Industridesign C, Interaktionsdesign, 4 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Industridesign C, Interaktionsdesign, 4 poäng
Industrial Design C, Interaction Design, 6 ECTS-credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IUAC01
- Ämne huvudområde: Industridesign
- Nivå: C-nivå
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Design 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
- Fastställd: 2007-01-02
- Giltig fr.o.m: 2007-01-22
Syfte
Syftet med kursen är att:
* Ge en ökad kunskap om människans sinnen, perception och kognitiva förmågor.
* Skapa en positiv attityd till att ta hänsyn till människans olika förutsättningar och förmågor vid utveckling av produkter.
* Ge en insikt i användargränssnittets betydelse för en produkts användbarhet.
* Ge en ökad kunskap om vad som utmärker ett bra användargränssnitt.
* Ge träning i att analysera en produkts användargränssnitt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten:
* Kunna utvärdera en produkts gränssnitt med hjälp av lämpliga metoder och verktyg
* Ha kunskap om hur gränssnitt kan utformas för att öka användbarheten hos en produkt
* Ha kunskap om hur ett gränssnitt kan utformas för att stödja de mänskliga sinnena
Innehåll
I kursen interaktionsdesign behandlas människa - maskin interaktion med inriktning mot informations- och kognitionsergonomi
Behörighet
- Skissteknik A, 4p
- Designmetodik B, 4p
- Modellteknik A, 4p
- Datorstödd design A, 4p
- Produktsemantik A, 4p
eller motsvarande kunskaper
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisning meddelas i form av föreläsningar, seminarier och projekthandledning.
Examination
2 poäng obligatoriska uppgifter, 3 poäng projektarbete. Godkänt projekt med godkänd individprestation, godkända inlämningsuppgifert och aktivt deltagande på övningarna ligger till grund för betygssättning.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen U, G eller VG. Ingår kursen i en civil- eller högskoleingenjörsutbildning ges betygen U underkänd, 3,4 eller 5
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Davidl Benyon, Phil Turner, and Susan Turner
- Titel: Designing interactive systems
Referenslitteratur
- Författare/red: Donald A. Norman
- Titel: The invisable computer
- Författare/red: Steve Krug
- Titel: Don´t make me think