Industridesign GR (A), Semiotik, 4,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Industridesign GR (A), Semiotik, 4,5 hp
Industrial Design BA (A), Semiotics, 4.5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IU037G
  • Ämne huvudområde: Industridesign
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 4,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
  • Fastställd: 2007-12-12
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-03

Syfte

Kursen skall ge en grundläggande orientering i hur mötet människa/ting kan beskrivas och förstås utifrån ett semiotiskt synsätt. Studenten skall bli väl förtrogen med semiotiska begrepp som underlättar kommunikationen i frågor om t.ex. produkters budskap, relation och användning. Kursen skall även placera design och föremål i ett samhälleligt sammanhang som befrämjar ett reflekterande synsätt.

Lärandemål

Studenten förväntas kunna:

Mom 1.1 - semiotikens grundläggande begrepp.

Mom 2.1 - förstå för hur människan genom sina sinnen tolkar fysiska ting genom tecken.

Mom 3.1 - med semiotiska begrepp reflektera över form och estetiska uttryck.
- tillämpa ett semiotiskt synsätt i praktiskt designarbete.

Mom 4.1 - analysera industriellt tillverkade föremål i ett semiotiskt och samhälleligt sammanhang.

Innehåll

Kursen ger en grundläggande orientering i studiet av de tecken människan varseblir genom sina sinnen. Tonvikten ligger på artefakters betydelser och hur man som designer kan påverka interaktionen mellan människa och ting.

Kursen innehåller följande moment:

Mom 1.1 - Introduktion och orientering.

Mom 2.1 - Människans perception och intellekt. Design som kommunikation.

Mom 3.1 - Semantik, syntax och pragmatik samt dess olika funktioner.

Mom 4.1 - Produktanalys.

Behörighet

Matematik B från gymnasiet.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undevisningen bedrivs i form av föreläsningar och studentens egna övningar i ämnet.

Examination

Examination kan ske i någon eller några av följande former: Seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen, redovisningar eller portfolio. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar med tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Monö Rune
  • Titel: Design for Product Understanding
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Liber
  • Webbadress: www.liber.se

Litteratur som kompletterar de olika delkurserna kan väljas av ansvarig lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15