Industridesign C, Interaktionsdesign, 4 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Industridesign C, Interaktionsdesign, 4 poäng
Industrial Design C, Interaction Design, 6 ECTS-credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: IUAC01
  • Ämne huvudområde: Industridesign
  • Nivå: C-nivå
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Design 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknik, fysik och matematik
  • Fastställd: 2007-01-02
  • Giltig fr.o.m: 2007-01-22

Syfte

Syftet med kursen är att:
* Ge en ökad kunskap om människans sinnen, perception och kognitiva förmågor.
* Skapa en positiv attityd till att ta hänsyn till människans olika förutsättningar och förmågor vid utveckling av produkter.
* Ge en insikt i användargränssnittets betydelse för en produkts användbarhet.
* Ge en ökad kunskap om vad som utmärker ett bra användargränssnitt.
* Ge träning i att analysera en produkts användargränssnitt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten:
* Kunna utvärdera en produkts gränssnitt med hjälp av lämpliga metoder och verktyg
* Ha kunskap om hur gränssnitt kan utformas för att öka användbarheten hos en produkt
* Ha kunskap om hur ett gränssnitt kan utformas för att stödja de mänskliga sinnena

Innehåll

I kursen interaktionsdesign behandlas människa - maskin interaktion med inriktning mot informations- och kognitionsergonomi

Behörighet

- Skissteknik A, 4p
- Designmetodik B, 4p
- Modellteknik A, 4p
- Datorstödd design A, 4p
- Produktsemantik A, 4p
eller motsvarande kunskaper

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisning meddelas i form av föreläsningar, seminarier och projekthandledning.

Examination

2 poäng obligatoriska uppgifter, 3 poäng projektarbete. Godkänt projekt med godkänd individprestation, godkända inlämningsuppgifert och aktivt deltagande på övningarna ligger till grund för betygssättning.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen U, G eller VG. Ingår kursen i en civil- eller högskoleingenjörsutbildning ges betygen U underkänd, 3,4 eller 5

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Davidl Benyon, Phil Turner, and Susan Turner
  • Titel: Designing interactive systems

Referenslitteratur

  • Författare/red: Donald A. Norman
  • Titel: The invisable computer
  • Författare/red: Steve Krug
  • Titel: Don´t make me think

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15