Historia GR (A), Miljöhumanistisk historiedidaktik: Historiskt tänkande i antropocen, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Historia GR (A), Miljöhumanistisk historiedidaktik: Historiskt tänkande i antropocen, 7,5 hp
History BA (A), History Didactics and Environmental Humanities: Historical Thinking in the Anthropocene, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI121G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2022-06-03
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge en grundläggande introduktion till en miljöhumanistiskt orienterad historiedidaktik som bland annat kan användas i historieundervisning inriktad mot hållbar utveckling i skolan och på museer. Kursen introducerar epokbegreppet antropocen samt presenterar historiedidaktiska perspektiv och teorier som utvecklar den historiska förståelsen med antropocen som utgångspunkt. Det innebär bland annat att begreppet djuptid introduceras och att några av den traditionella historieskrivningens grundpelare problematiseras, som exempelvis den antropocentriska normen i historieskrivningen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

– kunna redogöra för och diskutera centrala begrepp,
– beskriva vad miljöhumaniora är och ge exempel på hur en miljöhumanistisk historieundervisning kan utformas,
– kunna reflektera över och diskutera historiedidaktiska problem relaterade till antropocen,
– kunna beskriva och diskutera hur utbildning för hållbar utveckling kommer in i historieundervisningen utifrån styrdokument som läro- och kursplaner.

Innehåll

Kursen ger en inblick i de historiedidaktiska utmaningar och möjligheter som undervisning om antropocen kan innebära inom ramen för utbildning om hållbar utveckling. Kursen utgår från en bred definition av historiedidaktik och vänder sig till såväl blivande som redan verksamma historielärare och museipedagoger som är intresserade av att utveckla en ny historiedidaktisk förståelse som relaterar till hållbar utveckling och miljöhumaniora.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Undervisningen bedrivs huvudsakligen som enskilt arbete men även gemensamma övningar på kursens lärplattform förekommer. Kursen är en distanskurs och har inga fysiska träffar. All kommunikation sker via kursens lärplattform och du förutsätts därför ha tillgång till dator med internetuppkoppling.

Examination

2101: Miljöhumanistisk historiedidaktik, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras via ett aktivt deltagande i seminarier, en skriftlig inlämningsuppgift samt en avslutande hemtentamen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har enligt 6 kap. 22 § HF rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av 1 (år) enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen är en så kallad breddkurs. Kursen kan ingå i en examen, men ger inte behörighet till nästa progressionsnivå i historia (Historia GR (B)).

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Nordbäck, C. & Rotbain, A.
  • Titel: Ekokritik och museipedagogik i skuggan av antropocen
  • Upplaga: 2022
  • Kommentar: (ca 200 sidor)
  • Författare/red: Simon, Z. B.
  • Titel: History in times of unprecedented change: a theory for the 21st century
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: London: Bloomsbury Academic
  • Kommentar: (209 sidor)
  • Författare/red: Sörlin, S.
  • Titel: Antropocen: en essä om människans tidsålder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm: Weyler
  • Kommentar: (228 sidor.)
  • Författare/red: Wakild, E. & Berry, M. K.
  • Titel: Primer for teaching environmental history - ten design principles
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Duke University Press
  • Kommentar: (200 sidor)

Referenslitteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Aktuella läro- och ämnesplaner för grund- och gymnasieskolan (Lgr22 och Gy11)
  • Kommentar: Kommentarsmaterial för ämnet historia

Tillkommer ytterligare cirka 200 sidor med aktuell forskning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23