Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
History BA (A), Upper Secondary Level Teacher Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HI035G
- Ämne huvudområde: Historia
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2011-05-27
- Giltig fr.o.m: 2011-08-22
Syfte
Syftet med kursen är att utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv förbereda den studerande för sin framtida yrkesverksamhet som lärare i historia.
Utifrån ett europeiskt perspektiv ges en allmän historisk orientering.
Kursen syftar vidare till att ge den studerande fördjupade insikter i den historiska disciplinens forskningsprocess, genom historiografisk orientering samt teoretiska och forskningsmetodiska studier.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs
- utifrån innehållsbeskrivningarna i kursens kronologiska moment kunna redogöra
för grundläggande historiska sammanhang, strukturer och förändringsprocesser
samt analytiskt ordna fakta i förklarande sekvenser.
- kunna relatera det nutida samhället och dess kultur till företeelser och processer
i det förflutna
- kunna diskutera och kritiskt analysera demokrati och mänskliga rättigheter
utifrån ett historiskt perspektiv
- uppvisa viss färdighet i att kritiskt värdera historiskt källmaterial
- kunna redovisa grundläggande kunskap om historiska och historiedidaktiska
begrepp och teorier samt visa insikt i hur man praktiskt tillämpar denna kunskap
- uppvisa viss färdighet i relatera de inhämtade kunskaperna till den praktiska
verksamheten som lärare
- uppvisa viss färdighet i att tillämpa historiedidaktiska resonemang och metoder
för bedömning och betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument.
- visa kunskaper om historieämnets utveckling i den svenska skolan och relationen
mellan den vetenskapliga historieforskningen och skolans styrdokument
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera
över historievetenskapliga och historiedidaktiska perspektiv och forskningsresultat
för att därigenom kunna bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och
kunskapsutvecklingen i historieämnet
- uppvisa viss färdighet att reflektera över sitt eget förhållande till det förflutna
och därigenom ges verktyg för att kunna stimulera och fördjupa elevers
historiemedvetande
Innehåll
Kursen är indelad i följande moment:
Moment 1. Introduktion till historiestudier. Antiken till ca 500 e.Kr, 7 hp.
(Introduction to Historical Studies. Ancient history to AD 500, 7 credits)
Momentet innehåller en introduktion till studier i historia och en orientering om källor till historien samt grundläggande källkritiska förhållningssätt. Momentet omfattar också ett översiktligt studium av villkoren för komplexa samhällssystems uppkomst, de antika grekiska och romerska samhällena och deras kulturliv samt religiösa och filosofiska tankeströmningar i äldre tid, framförallt Kristendom, Buddhism och Konfucianism. En viktig del i momentet är att, utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv, diskutera hur den aktuella tidsperioden förmedlas och brukas, i synnerhet utifrån ett skolperspektiv.
Moment 2. Medeltid ca: 500 till 1500, 6 hp
(Medievial History 500 AD to 1500, 6 credits.)
Momentet innebär ett översiktligt studium av medeltidens historia med tonvikt lagd på europeisk historia, kyrka, stat och mötet med andra kulturer och religioner. Kursen belyser även huvuddragen i de nordiska ländernas historia från äldsta tid till ca år 1500. En viktig del i momentet är att, utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv, diskutera hur den aktuella tidsperioden förmedlas och brukas, i synnerhet utifrån ett skolperspektiv.
Moment 3. Tidigmodern historia till ca 1800, 6 hp.
(Early Modern History to 1800. 6 credits.)
Momentet ger en översikt av samspelet mellan politiskt skeende, ekonomiska, demografiska och kulturella strukturer i ett globalt perspektiv, men med huvudvikten lagd på de nordiska länderna och Europa. I momentet ingår även ett översiktligt studium av de amerikanska och franska revolutionerna. En viktig del i momentet är att, utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv, diskutera hur den aktuella tidsperioden förmedlas och brukas, i synnerhet utifrån ett skolperspektiv.
Moment 4. Modern historia från ca: 1800 till och med andra världskriget, 6 hp (Modern History and the World Wars, 6 credits.).
Kursen belyser den politiska, ekonomiska och ideologiska utvecklingen, huvuddragen i den internationella politiken och bakgrunden till första och andra världskriget samt grunddragen i de nordiska ländernas historia. En viktig del i momentet är att, utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv, diskutera hur den aktuella tidsperioden förmedlas och brukas, i synnerhet utifrån ett skolperspektiv. I momentet övas även studenten att tillämpa dessa kunskaper på sin framtida yrkesverksamhet.
Moment 5. Samtidshistoria, tiden efter andra världskriget, 5 hp
(Contemporary History, 5 credits.)
Momentet innebär ett översiktligt studium av de moderna industriländernas och ”tredje världens” utveckling från andra världskrigets slut. Internationella ekonomiska, politiska, ideologiska och kulturella strömningar och förändringar belyses. Momentet klargör även huvuddragen i de nordiska ländernas historia.
En viktig del i momentet är att, utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv, diskutera hur den aktuella tidsperioden förmedlas och brukas, i synnerhet utifrån ett skolperspektiv. I momentet övas även studenten att tillämpa dessa kunskaper på sin framtida yrkesverksamhet.
Behörighet
samt OB 6 c: En B, Sh A, Hi A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Deltagande vid seminarieövningar och redovisningar är obligatorisk.
Examination
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemålen prövas skriftlig eller muntligt. Färdighetsmålen examineras genom en processuell examinationsform. Uppgifterna bearbetas först skriftligt eller diskuteras muntligt med läraren som ger återkoppling. Därefter bearbetas samma problemställning i form av seminarium, gruppövning eller fältarbete. Betyget ges på den slutliga skriftliga framställningen. I det avslutande skriftliga momentet uppmuntras studenten att reflektera över vilken progression som uppnåtts från det första skriftliga utkastet till den sista bearbetningen.
Moment 1. Introduktion till historiestudier. Antiken till ca 500 e.Kr.,
7 högskolepoäng
Examination sker skriftligt eller muntligt, genom seminarier, rapporter och tentor
Moment 2. Medeltid ca. 500 till 1500, 6 högskolepoäng
Examination sker skriftligt eller muntligt, genom seminarier, rapporter och tentor
Moment 3. Tidigmodern historia till 1800, 6 högskolepoäng
Examination sker skriftligt eller muntligt, genom seminarier, rapporter och tentor.
Moment 4. Modern historia från ca: 1800 till och med andra världskriget,
6 högskolepoäng.
Examination sker skriftligt eller muntligt, genom seminarier, rapporter och tentor.
Moment 5. Samtidhistoria, tiden efter andra världskriget, 5 högskolepoäng.
Examination sker skriftligt eller muntligt, genom seminarier, rapporter och tentor.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Skolverket, gällande styrdokument för historia (gr och gy), se http://www.skolverket.se
Moment 1
- Författare/red: Ekman, Stig m fl
- Titel: Metodövningar i historia 1. Historisk teori, metod och källkritik
- Upplaga: 1993
- Kommentar: sid 9-88.
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
- Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 upplagan 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Wikander, Charlotte & Wikander Örjan
- Titel: Antikens historia: Europa i vardande
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 281 sidor
Moment 2
- Författare/red: Ekman, Stig m fl
- Titel: Metodövningar i historia 1. Historisk teori, metod och källkritik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 89-99
- Författare/red: Gustafsson, Harald
- Titel: Nordens historia. En europeisk region under 1200 år
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 13-81
- Författare/red: Harrison, Dick
- Titel: Europa i världen. Medeltiden
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 366 sidor
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus, Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik, Stockholm, Liber, 2 upplagan, 2009,
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 upplagan 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria
- Titel: Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 31-204
Moment 3
- Författare/red: Ekman, Stig m fl
- Titel: Metodövningar i historia 1. Historisk teori, metod och källkritik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 100-138
- Författare/red: Gustafsson, Harald
- Titel: Nordens historia. En europeisk region under 1200 år
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 83-175
- Författare/red: Hedenborg Susanna, & Kvarnström Lars
- Titel: Det svenska samhället 1720-2000. Böndernas och arbetarnas tid
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
- Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 upplagan, 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Magnusson, Thomas
- Titel: Europa i världen ca 1700-1900. Revolution och nationalism
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Kommentar: sid 8-122
- Författare/red: Rystad, Göran
- Titel: Europa i världen 1500-1700. Expansion och integration
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Kommentar: 268 sidor
Moment 4
- Författare/red: Ekman, Stig mfl
- Titel: Metodövningar i historia. Historisk teori, metod och källkritik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 139-175
- Författare/red: Gustafsson, Harald
- Titel: Nordens historia. En europeisk region under 1200 år
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 177-272
- Författare/red: Hedenborg Susanna, & Kvarnström Lars
- Titel: Det svenska samhället 1720-2000. Böndernas och arbetarnas tid
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlittetatur
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
- Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 upplagan, 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Johansson, Alf W
- Titel: Den Nazistiska utmaningen: aspekter på andra världskriget
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Prisma
- Kommentar: 390 sidor
- Författare/red: Karlsson, Klas-Göran
- Titel: Europa och världen under 1900-talet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: sid 8-143
- Författare/red: Magnusson, Thomas
- Titel: Europa i världen ca 1700-1900. Revolution och nationalism
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2004
- Förlag: Liber
- Kommentar: sid 123-275
Moment 5
- Författare/red: Ekman, Stig m fl
- Titel: Metodövningar i historia 1. Historisk teori, metod och källkritik
- Ort: Lund
- Upplaga: 1993
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 176-200
- Författare/red: Gustafsson, Harald
- Titel: Nordens historia. En euoropeisk region under 1200 år
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: sid 273-322
- Författare/red: Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars
- Titel: Det svenska samhället 1720-2000. Böndernas och arbetarnas tid
- Ort: Lund
- Upplaga: 2009
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
- Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik,
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2 upplagan, 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar läses enligt lärarens anvisningar.
- Författare/red: Karlsson, Klas-Göran
- Titel: Europa och världen under 1900-talet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: sid 145-275
För moment 1 tillkommer eventuellt fördjupningslitteratur på ca 300 sidor. För moment 4 tillkommer eventuellt fördjupningslitteratur på ca 400 sidor. För moment 5 tillkommer eventuellt fördjupningslitteratur på ca 400 sidor
Kolla om litteraturen finns på biblioteket