Industridesign GR (C), Designmanagement, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Industridesign GR (C), Designmanagement, 7,5 hp
Industrial design BA (C), Design Management, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IU134G
  • Ämne huvudområde: Industridesign
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Naturvetenskap, design och hållbar utveckling
  • Fastställd: 2014-10-13
  • Senast ändrad: 2023-11-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-01

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna en förståelse för hur designprinciper och strategier kan integreras i affärsverksamhet och organisationer. Studenten skaffar kunskaper och färdigheter för att hantera design samt att förstå och kommunicera värdet av design inom en företagskontext.

Lärandemål

Studenten ska kunna:
- jämföra olika principer och idéer för designmanagement
- redogöra för hur designmanagement är relevant för en industridesigner
- uttrycka sin roll hos uppdragsgivaren
- analysera ett företag eller organisation ur ett designmanagementperspektiv
- skapa ett förslag på hur designmanagement kan användas i ett företag eller organisation på ett fördelaktigt sätt
- ur ett brukarperspektiv säkra kundvärdet för en uppdragsgivares produkter och tjänster.

Innehåll

Kursen belyser:
- olika principer och idéer för designmanagement
- hur designmanagement är relevant för en industridesigner
- designerns roll hos uppdragsgivaren.
- analyser av företag eller organisation ur ett designmanagementperspektiv
- hur designmanagement kan användas i ett företag eller organisation på ett fördelaktigt sätt
- hur man säkrar kundvärdet i uppdragsgivarens produkter och tjänster

Behörighet

Industridesign GR (A-C), 60 hp, varav 7,5 hp på GR (C)-nivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av seminarier, workshops och simulerad tillämpningsuppgift. Utöver lärarledd tid bedrivs kursen i form av självstudier.

Examination

U100: Tillämpningsuppgift med muntlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Referenslitteratur

  • Författare/red: Best, Kathryn
  • Titel: Design Management – Managing Design Strategy, Process and Implementation
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Bloomsbury Publishing
  • Författare/red: Engholm Ida, Norup Nanna
  • Titel: Design What?#%!
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Strandberg publishing
  • Författare/red: Österlin, Kenneth
  • Titel: Allt du behöver veta om design management
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skissbox.se

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15