Historia GR (B), Historia för lärare åk 7-9, 31-45 hp. Ingår i Lärarlyftet II, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Historia GR (B), Historia för lärare åk 7-9, 31-45 hp. Ingår i Lärarlyftet II, 15 hp
History BA (B), History for Teachers at the Intermediate Learners’ Level, 31-45 Credits. Continuing Education for Teachers

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI002U
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2011-12-07
  • Senast ändrad: 2023-05-08
  • Giltig fr.o.m: 2023-05-03

Syfte

Kursen syftar till att dels ge en översiktlig presentation av den politiska demokratins samhälleliga kontext och utveckling från 1860 till idag, dels att utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv introducera teoretiska aspekter på historiebruk, konstruktion och rekonstruktion av den demokratiska utvecklingen och till den kopplade teman.

Lärandemål

Delmoment 1.
Efter genomgången kurs ska den studerande
- kunna relatera det nutida samhällets demokratiska utveckling till företeelser
och processer i det förflutna.

- kunna analysera historiska sammanhang och processer av betydelse för den
politiska demokratiska utvecklingen i Sverige och Europa.

- redovisa kunskaper om historiedidaktiska begrepp och teorier samt
visa insikt i hur man praktiskt tillämpar denna kunskap i sin yrkesutövning.

- uppvisa färdigheter i att utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv relatera de
inhämtade kunskaperna om demokratins utveckling till den praktiska
verksamheten som lärare

- uppvisa färdigheter i att tillämpa ett historiedidaktiskt perspektiv och metoder
för bedömning och betygsättning med utgångspunkt från skolans nya
styrdokument.

- kunna reflektera över sitt eget förhållande till det förflutna och därigenom
förvärva verktyg för att kunna stimulera och fördjupa elevernas
historiemedvetande.

Delmoment 2.
- kunna insamla, kritiskt värdera och metodiskt bearbeta källmaterial samt
Visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera
över historievetenskapliga och/eller historiedidaktiska perspektiv och
forskningsresultat

- uppvisa förmåga att beskriva och bedöma egna och andras texter

Innehåll

Kursen består av två (2) moment:
1.Demokratins utveckling i Sverige och Europa, 1860 till idag: ämnesteoretiska och historiedidaktiska perspektiv, 7.5 hp. I momentet ges en översiktlig presentation av den politiska demokratins samhälleliga kontext - med dess sociala och ekonomiska förutsättningar från 1860 till idag. Hur ska vi förstå – och förklara – demokratiseringsprocessen, rösträttsreformerna och parlamentarismens utveckling i Sverige och Europa? Hur skall vi förstå – och förklara - hoten mot den politiska demokratin? I momentet introduceras även teoretiska aspekter på konstruktion och rekonstruktion av den demokratiska utvecklingen, det historiedidaktiska bruket av dessa i utvecklandet av historiemedvetande, kollektivt minne och identitet (historiebruk). I momentet övas även studenten i att utifrån skolans nya styrdokument bedöma och betygsätta.

2. Uppsats, 7.5 hp. I detta moment skall studenten producera en vetenskapligt dokumenterad uppsats inom det ämnesteoretiska fältet (demokratins utveckling), företrädesvis utifrån ett historiedidaktiskt problemområde. Därutöver skall studenten opponera vid ett uppsatsseminarium och aktivt delta i diskussioner kring andra seminariedeltagares arbeten. Examination sker genom bedömning av uppsatsen, opposition och seminariearbetet i övrigt.

Behörighet

Historia GR (A), 30 hp.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Deltagandet vid seminarieövningar och redovisningar är obligatoriska

Examination

1000: Examination, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examinationen sker via en skriftlig tentamen samt muntligen via seminarium.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-05-03 -- 2024-05-03. Vid frågor, kontakta HSVexp@miun.se.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Målgrupp:
Du som har lärarexamen och undervisar i detta ämne i åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Kommentar: ca. 200 sidor fördjupningslitteratur kan tillkomma
  • Författare/red: Jönsson, Christer
  • Titel: Rösträtten 80 år. Forskarantologi
  • Kommentar: valda delar, ca 100 sidor
  • Författare/red: Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf. (red)
  • Titel: Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken
  • Kommentar: valda delar, ca. 200 sidor.
  • Författare/red: Karvonen, Lauri
  • Titel: Demokratisering
  • Kommentar: valda delar, ca 100 sidor
  • Författare/red: Möller, Tommy
  • Titel: Svensk politisk historia. Strid och samverkan under tvåhundra år
  • Kommentar: cirka 300 sidor
  • Författare/red: Zander, Ulf
  • Titel: Fornstora dagar, moderna tider. Bruk av och debatter om svensk historia från sekelskifte till sekelskifte
  • Kommentar: valda delar, cirka 300 sidor

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15