Historia GR (A), Utbildningshistoria, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Historia GR (A), Utbildningshistoria, 7,5 hp
History Ba (A), History of Education, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HI055G
- Ämne huvudområde: Historia
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2017-12-06
- Senast ändrad: 2019-02-19
- Giltig fr.o.m: 2019-05-26
Syfte
Kursens övergripande syfte är att i ett historiskt perspektiv ge grundläggande kunskaper om utbildning, bildning, lärande, fostran och styrning såväl nationellt som internationellt. Kursen ges av ämnet historia men är tvärvetenskaplig, och riktar sig mot studenter intresserade av bland annat historia, idéhistoria, pedagogik, sociologi och statsvetenskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna diskutera framväxten av dagens svenska utbildningssystem
- kunna analysera hur samhällets krav på skolväsendet och styrning av skolan har påverkat lärarrollen över tid
- kunna relatera samhällets utbildnings-, kunskapsbyggnads-, fostrans- och disciplineringstekniker till det demokratiska samhällsskicket och till olika gruppers utövande av demokratiska rättigheter
- kunna redogöra för och kritiskt granska olika perspektiv på utbildningsväsendets funktion i stats- och nationsbyggnadsprocesser i olika samhällen
Innehåll
Kursen är inriktad på utbildningssystemets betydelse för dels stats-och nationsbyggnadsprocesser, dels för demokratiseringsprocesser. Särskilt vikt läggs vid utbildningssystemets funktion och uppgifter under framväxten av den moderna svenska staten.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av IT-baserade föreläsningar och seminarier.
Examination
M100: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Kursen examineras muntligt och skriftligt genom seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Kursen avslutas med en hemtentamen.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dess provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator.
Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Burman, Anders
- Titel: Pedagogikens idéhistoria: uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år
- Upplaga: 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 296 sidor
- Författare/red: Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes
- Titel: Utbildningshistoria: en introduktion
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda delar (av totalt 517 sidor)
Referenslitteratur
- Författare/red: Richardsson, Gunnar
- Titel: Svensk utbildningshistoria: skola och samhälle förr och nu
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
Tillkommer individuell fördjupningslitteratur om maximalt 500 sidor, vilket meddelas vid kursstart.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket