Historia GR (A), Invandring, minoriteter och främlingsbilder i det moderna Sverige. Ingår i lärarlyftet, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Historia GR (A), Invandring, minoriteter och främlingsbilder i det moderna Sverige. Ingår i lärarlyftet, 30 hp
History BA (A), Immigration, Minorities and Perceptions of ’the Other’ in Modern Sweden, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI001U
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2010-08-11
  • Senast ändrad: 2010-12-02
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge lärare inom grundskolans åk 7-9 och gymnasieskolan en ökad ämnesmässig, teoretisk och didaktisk kompetens i frågor om invandring, minoriteter och etniska relationer. Kursen ger en allmän introduktion till den svenska invandringens historia med betoning på 1900-talet, belyser hur främlingsbilder och nationella identiteter konstrueras och reproduceras och belyser i ett didaktiskt perspektiv problematiken kring invandring och främlingsfientlighet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande
- översiktligt kunna redogöra för den svenska invandringens historia och för Sveriges minoriteter i historiskt och nutida perspektiv
- kunna diskutera hur etniska och nationella åtskillnader skapas och reproduceras liksom mekanismer bakom främlingsfientlighet och rasism
- kunna redogöra för antisemitismens och islamofobins historiska bakgrund och uttrycksformer
- ha utvecklat fördjupade färdigheter för en saklig, allsidig och intresseväckande undervisning om invandrare, minoriteter, etniska relationer, främlingsfientlighet och rasism
- kunna reflektera över värdegrundsfrågor och sin egen roll som förmedlare av kunskaper och värden
- tillägnat sig verktyg för arbete med värdegrund och empati i undervisningssituationen och ett sakligt bemötande av olika former av främlingsfientlighet

Innehåll

Kursen innehåller en ämnesmässig fördjupning, teoretisk problematisering samt ämnesdidaktisk tillämpning i frågor inom IMER-fältet – invandring, minoriteter och etniska relationer. Kursen består av fyra delmoment på 7.5 högskolepoäng vardera

Moment 1: Invandrare och minoriteter i Sverige/Immigrants and Minorities in Sweden, 7.5 hp
Momentet ger en översikt av den svenska invandringshistorien, hur invandrare, allt ifrån medeltidens inflyttning av tyska hantverkare och handelsmän fram till 1900-talets arbetskrafts- och flyktinginvandring, bidragit till det svenska samhällets utveckling. Iinvandringens betydelse för landets välstånd lyfts fram såväl som motsättningar och majoritetssamhällets sätt att hantera invandringen.

Moment 2: Etnicitet och nationalism/Ethnicity and Nationalism, 7.5 hp
I momentet avhandlas flera centrala begrepp inom IMER-fältet som identitet, etnicitet, nationalism och rasism. Central är frågan om hur etnicitet och andra gruppidentiteter uppkommer och hur de förhåller sig till klass, kön och nationell tillhörighet. Frågor ställs kring hur och varför stereotypa och negativa främlingsbilder uppkommer under olika omständigheter i såväl historiskt som didaktiskt perspektiv.

Moment 3, Bilder av ”juden” och ”muslimen”/Perceptions of Jews and Muslims, 7.5 hp
Momentet riktar fokus mot antisemitism och islamofobi i såväl historiskt som nutida perspektiv. Här avhandlas sammanhang och omständigheter i vilka dessa främlingsfientliga idétraditioner uppkommit och reproducerats och skilda föreställningar som återkommit för att motivera och underblåsa avståndstagande i förhållande till judar och muslimer. I momentet speglas såväl extremistiska grupper, populistiska partier som den breda politiska kulturen i Sverige och Europa.

Moment 4: Att undervisa främlingsfientlighet och rasism/Teaching about Xenophobia and Racism, 7.5 hp
Moment riktar fokus mot undervisning om invandring och minoriteter, rasism och främlingsfientlighet. Med avstamp i den svenska skolans mål att ”förmedla och hos eleven förankra de grundläggande värden vårt samhälle vilar på” lyfts begrepp som empati, civilkurage, offer, förövare, åskådarroll och värdegrund fram.

Behörighet

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på distans med fyra obligatoriska träffar med föreläsningar och gemensamma övningar.

Examination

Respektive moment som ingår i kursen examineras genom tentamen och/eller muntliga och skriftliga redovisningar.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (Högskoleförordningen kap 6, § 22). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Darvishpour, Merhad & Charles Westin (red.)
  • Titel: Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
  • Ort: Lund 2008
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Studentlittertur
  • Kommentar: (i urval),
  • Författare/red: Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias
  • Titel: Tusen år av invandring. En svensk kulturhistoria
  • Ort: Stockholm 2005
  • Upplaga: 3
  • Förlag: Dialogos
Moment 2
  • Författare/red: Fredrickson, George M
  • Titel: Rasism. En historisk översikt
  • Ort: Lund 2003
  • Förlag: Historiska media
  • Författare/red: Hylland Eriksen, Erik
  • Titel: Etnicitet och nationalism
  • Ort: Nora 1998
  • Upplaga: Senaste
  • Förlag: Nya Doxa
  • Författare/red: Svanberg, Ingvar & Tydén,Mattias
  • Titel: I nationalismens bakvatten
  • Ort: Lund 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
  • Författare/red: Beller, Steven
  • Titel: Antisemitism. En aktuell genomlysning
  • Ort: Stockholm 2009
  • Förlag: Hillelförlaget
  • Författare/red: Darvishpour, Merhad & Charles Westin (red.)
  • Titel: Migration och etnicitet. Perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
  • Ort: Lund 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: (i urval)
  • Författare/red: Hedin, Christer
  • Titel: Islam och västerlandet. Möten, myter och motsättningar
  • Ort: Stockholm 2006
  • Förlag: Dialogos
  • Författare/red: Jansson, Karl-Axel & Schmid, Ingemar (utg.)
  • Titel: Ett fördrivet folk. Antologi om förtryck och diskriminering av romer/zigenare/resande,
  • Ort: Stockholm 2005
  • Förlag: Forum för levande historia
  • Författare/red: Larsson, Göran
  • Titel: Om antisemitism – Orsaker, utveckling, motiv
  • Ort: Stockholm 2009
  • Förlag: Svenska kommittén mot antisemitism
  • Webbadress: http://www.skma.se/filer/om_antisemitism.pdf
Moment 4
  • Författare/red: Elmeroth, Elisabeth & Johan Häge Elmeroth
  • Titel: Flyktens barn. Medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
  • Ort: Lund 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Nemert, Elisabet
  • Titel: Öppna för samtal. En arbetsmodell i klassrummet
  • Ort: Stockholm 1997
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Hall, Patrik
  • Titel: Den svenskaste historien. Nationalism i Sverige under sex sekler
  • Ort: Stockholm 2000
  • Förlag: Carlsson
Moment 3
  • Författare/red: Bachner, Henrik & Ring, Jonas
  • Titel: Antisemitiska attityder och föreställningar i Sverige
  • Ort: Stockholm 2005
  • Förlag: Forum för levande historia
  • Webbadress: http://www.levandehistoria.se/files/antisemitism.pdf
  • Författare/red: Otterbeck, Jonas & Bevelander, Pieter
  • Titel: Islamofobi - en studie av begreppet, ungdomars attityder och unga muslimers utsatthet
  • Ort: Stockholm 2006
  • Förlag: Forum för levande historia
  • Webbadress: http://www.levandehistoria.se/

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15