Informatik GR (A), Agil systemutveckling, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Informatik GR (A), Agil systemutveckling, 7,5 hp
Informatics BA (A), Agile System Development, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IK065G
  • Ämne huvudområde: Informatik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2009-05-26
  • Senast ändrad: 2010-04-30
  • Giltig fr.o.m: 2010-07-01

Syfte

Kursen syftar till att ge en introduktion till de tankesätt, metoder och verktyg som innefattas i begreppet agil systemutveckling. Agil systemutveckling är ett synsätt gemensamt för en grupp så kallade lättrörliga systemutvecklingsmetoder, till exempel SCRUM, DSDM och XP. Grundtanken med detta är att det i en föränderlig värld krävs utvecklingsmetoder som hanterar förändring som en del av verkligheten.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall den studerande:
- ha kännedom om ”The Agile Manifesto"
- förstå principerna bakom agila metoder
- ha kännedom om de vanligaste agila metoderna och vad som utmärker dem
- kunna använda tekniker, principer och metoder för att effektivisera utveckling

Innehåll

- Systemutveckling igår, idag och imorgon
- Uppkomsten av agila metoder
- Exempel på agila metoder, såsom SCRUM
- Kravhantering
- Övergången från traditionell systemutveckling till ett agilt arbetssätt.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campus
Undervisning i följande former kan förekomma; Föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.

Distans
Kursen ges över Internet och har inga fysiska sammankomster.

Flexibel
Distansundervisning där obligatoriska sammankomster kan förekomma.

Examination

3.0 hp, I102: Inlämningsuppgifter
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

2.0 hp, I202: Inlämningsuppgift
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.

2.5 hp, R102: Rapport
Betyg: A, B, C, D, E och F. A-E är Godkänt, F är Underkänt.

Former för examination kan ändras efter överenskommelse mellan studentgrupp och examinator.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Gustasvsson, Thomas
  • Titel: Agile : Konsten att slutföra projekt,
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: TUK-förlag
  • Författare/red: Schwaber Ken
  • Titel: Agile Software Development with SCRUM
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Education

Material som tillhandahålls och/eller säljs av institutionen tilkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15