Kvalitetsteknik AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsteknik AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del II, 7,5 hp
Quality Technology and Management MA, Total Quality Management part II, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KV002A
- Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Kvalitets- och maskinteknik
- Fastställd: 2007-12-07
- Senast ändrad: 2018-03-12
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Med kunskaperna som erhållits i kursen "Kundorienterad verksamhetsutveckling del I" som utgångspunkt ge färdighet och kunskaper som krävs för att leda en processorienterad organisation.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för processorienteringens grunder och ingående element.
- Använda erhållen kunskap för att ta fram eget verktyg för utvärdering av en organisations grad av processorientering.
- Påvisa fördelarna med och hur man kan skapa förutsättningar för delaktighet i en verksamhet.
Innehåll
Kursen ger kunskap om konkreta verktyg och modeller för processorientering samt insikt i fördelarna av att se på sin verksamhet ur ett systemperspektiv. Dessutom ges kunskaper om vikten av att skapa förutsättningar för delaktighet samt konkreta verktyg för detta arbete.
Behörighet
Kvalitetsteknik AV, Kundorienterad verksamhetsutveckling del I, 7,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och/eller seminarier/gruppövningar. I kursen ingår ett projektarbete som genomförs i grupp under handledning.
Examination
P100: Projektarbete, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
T100: Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Examination kan ske i form av skriftlig tentamen, gruppredovisning, skriftlig samt muntlig rapportering av projektarbete och/eller seminarier. Obligatoriska moment förekommer.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Ingår i påbyggnadsutbildningen Kvalitets- och ledarskapsutveckling.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Anders Ljungberg, Everth Larsson
- Titel: Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad, hur?
- Ort: Lund
- Upplaga: 2:a upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Bo Bergman & Bengt Klefsjö
- Titel: Kvalitet från behov till användning
- Ort: Lund
- Upplaga: 4:e upplagan
- Förlag: Studentlitteratur