Industriell organisation och ekonomi GR (A), Marknadsföring, 6 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Industriell organisation och ekonomi GR (A), Marknadsföring, 6 hp
Industrial Engineering and Management BA (A), Marketing, 6.0 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IG004G
- Ämne huvudområde: Industriell organisation och ekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2011-11-16
- Giltig fr.o.m: 2009-08-25
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper i marknadsföringsteori samt förståelse för dess tillämpning.
Lärandemål
Studenter ska efter fullföljd kurs
- ha tillgodogjort sig grundläggande kunskaper om marknadsföringens olika
delområden och funktioner,
- förstå och behärska förekommande marknadsföringsbegrepp,
- på en grundläggande akademisk nivå kunna analysera marknadsföringsproblem,
- kunna jämföra och förstå skillnader mellan marknadsföring på olika slags
marknader,
- kunna koppla ihop marknadsföringsteori med praktiska
marknadsföringsproblem som företag normalt ställs inför,
- ha fått en inblick i hur akademiska arbeten skrivs och seminariebehandlas.
Innehåll
Kursen avser marknadsföringsteori inriktad på både strategisk nivå och taktisk nivå. Två huvudsakliga teoribildningar behandlas. En mer transaktionsorienterad med inriktning på konsumenter (B2C) och en mer relationsorienterad med inriktning på företag och nätverk (B2B) med tonvikten lagd på B2C. Dessutom behandlas de särskilda förutsättningar som gäller vid marknadsföring av tjänster.
Behörighet
Industriell organisation och ekonomi GR (A), Introduktion, 6 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Viss undervisning kan vara obligatorisk.
Distanskursens undervisning består av utlagt material och kommunikation i det nätbaserade undervisningsprogrammet WebCT.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig individuell tentamen och/eller obligatoriska inlämningsuppgifter.
6.0 hp, E101: Examination
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod FÖ032G eller FÖAA29.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Kotler, P. et al.
- Titel: Principles of Marketing. European Edition.
- Upplaga: senaste upplagan.
- Förlag: Prentice Hall Europe
Artiklar och PM kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket