Historia GR (A), Historia för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Historia GR (A), Historia för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp
History BA (A), History for Primary Education Teacher, Year 4-6, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: HI086G
- Ämne huvudområde: Historia
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2020-05-11
- Senast ändrad: 2021-10-20
- Giltig fr.o.m: 2022-08-10
Syfte
Kursdeltagaren ska efter genomgången kurs ha förvärvat ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som ger möjlighet att undervisa i historia årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- Kunna redovisa kunskaper om huvudlinjer i främst svensk men även nordisk historia.
- Kunna redovisa kunskaper om tidslinjer, historiska periodiseringar och begrepp såsom dåtid och nutid samt kunna diskutera historisk förklaring och källkritik.
- Visa förmåga att tillämpa, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om svensk och nordisk historia.
- Visa förmåga att använda, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om olika tidsuppfattningar, periodiseringar och historiemedvetande.
- Uppvisa färdigheter i att tillämpa historiedidaktiskt perspektiv och metoder för planering, genomförande och bedömning med utgångspunkt från skolans styrdokument.
- Visa kännedom om hur praktiska och estetiska läroprocesser kan användas i undervisningen.
- Visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i planering av pedagogisk verksamhet.
Innehåll
I kursen analyseras innebörden och den vetenskapliga relevansen av att studera Sveriges och Nordens historia i ett övergripande perspektiv. Därtill analyseras olika tidsuppfattningar, såsom dåtid, nutid och framtid, och periodiseringar i svensk och nordisk historia. I momentet övas också studenten att använda, utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv, för skolsituationen relevanta kunskaper om närmiljöns historia och olika tidsuppfattningar. Därtill övas studenten i att utifrån skolans styrdokument planera och genomföra undervisning samt bedöma elevernas resultat.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. All undervisning är obligatorisk.
Examination
2101: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts och förståelsemål prövas skriftligt och muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten bedöms vid praktiska övningar.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det . Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (Väl Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (Godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (Underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som HI042G, Historia GR (A), Historia för grundlärare åk 4-6, 7,5 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Aronsson, Peter
- Titel: Historia
- Upplaga: 2011 eller senare
- Förlag: Liber
- Författare/red: Berggren, Lars och Mats Greiff
- Titel: En svensk historia från vikingatid till nutid
- Upplaga: 2009 eller senare
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
- Titel: Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik
- Upplaga: 2014 eller senare
- Förlag: Liber
- Kommentar: Valda delar.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Diskussionsunderlag till kursplanen i historia
- Upplaga: Senaste upplagan
- Kommentar: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/historia#anchor1
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i historia
- Upplaga: Senaste upplagan
- Kommentar: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/historia#anchor1
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplan i historia
- Upplaga: Senaste upplagan
- Kommentar: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/historia#anchor1