Industridesign GR (A), Semiotik, 4,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Industridesign GR (A), Semiotik, 4,5 hp
Industrial Design BA (A), Semiotics, 4.5 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IU037G
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 4,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
- Fastställd: 2007-12-12
- Giltig fr.o.m: 2007-09-03
Syfte
Kursen skall ge en grundläggande orientering i hur mötet människa/ting kan beskrivas och förstås utifrån ett semiotiskt synsätt. Studenten skall bli väl förtrogen med semiotiska begrepp som underlättar kommunikationen i frågor om t.ex. produkters budskap, relation och användning. Kursen skall även placera design och föremål i ett samhälleligt sammanhang som befrämjar ett reflekterande synsätt.
Lärandemål
Studenten förväntas kunna:
Mom 1.1 - semiotikens grundläggande begrepp.
Mom 2.1 - förstå för hur människan genom sina sinnen tolkar fysiska ting genom tecken.
Mom 3.1 - med semiotiska begrepp reflektera över form och estetiska uttryck.
- tillämpa ett semiotiskt synsätt i praktiskt designarbete.
Mom 4.1 - analysera industriellt tillverkade föremål i ett semiotiskt och samhälleligt sammanhang.
Innehåll
Kursen ger en grundläggande orientering i studiet av de tecken människan varseblir genom sina sinnen. Tonvikten ligger på artefakters betydelser och hur man som designer kan påverka interaktionen mellan människa och ting.
Kursen innehåller följande moment:
Mom 1.1 - Introduktion och orientering.
Mom 2.1 - Människans perception och intellekt. Design som kommunikation.
Mom 3.1 - Semantik, syntax och pragmatik samt dess olika funktioner.
Mom 4.1 - Produktanalys.
Behörighet
Matematik B från gymnasiet.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undevisningen bedrivs i form av föreläsningar och studentens egna övningar i ämnet.
Examination
Examination kan ske i någon eller några av följande former: Seminarier, inlämningsuppgifter, tentamen, redovisningar eller portfolio. Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar med tillämpningar. På grund av detta är deltagande i undervisningen i sin helhet obligatorisk.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Monö Rune
- Titel: Design for Product Understanding
- Ort: Stockholm
- Förlag: Liber
- Webbadress: www.liber.se
Litteratur som kompletterar de olika delkurserna kan väljas av ansvarig lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket