Industridesign GR (B), Upplevelsedesign, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Industridesign GR (B), Upplevelsedesign, 7,5 hp
Industrial Design BA (B), Adventure Design, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IU112G
  • Ämne huvudområde: Industridesign
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Design
  • Fastställd: 2012-10-23
  • Senast ändrad: 2019-04-02
  • Giltig fr.o.m: 2019-09-02

Syfte

Syftet med kursen är att hos studenten skapa en grundläggande förståelse för uppbyggnaden av och innehållet i en upplevelse (olika sorters stimulans, varumärkesuppbyggnad, förädling, osv.) samt det breda spektra av tjänster som idag kategoriseras inom upplevelseindustrin. Kursen ska även tillhandahålla för studenten centrala verktyg för att angripa problem, testa användarvänlighet och målgruppsoptimera designen av upplevelsebaserade produkter och tjänster - ur rent tekniska och ergonomiska perspektiv såväl som ur varumärkeshänseende. Utöver detta skall studenten också vidareutveckla förmågan att planera och redovisa projekt i grupp.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- definiera vad som karaktäriserar en upplevelse, samt ha en insikt i hur man med hjälp av design kan utveckla och förädla en sådan på olika sätt (oavsett om det rör sig om en destination, en vara eller en tjänst).
- ange vikten av att tidigt i processen förankra designen mot ett varumärke, nytt eller existerande.
- med design som utgångspunkt kunna formulera grundläggande frågeställningar och strategier för olika typer av upplevelseförädling och uppbyggande av varumärke.
- beskriva hur både rent tekniska såväl som kommunikativa lösningar på olika sätt kan vävas in i arbetet med upplevelseförädling.
- undersöka hur en tänkt målgrupp uppfattar en vara, tjänst eller upplevelse i nuläget samt göra relevanta analyser för hur ”produkten” kan målgruppsoptimeras genom design.
- analysera hur en tänkt målgrupp kommer att ta emot ett framtida design-/upplevelsekoncept.
- visa förmåga att arbeta i grupp.

Innehåll

Kursen är problembaserad och drivs i första hand i projektform, projektuppgifterna löses i grupp och behandlar frågeställningar relevanta för upplevelsedesign. Sammanlagt kommer studenterna att genomföra två stycken projektuppgifter varav en kortare och en lite längre.
Utöver projektuppgifter kommer även relevanta gästföreläsningar och studiebesök att inkluderas i kursen.

Behörighet

Industridesign GR (A); Modellteknik, 7,5 hp, Skissteknik, 7,5 hp, Verkstadsteknik, 3 hp, Formstudier, 7,5 hp, Designmetodik 4,5 hp samt Konstnärlig träning 4,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Den lärarledda undervisningen i kursen utgörs till stor del av praktiska övningar med tillämpningar.

Examination

I100: Inlämningsuppgifter, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

P101: Projekt, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

3.0 hp, I101: Inlämningsuppgifter
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

4.5 hp, P101: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Aktivt deltagande i grupparbeten bedöms i båda momenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Upplaga: Kurskompendium

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15