Informatik GR (A), Agil systemutveckling, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Informatik GR (A), Agil systemutveckling, 7,5 hp
Informatics BA (A), Agile System Development, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IK065G
- Ämne huvudområde: Informatik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2009-05-26
- Senast ändrad: 2010-04-30
- Giltig fr.o.m: 2010-07-01
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion till de tankesätt, metoder och verktyg som innefattas i begreppet agil systemutveckling. Agil systemutveckling är ett synsätt gemensamt för en grupp så kallade lättrörliga systemutvecklingsmetoder, till exempel SCRUM, DSDM och XP. Grundtanken med detta är att det i en föränderlig värld krävs utvecklingsmetoder som hanterar förändring som en del av verkligheten.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall den studerande:
- ha kännedom om ”The Agile Manifesto"
- förstå principerna bakom agila metoder
- ha kännedom om de vanligaste agila metoderna och vad som utmärker dem
- kunna använda tekniker, principer och metoder för att effektivisera utveckling
Innehåll
- Systemutveckling igår, idag och imorgon
- Uppkomsten av agila metoder
- Exempel på agila metoder, såsom SCRUM
- Kravhantering
- Övergången från traditionell systemutveckling till ett agilt arbetssätt.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Campus
Undervisning i följande former kan förekomma; Föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning.
Distans
Kursen ges över Internet och har inga fysiska sammankomster.
Flexibel
Distansundervisning där obligatoriska sammankomster kan förekomma.
Examination
3.0 hp, I102: Inlämningsuppgifter
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)
2.0 hp, I202: Inlämningsuppgift
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
2.5 hp, R102: Rapport
Betyg: A, B, C, D, E och F. A-E är Godkänt, F är Underkänt.
Former för examination kan ändras efter överenskommelse mellan studentgrupp och examinator.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Gustasvsson, Thomas
- Titel: Agile : Konsten att slutföra projekt,
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: TUK-förlag
- Författare/red: Schwaber Ken
- Titel: Agile Software Development with SCRUM
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Pearson Education
Material som tillhandahålls och/eller säljs av institutionen tilkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket