Journalistik A, Naturvetenskap, teknik och journalistik, 5 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Journalistik A, Naturvetenskap, teknik och journalistik, 5 poäng
Science, technology and journalism

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: JOAA19
  • Ämne huvudområde: Journalistik
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2005-10-03
  • Senast ändrad: 2006-01-10
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-23

Syfte

Ambitionen med kursen Naturvetenskap, teknik och journalistik är framförallt att inspirera allmänreportrar att närma sig detta journalistiskt intressanta fält. Syftet är inte att förmedla några djupgående naturvetenskapliga eller tekniska kunskaper, även om deltagarna ges möjlighet att öka sin förtrogenhet med områdets terminologi och begrepp. I stället är syftar kursen till att finna former och metoder att bevaka detta breda nyhetsområde och till att dessutom utveckla presentationsformerna.

Inom kursens ram skapas möten mellan allmänreportrar, redaktionsledare, vetenskapsjournalister, forskare och författare, som genom diskussioner och erfarenhetsutbyte kan utveckla journalistiken inom naturvetenskap och teknik.

Lärandemål

Kursens mål är att inspirera och vägleda både yrkesverksamma och blivande journalister, som är intresserade av att bevaka ämnen och frågor med teknisk och naturvetenskaplig anknytning. Deltagarna ska inom kursens ram ges möjlighet att utveckla verktyg, kunskaper och kontakter som syftar till konkret och handfast journalistisk granskning och bevakning av samhällets naturvetenskapliga och tekniska sektor.

Ett viktigt delmål är att finna förslag till hur bevakningen kan utvecklas utanför de stora redaktionerna och fackredaktionerna, och att undersöka hur även journalister på landsortsmedier, med begränsade resurser och små möjligheter till specialisering, kan bedriva en god journalistik inom området.

Innehåll

Naturvetenskap, teknik och journalistik, 5 p, är en distansutbildning i journalistik med inriktning mot bevakning av de naturvetenskapliga och tekniska forsknings- och verksamhetsområdena. Kursen vänder sig i första hand till yrkesverksamma journalister och reportrar samt studenter i slutfasen av journalistutbildning vid universitetet.

Frågor som rör naturvetenskap och teknik spelar en viktig roll i dagens samhälle, på alla nivåer. Den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen styr och påverkar samhällets och näringslivets utveckling. Grundläggande kunskaper om naturvetenskap och teknik har blivit en förutsättning för att människor ska kunna förstå sin omgivning och kunna delta i samhällsdiskussioner som rör exempelvis miljöhot, livsmedelsutveckling och arbetsmiljö- och hälsofrågor, förutom mer övergripande forsknings- och utbildningspolitiska mål.

Ändå är mediebevakningen av den naturvetenskapliga och tekniska sektorn mycket ojämn. Inom journalistkåren, liksom bland medborgarna i stort, råder ofta osäkerhet och rädsla inför dessa svårgripbara ämnen, behärskade av svåråtkomliga experter.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Kursen ges på halvfart och huvudsakligen på distans. Det betyder att kursen kan följas parallellt med annan verksamhet och utanför Mittuniversitetets fyra campusområden.

Tre viktiga seminarier utgör kursens stomme. Ett inledande tredagarsseminarium i Sundsvall fungerar som introduktion och avstamp. Studentgrupper bildas och samordnar sig och vid första träffen. Studenter från samma geografiska område kan därefter välja att organisera en eller flera träffar. Annars kan kommunikationen inom gruppen ske via konferenssystemet First Class. Kommunikationen mellan lärare och studenter sker i mellanperioden också i första hand via First Class.
Efter halva kurstiden arrangeras ett "virtuellt seminarium", där resultaten av självstudier och grupparbeten summeras och utgör delexamination.
Ett avslutande seminarium används för slutlig examination, visning av individuella projektarbeten och framåtblickande erfarenhetsutbyten. Till detta seminarium inbjuds utomstående gästföreläsare och diskussionspartners från såväl det journalistiska naturvetenskapliga och tekniska området.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Naturvetenskap, teknik och journalistik
Examinationen genomförs i två steg. Litteraturbetinget redovisas i en individuell hemtentamen som lämnas inför seminarietillfälle två och som diskuteras och kommenteras gruppvis i konferenssystemet First Class, för att därefter betygsättas med betygen underkänd, godkänd samt väl godkänd. Det slutliga betyget på kursen ges efter att en journalistisk produkt, med en för kursen relevant inriktning, redovisats och presenterats i sin fullständiga form (i publicerbart skick) i samband med det tredje och avslutande seminariet. Slutprodukten kan genomföras i grupp eller individuellt. Slutprodukten betygsätts med något av betygen underkänd eller godkänd. Slutbetyget på kursen styrs av resultatet på hemtentamen. Närvaro vid seminarietillfällena är obligatorisk för godkänt resultat.
Betyg: U, G eller VG

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: Scoop nr 1 2003
  • Författare/red: Leth, Göran och Thurén, Torsten
  • Titel: Källkritik för Internet, Rapport 177.
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Styrelsen för psykologiskt försvar (pdf via www.psykdef.se)
  • Författare/red: Nelkin Dorothy
  • Titel: Selling Science: How the Press Covers Science and Technology.
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: W.H. Freeman & Company
  • Författare/red: Thurén Torsten
  • Titel: Populärvetenskapens retorik.
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber AB

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15