Informatik GR (A), Grunderna i utveckling av IT-system för sport och upplevelser, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Informatik GR (A), Grunderna i utveckling av IT-system för sport och upplevelser, 30 hp
Informatics BA (A), The Foundations of System Development within Sports and Events, 30 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IK012G
  • Ämne huvudområde: Informatik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2008-12-17
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Grundläggande färdigheter och kunskaper i utveckling av IT-system för sport och upplevelser.

Lärandemål

Delkurs 1. Grundläggande programmering, 7,5 hp

Efter avslutat moment ska studenten ha grundläggande kunskaper i
– Händelsestyrd programmering i grafiska gränssnitt
– Implementering av grundläggande algoritmer till exempel för sortering och sökning
– Objektorienterad programmering
– Att använda en grafisk utvecklingsmiljö (IDE)
– Att tolka och använda Javas dokumentation
– Att hantera undantag i Java


Delkurs 2. Informationslagring och IT-säkerhet, 7,5 hp

Efter avslutat moment ska studenten
– Kunna konstruera modeller för databaser
– Kunna konstruera en databas
– Behärska tekniker för lagring, och bearbetning av data
– Känna till risker och hot i samband med informationslagring


Delkurs 3. Interaktiva webbapplikationer, 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten
– Kunna konstruera enklare interaktiva webbapplikationer
– Ha grundläggande kunskap i design av interaktiva webbplatser


Delkurs 4. Människa-Informationsteknologi-Interaktion, 7,5 hp

Efter avslutat moment ska studenten
– Ha kännedom om generella teorier inom psykologi
– Ha kännedom om människans sinnen och dess utveckling
– Ha kännedom om hur människor upplever, minns och påverkas av stress
– Ha kännedom om teorier gällande personlighet
– Erhålla ökad förståelse av hur människor använder IT i olika miljöer och inom olika roller
– Kunna identifiera och avgränsa olika upplevelser

Innehåll

Kursen består av följande delkurser:

Delkurs 1. Grundläggande programmering, 7,5 hp
– Operatorer, kontrollstrukturer, iterationer samt enkla och komplexa datatyper.
– Objektbaserad programmering
– Händelsestyrd programmering
– Introduktion till objektorienterad programmering
– Enklare algoritmer för sökning och sortering
– In- och utmatning till filsystem och mot användare
– API-dokumentation
– Introduktion till design av grafiska gränssnitt
– Grundläggande verktyg för design, kompilering, exekvering och distribution
– Orientering om undantagshantering och trådar

Delkurs 2. Informationslagring och IT-säkerhet, 7,5 hp
– Konceptuell modellering
– Databaskonstruktion
– Frågespråket SQL
– Grundläggande syntax och tillämpningsområden för XML
– Hot och risker vid informationslagring
– Lagar som omfattar lagring av personuppgifter
– Strategier för långsiktigt digitalt bevarande


Delkurs 3. Interaktiva webbapplikationer, 7,5 hp

– Webbdesign
– Webbkonstruktion
– Tekniken bakom interaktivitet
– Relationen mellan klient och server
– Anpassning av applikation med avseende på olika användare och plattformar
– Tillämpningsuppgift


Delkurs 4. Människa-Informationsteknologi-Interaktion, 7,5 hp

– förklara grundläggande teorier kring människans psykologiska egenskaper
– belysa hur människor fungerar som individer och i samspel med andra
– belysa människors förväntningar, attityder, behov och förmåga att bearbeta information
– belysa människors förutsättningar att fungera i en omvärld under snabb utveckling

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 800 timmar.

Campus
Undervisning i följande former kan förekomma; Föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.

Distans
Distansform ges kursen över Internet och har inga fysiska sammankomster.

Flexibel
Distansundervisning där obligatoriska sammankomster kan förekomma.

Examination

Delkurs 1. Grundläggande programmering, 7,5 hp
3 hp
Laborationer.

4,5 hp
Tentamen.


Delkurs 2. Informationslagring och IT-säkerhet, 7,5 hp
1,5 hp
Muntlig och skriftlig diskussionsuppgift.

4,5 hp
Skriftlig tentamen.

1,5 hp
Praktisk tillämpningsuppgift.


Delkurs 3. Interaktiva webbapplikationer, 7,5 hp
4,5 hp
Laborationer.

3 hp
Muntlig och/eller skriftlig tentamen.


Delkurs 4. Människa - Informationsteknologi - Interaktion, 7,5 hp
4,5 hp
Hemtentamen.
Muntlig och skriftlig redovisning

3 hp
Inlämningsuppgift.
Muntlig och skriftlig redovisning


Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen kan tillgodoräknas som 30 hp (20 p) inom programmet ”IT-system för sport och upplevelser”.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Agervold Mogens
  • Titel: Arbete och stress
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 1
  • Författare/red: Lewis L
  • Titel: Java Software Solutions, Foundations of program design
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Addison-Wesley
Moment 2
  • Författare/red: Connolly Thomas, Begg Carolyn
  • Titel: Database Solutions A step-by-step guide to building databases
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Addison Wesley
  • Författare/red: Statskontoret
  • Titel: Handbok i IT-säkerhet
  • Upplaga: 1997:29a,29b,29c
  • Webbadress: http://www.statskontoret.se
Moment 3
  • Författare/red: Molich, R
  • Titel: Webbdesign med fokus på användbarhet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Reinhardt Robert, Dowd Snow
  • Titel: Macromedia Flash MX Bible
  • Upplaga: Senaste upplagan
Moment 4
  • Författare/red: Gärdenfors Peter
  • Titel: Fängslande information
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Material som tillhandahålls och/eller säljs av institutionen.
  • Författare/red: Mossberg Lena
  • Titel: Att skapa upplevelser- från OK till WOW
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Westerholm A, Åström, M
  • Titel: En kognitionsvetenskaplig introduktion till Människa - maskin - interaktion
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15