Historia GR (A), Historia för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Historia GR (A), Historia för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
History BA (A), History, Primary School Teacher Education Programme, 4-6, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI042G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-12-06
  • Senast ändrad: 2013-06-13
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-30

Syfte

Kursen syftar till att ge en allmänhistorisk orientering utifrån ett svenskt och nordiskt perspektiv samt att ge en introduktion till historiedidaktiska teorier, metoder och problemområden. Därtill syftar kursen till att ge studenten färdigheter att använda och förmedla dessa kunskaper i en skolsituation.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning
- visa allmän kännedom om svensk och nordisk historia
- visa allmän kännedom om historiedidaktiska teorier, metoder och problem-
områden
- visa färdighet i att använda svensk och nordisk historia i skolmiljön
- visa färdighet i att förstå hur barn förhåller sig till historien, för utvecklandet
av sin förmåga att förstå och hantera omvärlden
- visa färdighet i att använda för yrkesutövningen relevanta historiedidaktiska
kunskaper

Innehåll

Kursen innehåller två moment:
Moment 1, 4 hp
Översiktligt studium av huvuddragen i svensk och nordisk historia med komparationer.

Moment 2, 3,5 hp
Översiktligt studium av några centrala historiedidaktiska begrepp och problemområden såsom historiemedvetande, historiebruk och evaluering samt deras relation till läroplanens målsättningar och samhället i övrigt. Momentet avslutas med en fältstudie där studentens färdigheter att förmedla och använda inhämtade kunskaper i en skolsituation prövas.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 6b: En B, Ma B, Nk A och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i samarbete mellan ämnena historia, geografi, religionsvetenskap och samhällskunskap. Huvudsakliga ämnet för kursen är historia. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det (högskoleförordningen). Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.

Att delta i prov i betygshöjande syfte, s k plussning, är inte tillåtet vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverkets styrdokument för grundskolan
Moment 1
  • Författare/red: Berggren, Lars och Mats Greiff
  • Titel: En svensk historia från vikingatid till nutid
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 250 sidor
  • Författare/red: Gustafsson, Harald
  • Titel: Nordens historia. En europeisk region under 1200 år
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar.
Moment 2
  • Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
  • Titel: Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: andra upplagan, 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Valda delar.
  • Författare/red: Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf. (red.)
  • Titel: Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15