Industridesign GR (A), Produktsemiotik, 4,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Industridesign GR (A), Produktsemiotik, 4,5 hp
Industrial Design BA (A), Product Semiotics, 4.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IU146G
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 4,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Design
- Fastställd: 2017-10-17
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten god förståelse för hur produkters upplevelsemässiga, kommunikativa aspekter kan analyseras, beskrivas och förstås utifrån ett semiotiskt synsätt. Även att stärka studentens förmåga att i praktiskt, ofta interdisciplinärt, designarbete kommunicera upplevelsemässiga, kommunikativa aspekter av till exempel olika designlösningar.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs:
- visa grundläggande kunskap om ämnesområdets teori, historia och dess plats i samtiden
- visa förtrogenhet med produktsemiotikens teoretiska grunder samt koppling till praktiskt designarbete
- kunna analysera produkter ur ett produktsemiotiskt perspektiv
- kunna hantera upplevelsemässiga, kommunikativa aspekter av produkter i praktiskt designarbete samt kunna kommunicera dessa i interdisciplinärt samarbete
- kunna på ett självständigt och experimenterande sätt analysera alternativt utforma olika designlösningar för till exempel olika målgrupper och sammanhang
Innehåll
- Introduktion i ämnesområdet och historisk orientering
- Perception. Hur människan tolkar och förstår med hjälp av sina sinnen
- Gestalt och gestaltningsfaktorer
- Grundtecken
- Metavärde
- Produktsemiotikens undergrupper semantik, syntax och pragmatik
- Målgruppsanalys, personas
- Funktionalitet, användbarhet och tillfredsställelse
- Produktsemiotisk analys
- Visuella metaforer i produktutvecklingsprocessen
- Begreppet ”utvidgad produkt” och designstrategiskt arbete
Behörighet
Engelska B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, lektionsundervisning och självstudier samt övningar i ämnet.
Examination
4.5 hp, I101: Inlämningsuppgifter med presentation.
Betyg: Underkänd eller Godkänd.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kod IU037G.
Kursen ersätter IU131G och IU104G.
Litteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Anders Warell
- Titel: Design Syntactics: A Functional Approach to Visual Product Form Theory, Models, and Methods. Göteborg: Chalmers University of Technology. ISBN/ISSN: 91-7291-101-8
- Ort: Stockholm
- Webbadress: https://www.researchgate.net/publication/294693433_Design_syntactics_A_functional_approach_to_visual_product_form_theory_models_and_methods
- Kommentar: Anders Warell, (2001). Design Syntactics: A Functional Approach to Visual Product Form Theory, Models, and Methods. Doktorsavhandling.
- Författare/red: Anders Warell
- Titel: Towards a therory-based method for evaluation of visual form syntactics.
- Webbadress: http://www.idemployee.id.tue.nl/g.w.m.rauterberg/conferences/cd_donotopen/adc/final_paper/222.pdf
- Författare/red: Anna Westholm
- Titel: Produktsemiotik idag. En bred genomlysning av ämnet produktsemiotik.
- Webbadress: http://konstfack.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:609880
- Författare/red: Sara Ilstedt Hjelm
- Titel: Semiotics in product design.
- Webbadress: http://cid.nada.kth.se/pdf/CID-175.pdf
- Författare/red: Susann Vihma
- Titel: Design Semiotics in Use
- Webbadress: ISBN: 978-952-60-0000-8
Litteratur som kompletterar de olika delkurserna kan väljas av ansvarig lärare. Kurskompendium tillhandahålles av undervisande lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket