Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsledning AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 15 hp
Quality Management MA, Total Quality Management Part I, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KA004A
- Ämne huvudområde: Kvalitetsledning
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 70%, Samhällsvetenskap 30%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik
- Fastställd: 2015-02-25
- Senast ändrad: 2015-06-18
- Giltig fr.o.m: 2015-08-30
Syfte
Kursen ska ge en bakgrund och introduktion till området kundorienterad verksamhetsutveckling, ge färdigheter och kunskaper om hur arbete med kundorientering kan bedrivas i olika typer av organisationer samt ge kunskaper och färdigheter för ledarskapets betydelse för framgång i kvalitetsarbetet.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för, förklara och problematisera kundorientering och kvalitetsbegreppet.
- Redogöra för, förklara och problematisera ledarskapets roll i ett framgångsrikt förbättringsarbete.
- Redogöra för, förklara och problematisera systemsyn, långsiktighet och hållbarhet i förhållande till kvalitetsutveckling.
- Tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta kundperspektivet.
- Tillämpa, värdera och föreslå metoder, arbetssätt och verktyg för att skapa förutsättningar för och lyfta det engagerade ledarskapet.
- Självständigt identifiera och formulera frågeställningar utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar.
- I grupp formulera frågeställning, planera metod, genomföra projektarbete samt diskutera slutsatser och redovisa detta i skriftlig rapport.
- Muntligt redovisa projektarbetet, diskutera och argumentera för slutsatserna och koppla dessa till vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och om människors ansvar för hur den används.
- Reflektera över och dokumentera över sitt eget lärande och den egna rollen i det egna lärandet. Koppla lärandet till vetenskapliga, samhälliga och etiska aspekter.
Innehåll
I kursen introduceras och problematiseras begreppet kvalitet, kund och engagerat ledarskap. Kursen behandlar också värderingar, arbetssätt och verktyg för att bedriva verksamhetsutveckling med fokus på kundorientering och engagerat ledarskap. Kursen tydliggör vikten av att i en verksamhet utgå från kundens behov och förväntningar i alla delar av organisationen samt vikten av ledarskapets roll för framgångsrikt utvecklingsarbete. Kundbegreppet innefattar både interna (medarbetare) och externa kunder.
Behörighet
Avlagd kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp.
Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier på grundnivå.
Engelska A/5 (från svenskt gymnasium) eller motsvarande från utländskt gymnasium, eller genom internationellt godkänt test i engelska (t ex TOEFL/IELTS).
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kuren ges på distans med en eller flera obligatoriska träffar på campus. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och/eller seminarier/gruppövningar. I kursen ingår ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.
Examination
5 hp skriftlig hemtentamen, Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F, A-E är godkänt, Fx och F är underkänt.
5 hp skriftlig salstentamen, Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F, A-E är godkänt, Fx och F är underkänt.
5 hp projektarbete inkl. skriftlig rapport, deltagande på seminarium och muntlig projektredovisning samt skriftlig reflektion, Betyg: Godkänd (G)eller Underkänd (U).
Obligatoriska moment förekommer.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Ingår i påbyggnadsutbildningen Kvalitets- och ledarskapsutveckling.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bengt Klefsjö et al
- Titel: De sju ledningsverktygen
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
- Titel: Kvalitet från behov till användning
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Magnus Söderlund
- Titel: Den nöjda kunden
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Författare/red: Yukl, G. & Kaulio, M.
- Titel: Ledarskap i organisationer
- Ort: Harlow
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Prentice Hall
Relevanta vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket