Journalistik GR (A), Medier, kultur och samhälle, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Journalistik GR (A), Medier, kultur och samhälle, 7,5 hp
Journalism BA (A), Media, Culture and Society, 7.5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: JO048G
- Ämne huvudområde: Journalistik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2009-10-26
- Senast ändrad: 2011-05-08
- Giltig fr.o.m: 2011-07-01
Syfte
Kursen introducerar grundläggande teorier om mediernas roll i samhället (med fokus på politik och kultur) och tar upp grundläggande frågor kring förhållandet mellan makthavare, medier, medieinnehåll, medborgare och kultur ur ett både nationellt och globalt perspektiv.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- kunna exemplifiera de vanligaste medieeffekterna
- kunna förklara journalistisk nyhetsvärdering
- kunna förklara mediernas betydelse för demokrati
- kunna diskutera den ömsesidiga påverkan mellan medier och kultur
- kunna förklara hur globaliseringen påverkar och påverkas av medier
- ha en grundläggande förståelse för begreppen mediekonvergens och digitalisering
Innehåll
Kursen belyser:
- mediekommunikationsprocessens olika steg: Aktörer, medier, budskap, publik, effekter
- etablerade teorier och modeller inom medie- och kommunikationsvetenskapen med avseende på samhällsprocesser och kulturproduktion
- medier i relation till begreppen globalisering, digitalisering, konvergens
- medieorganisationsfaktorer som påverkar nyhetsrapportering
- betydelsen av journalistiska yrkesvärderingar och normer för medieinnehåll
- mediers betydelse i vardagen för individen (publik)
- teoriutveckling rörande medieeffekter (effekt)
- medier och kultur (budskap)
- teorier om makt i förhållande till medier
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lärarledda gruppövningar, självstudier och grupparbeten. Vid helfartskurs gäller obligatorisk närvaro på lärarledda gruppövningar och gruppredovisningar.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter. Examination kommer att ske såväl individuellt som i grupp.
Distanskursen examineras genom skriftliga uppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bennet, Lance
- Titel: News. The politics of illusion
- Ort: New York
- Upplaga: 8/2008
- Förlag: Longman
- Författare/red: Jansson, André
- Titel: Globalisering – kommunikation och modernitet
- Ort: Lund
- Upplaga: 1/2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Johansson Bengt
- Titel: Vid nyhetsdesken - en studie av nyhetsvärdering vid svenska nyhetsredaktioner
- Ort: Sundsvall
- Upplaga: Studier i politisk kommunikation 19, 2008
- Förlag: Demokratiinstitutet
- Författare/red: McCombs, Maxwell
- Titel: Makten över dagordningen: om medierna, politiken och opinionsbildningen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: SNS Förlag
- Författare/red: Shirky, Clay
- Titel: ”The Political Power of Social Media.” Foreign Affairs, 00157120, Jan-Feb 2011, vol. 90, 1
- Upplaga: 2011