Kulturgeografi GR (A), Inkluderande friluftsliv - naturupplevelser, planering och tillgänglighet, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Kulturgeografi GR (A), Inkluderande friluftsliv - naturupplevelser, planering och tillgänglighet, 7,5 hp
Human Geography BA (A), Inclusive Outdoor Recreation - Nature Experiences, Planning and Accessibility, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: KG052G
  • Ämne huvudområde: Kulturgeografi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 20%, Samhällsvetenskapliga området 80%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskap om, och förståelse för ett inkluderande friluftsliv. Därmed studeras aktörer och faktorer inom planering och förvaltning på olika nivåer som formar och påverkar tillgänglighet och naturupplevelser i både urbana och rurala landskap.

En viktig del inom kursen är förståelse för social jämlikhet i natur. Under kursen diskuteras därmed inkludering och exkludering utifrån ett tillgänglighets- och folkhälsoperspektiv.

Lärandemål

För att bli godkänd ska studenten visa förmåga att:

  • definiera och resonera kring grundläggande begrepp och teorier kopplade till planering och förvaltning, tillgänglighet och social jämlikhet.
  • exemplifiera och förklara hur olika grupper i samhället utifrån funktionsnedsättningar, ålder, socioekonomiska förutsättningar, etnicitet, genus etc. har olika tillgång till friluftsliv och naturupplevelser.
  • diskutera hur vistelse i natur har betydelse för folkhälsa för olika grupper i samhället.
  • identifiera och diskutera hur och varför olika intressekonflikter kopplade till tillgänglighet uppstår samt hanteras i planering och förvaltning.
  • reflektera över och analysera hur inkludering utvecklas och beaktas på olika nivåer inom planering och förvaltning.

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande begrepp och teorier som beaktar planering och förvaltning, tillgänglighet och social jämlikhet. I kursen analyseras planering och förvaltning utifrån olika aktörer och nivåer i relation till tillgänglighet till grönområden i urbana och rurala landskap. Hur kan ett inkluderande friluftsliv uppnås? Vilka problemområden och intressekonflikter kan identifieras? Hur kan dessa hanteras utifrån planering och förvaltning? Inom kursen studeras aktuella problemområden utifrån olika samhällsintressen.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker helt på distans i form av föreläsningar, seminarier, övningar och inlämningsuppgifter. Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade system.



Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.



Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.

Examination

1000: Diskussionsuppgift
Betygsskala: Tvågradig skala

2000: Platsobservation, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3000: Dugga, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

4000: PM och seminarium, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Kursen examineras genom individuella inlämnings- och diskussionsuppgifter. Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.



Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: [www.miun.se/betygskriterier](<http: www.miun.se/betygskriterier="">)



Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
</http:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen är nätbaserad och förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och hörlurar.



Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.



Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Forsberg, Gunnel (red).
Titel: Samhällsplaneringens teori och praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Kommentar: Valda delar.

Författare/red:
TBD
Titel: TBD
Upplaga: Senaste
Förlag:
Kommentar: Valda delar.


Referenslitteratur

Författare/red: Fredman, Peter, Stenseke, Marie & Sandell, Klas. (red)
Titel: Friluftsliv i förändring
Upplaga: Senaste
Förlag: Carlsson Bokförlag

Författare/red: Ebba Lisberg Jensen & Pernilla Ouis.
Titel: Det gröna finrummet; etnicitet, friluftsliv och naturumgängets urbanisering
Upplaga: Senaste
Förlag: Carlsson Bokförlag

Kompendium samt kompletterande litteratur tillkommer samt annat material utifrån individuell fördjupning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23