Industridesign GR (A), Produktsemiotik, 4,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Industridesign GR (A), Produktsemiotik, 4,5 hp
Industrial Design BA (A), Product Semiotics, 4.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IU146G
  • Ämne huvudområde: Industridesign
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 4,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Design
  • Fastställd: 2017-10-17
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Kursens syfte är att ge studenten god förståelse för hur produkters upplevelsemässiga, kommunikativa aspekter kan analyseras, beskrivas och förstås utifrån ett semiotiskt synsätt. Även att stärka studentens förmåga att i praktiskt, ofta interdisciplinärt, designarbete kommunicera upplevelsemässiga, kommunikativa aspekter av till exempel olika designlösningar.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs:
- visa grundläggande kunskap om ämnesområdets teori, historia och dess plats i samtiden
- visa förtrogenhet med produktsemiotikens teoretiska grunder samt koppling till praktiskt designarbete
- kunna analysera produkter ur ett produktsemiotiskt perspektiv
- kunna hantera upplevelsemässiga, kommunikativa aspekter av produkter i praktiskt designarbete samt kunna kommunicera dessa i interdisciplinärt samarbete
- kunna på ett självständigt och experimenterande sätt analysera alternativt utforma olika designlösningar för till exempel olika målgrupper och sammanhang

Innehåll

- Introduktion i ämnesområdet och historisk orientering
- Perception. Hur människan tolkar och förstår med hjälp av sina sinnen
- Gestalt och gestaltningsfaktorer
- Grundtecken
- Metavärde
- Produktsemiotikens undergrupper semantik, syntax och pragmatik
- Målgruppsanalys, personas
- Funktionalitet, användbarhet och tillfredsställelse
- Produktsemiotisk analys
- Visuella metaforer i produktutvecklingsprocessen
- Begreppet ”utvidgad produkt” och designstrategiskt arbete

Behörighet

Engelska B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, lektionsundervisning och självstudier samt övningar i ämnet.

Examination

4.5 hp, I101: Inlämningsuppgifter med presentation.
Betyg: Underkänd eller Godkänd.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod IU037G.

Kursen ersätter IU131G och IU104G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Referenslitteratur

  • Författare/red: Anders Warell
  • Titel: Design Syntactics: A Functional Approach to Visual Product Form Theory, Models, and Methods. Göteborg: Chalmers University of Technology. ISBN/ISSN: 91-7291-101-8
  • Ort: Stockholm
  • Webbadress: https://www.researchgate.net/publication/294693433_Design_syntactics_A_functional_approach_to_visual_product_form_theory_models_and_methods
  • Kommentar: Anders Warell, (2001). Design Syntactics: A Functional Approach to Visual Product Form Theory, Models, and Methods. Doktorsavhandling.
  • Författare/red: Anders Warell
  • Titel: Towards a therory-based method for evaluation of visual form syntactics.
  • Webbadress: http://www.idemployee.id.tue.nl/g.w.m.rauterberg/conferences/cd_donotopen/adc/final_paper/222.pdf
  • Författare/red: Anna Westholm
  • Titel: Produktsemiotik idag. En bred genomlysning av ämnet produktsemiotik.
  • Webbadress: http://konstfack.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609880
  • Författare/red: Sara Ilstedt Hjelm
  • Titel: Semiotics in product design.
  • Webbadress: http://cid.nada.kth.se/pdf/CID-175.pdf
  • Författare/red: Susann Vihma
  • Titel: Design Semiotics in Use
  • Webbadress: ISBN: 978-952-60-0000-8

Litteratur som kompletterar de olika delkurserna kan väljas av ansvarig lärare. Kurskompendium tillhandahålles av undervisande lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15