsmän fram till 1900-talets arbetskrafts- och flyktinginvandring, bidragit till det svenska samhällets utveckling. Iinvandringens betydelse för landets välstånd lyfts fram såväl som motsättningar och majoritetssamhällets sätt att hantera invandringen.
Moment 2: Etnicitet och nationalism/Ethnicity and Nationalism, 7.5 hp
I momentet avhandlas flera centrala begrepp inom IMER-fältet som identitet, etnicitet, nationalism och rasism. Central är frågan om hur etnicitet och andra gruppidentiteter uppkommer och hur de förhåller sig till klass, kön och nationell tillhörighet. Frågor ställs kring hur och varför stereotypa och negativa främlingsbilder uppkommer under olika omständigheter i såväl historiskt som didaktiskt perspektiv.
Moment 3, Bilder av ”juden” och ”muslimen”/Perceptions of Jews and Muslims, 7.5 hp
Momentet riktar fokus mot antisemitism och islamofobi i såväl historiskt som nutida perspektiv. Här avhandlas sammanhang och omständigheter i vilka dessa främlingsfientliga idétraditioner uppkommit och reproducerats och skilda föreställningar som återkommit för att motivera och underblåsa avståndstagande i förhållande till judar och muslimer. I momentet speglas såväl extremistiska grupper, populistiska partier som den breda politiska kulturen i Sverige och Europa.
Moment 4: Att undervisa främlingsfientlighet och rasism/Teaching about Xenophobia and Racism, 7.5 hp
Moment riktar fokus mot undervisning om invandring och minoriteter, rasism och främlingsfientlighet. Med avstamp i den svenska skolans mål att ”förmedla och hos eleven förankra de grundläggande värden vårt samhälle vilar på” lyfts begrepp som empati, civilkurage, offer, förövare, åskådarroll och värdegrund fram.
Behörighet
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning
Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges på distans med fyra obligatoriska träffar med föreläsningar och gemensamma övningar.
Examination
M100: Invandrare och minoriteter i Sverige, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Etnicitet och nationalism, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M300: Bilder av "juden" och "muslimen", 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M400: Att undervisa främlingsfientlighet och rasism, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Respektive moment som ingår i kursen examineras genom tentamen och/eller muntliga och skriftliga redovisningar.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Övergångsbestämmelser
Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-05-03 -- 2024-05-03. Vid frågor, kontakta HSVexp@miun.se.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Darvishpour, Merhad & Charles Westin (red.)
- Titel: Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Studentlittertur
- Kommentar: (i urval),
- Författare/red: Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias
- Titel: Tusen år av invandring. En svensk kulturhistoria
- Upplaga: 3
- Förlag: Dialogos
Moment 2
- Författare/red: Fredrickson, George M
- Titel: Rasism. En historisk översikt
- Förlag: Historiska media
- Författare/red: Hylland Eriksen, Erik
- Titel: Etnicitet och nationalism
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Nya Doxa
- Författare/red: Svanberg, Ingvar & Tydén,Mattias
- Titel: I nationalismens bakvatten
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
- Författare/red: Beller, Steven
- Titel: Antisemitism. En aktuell genomlysning
- Förlag: Hillelförlaget
- Författare/red: Darvishpour, Merhad & Charles Westin (red.)
- Titel: Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (i urval)
- Författare/red: Hedin, Christer
- Titel: Islam och västerlandet. Möten, myter och motsättningar
- Förlag: Dialogos
- Författare/red: Jansson, Karl-Axel & Schmid, Ingemar (utg.)
- Titel: Ett fördrivet folk. Antologi om förtryck och diskriminering av romer/zigenare/resande,
- Förlag: Forum för levande historia
- Författare/red: Larsson, Göran
- Titel: Om antisemitism – Orsaker, utveckling, motiv
- Förlag: Svenska kommittén mot antisemitism
- Webbadress: http://www.skma.se/filer/om_antisemitism.pdf
Moment 4
- Författare/red: Elmeroth, Elisabeth & Johan Häge Elmeroth
- Titel: Flyktens barn. Medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nemert, Elisabet
- Titel: Öppna för samtal. En arbetsmodell i klassrummet
- Förlag: Liber
Referenslitteratur
Moment 2
- Författare/red: Hall, Patrik
- Titel: Den svenskaste historien. Nationalism i Sverige under sex sekler
- Förlag: Carlsson
Moment 3
- Författare/red: Bachner, Henrik & Ring, Jonas
- Titel: Antisemitiska attityder och föreställningar i Sverige
- Förlag: Forum för levande historia
- Webbadress: http://www.levandehistoria.se/files/antisemitism.pdf
- Författare/red: Otterbeck, Jonas & Bevelander, Pieter
- Titel: Islamofobi - en studie av begreppet, ungdomars attityder och unga muslimers utsatthet
- Förlag: Forum för levande historia
- Webbadress: http://www.levandehistoria.se/