Informatik GR (A), e-Samhället, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Informatik GR (A), e-Samhället, 15 hp
Informatics BA (A), e-Society, 15 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IK020G
  • Ämne huvudområde: Informatik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2007-06-15
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att de studerande ska tillägna sig kunskaper om relationen mellan människa, samhälle och informations- och kommunikationsteknologisk utveckling. Genom att samhällets informations- och kommunikationssystem och e-samhället i vid mening studeras utifrån ett kritiskt perspektiv, så ges de studerande en möjlighet att utveckla ett eget välgrundat ställningstagande i de förändringar vi dagligen möter.

Lärandemål

Moment 1:
- kunna presentera sin bild av e-samhället av idag

Moment 2:
- ha en grundläggande kännedom om och förståelse för grundläggande medieteoretiska begrepp.
- ha en grundläggande kännedom och förståelse för den medieteknologiska utvecklingen från 1830 till idag.

Moment 3:
- ha en grundläggande kännedom om och förståelse för grundläggande teknikfilosofiska begrepp
- kunna formulera sin egen syn på relationen teknikutveckling – samhällsutveckling
- ha förståelse för olika perspektivs och rollers betydelse vid teknikutveckling/användning
- ha kännedom om och förståelse av relevanta offentliga styrdokument rörande samhällets IT-utveckling

Moment 4:
- kunna betrakta e-samhället utifrån myndigheters perspektiv
- känna till grundläggande begrepp som omfattar myndigheters handhavande av information rörande medborgare
- kunna formulera sin egen syn på relationen samhälle-medborgare via teknik
- kunna diskutera konsekvenser av lagring av information hos myndigheter i en långtidsperspektiv

Moment 5:
- kunna undersöka och granska sin egen och närmiljös IT-användning utifrån etnografisk bas
- känna till grundläggande forsknings/praktik/politikbaserade begrepp för att föra diskussion om förändringen av medborgarrollen i samhället
- kunna använda forskningsperspektiv som analytiska verktyg för att utvidga förståelsen av den egna medborgarrollen
- kunna formulera sin egen ansvarsfulla syn på relationen teknik och samhälle

Moment 6:
- kunna presentera en vision om det framtida e-samhället

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
1) Inledande ”uppgift”: Vad är e-samhället för dig?/Vad har du för föreställningar om e-samhället?

2) Historiskt perspektiv (vägen till e):
- Mediehistoria (klass, genus, segregation)
- Modernitetens framväxt
- Svenska medier, statens privata initiativ, nationalstatens betydelse
- Tid och rum, maktrelationen, privat-statligt
- Informations- och kommunikationsteknologi

3) Teknikfilosofi (vad är e?):
- Grundläggande begrepp inom teknikfilosofi
- Föreställningar om teknik
- Hur skapas teknik
- Maktrelationer
Roller och perspektiv

4) Förutsättningar och konsekvenser (vad innebär e?):
- Säkerhet
- Integritet
- Arkivering, bevarande
- Offentlighet
- Tillgänglighet

5) E-vardagen (hur gör vi e?):
- Etnografi
- Vardagen
- Relation medborgare – teknik - samhälle

6) Avslutande examinationsuppgift: e-Samhället: Två scenarier: Utopi-Dystopi.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campus
Undervisning i följande former kan förekomma; Föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.

Distans
Distansform ges kursen över Internet och har inga fysiska sammankomster.

Flexibel
Distansundervisning där obligatoriska sammankomster kan förekomma.

Examination

Kursen examineras fortlöpande genom de obligatoriska uppgifterna.
Moment 1: 1,5 hp
Moment 2: 3 hp
Moment 3: 3 hp
Moment 4: 3 hp
Moment 5: 3 hp
Moment 6: 1,5 hp.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen riktar sig till både de med erfarenhet inom området (verksamhetspersoner) och de som har behov av en mer allmän bild (t.ex. offentlig anställda), medborgare och fritidspolitiker. Kursdeltagarnas olika bakgrund skall användas som en tillgång och ett pedagogiskt verktyg vid grupparbeten, diskussioner och liknande för att tydliggöra de olika utgångspunkterna, synsätten och bakgrunderna kan innebära. Kursen bedrivs i samarbete med Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Gävle och Luleå Tekniska Universitet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 2
  • Författare/red: Furhammar, Leif,
  • Titel: Med TV i verkligheten.
  • Upplaga: Nr 1 1997, 2:a upplagan,
  • Förlag: Stiftelsen Etermedierna i Sverige.
  • Kommentar: s. 255-268
  • Författare/red: Gripsrud, Jostein,
  • Titel: Mediekultur, mediesamhälle
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Daidalos
  • Kommentar: I momentet läses del 3, s. 283-397.
  • Författare/red: Höjer, Birgitta,
  • Titel: Det hörde vi allihop! Etermedierna och publiken under 1900-talet.
  • Upplaga: Nr 9 1998.
  • Förlag: Stiftelsen Etermedierna i Sverige
  • Kommentar: Kapitlen 1, 2 och 6.
  • Författare/red: Leth, Göran, & Thurén, Torsten,
  • Titel: Källkritik för Internet
  • Förlag: Styrelsen för psykologiskt försvar,
  • Webbadress: http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/EPiBrowser/Publikationer/Ovriga%20publikationer/OCB%20SPF/kallkritik_internet_spf.pdf
  • Författare/red: Wallengren, Ann-Kristin,
  • Titel: ”Provocerande undervisning. Arbetare -71 i ett berättartekniskt perspektiv”.
  • Upplaga: Nr 1 1999,
  • Förlag: Stiftelsen Etermedierna i Sverige.
  • Kommentar: I Medier och modernisering. En antologi om utbildningsprogram och samhällsprogram. s. 212-227.
Moment 3
  • Titel: ”Ett informationssamhälle för alla”
  • Upplaga: Proposition prop. 1999/2000:86
  • Förlag: Näringsdepartementet
  • Webbadress: http://www.regeringen.se/sb/d/108
  • Titel: ”Vingar åt människans förmåga”
  • Förlag: IT-kommissionen
  • Webbadress: http://www.itkommissionen.se/
  • Kommentar: http://www.itkommissionen.se/dynamaster/file_archive/020124/39d2d69a7f6f35b7ec 7cad5a63208c58/Rapport%20Vingar%20%e5t%20m%e4nniskans%20f%f6rm%e5ga%20(1995).pdf
  • Författare/red: Barber, B.
  • Titel: En plats för kommers eller en plats för oss? IT i demokratiteoretiskt ljus, i Amnå, E (ed.) IT i demokratins tjänst
  • Upplaga: SOU 1999:117
  • Förlag: Fakta Info Direkt
  • Webbadress: http://www.regeringen.se/sb/d/108
  • Kommentar: i Amnå, E (ed.) IT i demokratins tjänst
  • Författare/red: Nordin, Ingemar
  • Titel: Vad är teknik? Filosofiska funderingar kring teknikens struktur och dynamik
  • Upplaga: Tema T Rapport 3, 1983
  • Förlag: Linköpings universitet
Moment 4
  • Titel: En sammanhållen elektronisk förvaltning.
  • Upplaga: 2002:07
  • Förlag: Statskontoret,
  • Titel: Ledningssystem för informationssäkerhet vid 24-timmarsmyndigheter.
  • Upplaga: SOU 2003:23
  • Titel: Offentlighet och IT .
  • Upplaga: SOU 2002:1
  • Författare/red: Kristiansson Göran.
  • Titel: Att bevara digitala handlingar.
  • Förlag: Riksarkivet.
  • Webbadress: http://www.ldb-centrum.se/bibliotek
Moment 5
  • Titel: Med- eller motborgare. Nåt jävla inflytande ska man väl ha i en demokrati
  • Webbadress: http://www.d2d.nu/ D2Dpamflett/ Med_eller_motborgare.html
  • Kommentar: Artiklar i samråd med den ansvariga läraren
  • Författare/red: Bergquist, Magnus & Svensson, Birgitta (red)
  • Titel: Metod och minne: etnologiska tolkningar och rekonstruktioner
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Demokratiredovisning oktober 2004.
  • Titel: Jag hör av mig när jag är redo: medborgainflytande i 27 kommuner
  • Webbadress: http://www.skl.se/ artikeldokument.asp? C=4363&A=17495& FileID=130014&NAME =Jag%5Fh%F6r%5Fav%5 Fmig%5 jamforelserap.pdf
  • Författare/red: Ellegård, Kajsa & Wihlborg. Elin (red)
  • Titel: Fånga vardagen: ett tvärvetenskapligt perspektiv
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kaijser, Lars & Öhlander, Magnus (red)
  • Titel: Etnologiskt fältarbete
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (red)
  • Titel: Den ocensurerade verkligheten i reportage, bild och undersökningar
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Carlsson
  • Författare/red: Rosengren, Annette
  • Titel: Två barn och eget hus: om kvinnors och mäns världar i småsamhället: en etnologisk studie
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Carlsson

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15