Introduktion till programmering i textbaserad miljö, 5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Introduktion till programmering i textbaserad miljö, 5 hp
Introduction to Programming in Text-based Environments, 5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IK005U
- Ämne huvudområde: Informatik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Data- och systemvetenskap
- Fastställd: 2020-06-01
- Giltig fr.o.m: 2020-04-01
Syfte
Att ge lärare kunskaper i datalogiskt tänkande i allmänhet, och i textbaserad programmering i synnerhet, för att kunna använda programmering i undervisningen utifrån gällande styrdokument.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna:
- Skapa robusta program med hjälp av textbaserad programmering
- Analysera, felsöka, testa och strukturera enklare program
- Utforma grundläggande algoritmer för att lösa problem och bearbeta data
- Planera för att introducera och använda programmering i undervisningen
- Identifiera moment och innehåll i kurs-/ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg
Innehåll
Generellt innehåll
- Introduktion till hur programmering kan användas i matematik- och teknikundervisning
- Programmeringens roll i ett samhällsperspektiv, samt etiska aspekter av programmering
Programmeringsspecifikt innehåll
- Programmering och felhantering i ett textbaserat språk
- Grundläggande programmeringsbegrepp som selektion, iteration, villkor och funktioner
- Algoritmiskt tänkande och problemlösning med hjälp av programmering
- Analysera, diskutera, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod
- Att utifrån moment i kurs-och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder
- Orientering om ämnesdidaktisk forskning för tillämpning av programmering i ämnena
Behörighet
Engelska B, Matematik C och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Blandat lärande/distansundervisning kombineras med två stycken närträffar på campus. Närträffarna består bland annat av föreläsningar, laborationer, workshops och seminarier. Till kursen finns en IT-baserad lärplattform för diskussioner och kursmaterial. Handledning ges både vid närträffar samt via distans i lärplattformen Moodle.
Undervisningen ska huvudsakligen ske på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.
Examination
2001: Skriftliga inlämningsuppgifter, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2002: Skriftlig redovisning inkluderande testad och körbar programkod, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen förutsätter att du har en egen dator som du kan installera programvara på.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Mannila, Linda
- Titel: Att undervisa i programmering i skolan : varför, vad och hur?
- Upplaga: 1, 2017
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Skansholm, Jan
- Titel: Python från början
- Upplaga: 1, 2019
- Förlag: Studentlitteratur AB