Kvalitetsteknik GR (A), Kundfokuserad produktutveckling, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kvalitetsteknik GR (A), Kundfokuserad produktutveckling, 7,5 hp
Quality Technology and Management BA (A), Customer-Focused Product Development, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KV009G
- Ämne huvudområde: Kvalitetsteknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik
- Fastställd: 2007-03-30
- Senast ändrad: 2013-07-11
- Giltig fr.o.m: 2013-08-15
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att effektivt bidra till produktplanerings- och produktutvecklingsaktiviteter. Med effektiv avses både inre effektivitet i bemärkelsen "att produktutveckla på rätt sätt" som yttre effektivitet i bemärkelsen "att utveckla rätt saker" utifrån en förståelse av vad som skapar kundvärde.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Översiktligt beskriva ingenjörsyrkets framväxt i Sverige samt produktutvecklingens historiska drivkrafter
- Redogöra för olika typer av produktutvecklingsprocesser och deras styrkor och svagheter
- Redogöra för och tillämpa stödmetoder för kundfokusering och effektivisering under produktplanering och produktutveckling
- Dra korrekta slutsatser och ge rekommendationer uifrån tillämpningen av stödmetoder för produktplanering och produktutveckling
Innehåll
Bäst blir man sällan av en slump. Att bli bäst är snarare en konst, och faktiskt en vetenskap. Att förstå hur man blir bäst är vår passion inom Kvalitetsteknik.
Inom denna kvalitetskurs hanteras således konsten att bli bäst på produktplanering och produktutveckling. Bäst på att utveckla överlägset kundvärde.
Kursen fokuserar på grundläggande effektiva stödmetoder för produktutveckling och kundfokuserad produktutveckling i synnerhet. Exempel på stödmetoder som berörs är intressentanalys, målspecificering, relativa beslutsmatriser och Kvalitetshuset. Kursen innehåller även en kort introduktion till produktutvecklarens yrkesroll och produktutvecklingsprocessen.
Kursens undervisningsformer syftar till att skapa lärande genom aktiv tillämpning under realistiska former. Parallellt med interaktiva föreläsningar tillämpar således studenterna behandlade stödmetoder i ett produktutvecklingsprojekt. Projektet omfattar produktplanering och produktutveckling av ett produktkoncept. Produktutvecklingsprojektet drivs under verklighetsnära former enligt "stage-gate modell" där produktutvecklingsteamen redovisar ett antal delresultat inför en styrgrupp i samband med respektive projektfas. De fem faser som omfattas av kursen är produktplanering, förstudie och produktspecificering, konceptgenerering, utvärdering och val av koncept samt konfigurering och detaljkonstruktion.
I syfte att utveckla förståelsen för produktutvecklarens yrkesroll genomför teamen även en mindre studie av organisering och stödmetodanvändning under produktutveckling och produktplanering i näringslivet.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av ett stort antal interaktiva föreläsningar där traditionell föreläsning varvas med teamövningar, diskussioner och redovisningar. I tillägg till föreläsningarna förväntas studenterna arbeta självständigt med ett produktutvecklingsprojekt inom respektive projektteam. Vid projektets milstolpar sker obligatoriska redovisningar i helklass.
Examination
Examination kan ske i form av skriftlig tentamen, gruppredovisning, skriftlig samt muntlig rapportering av projektarbete och/eller seminarier. Obligatoriska moment förekommer.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Ingår i programmet Sportteknologi - innovativ produktutveckling med inriktning sport och upplevelser, 180 hp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Johannesson, H., Persson, J-G. & Pettersson, D.
- Titel: Produktutveckling: effektiva metoder för konstruktion och design
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: Liber
- Författare/red: Kaulio, M., Grubb, H., Karlsson, M, Mellby, C.
- Titel: PRE- Product Requirements Engineering. Kundförståelse i produktutvecklingen
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1999
- Förlag: IVF
- Webbadress: www.ivf.se/publikationer
- Kommentar: Hittas och inhandlas lämpligen iva IVF:s hemsida
Kompletterande kursmaterial delas ut under kursens gång. Referenslitteratur Följande litteratur ger ytterligare aspekter på kursen: Bergman,B., Klefsjö,B. (2001) Kvalitet från behov till användning, Tredje upplagan. Studentlitteratur, Lund. Bergman, B. (1992) Industriell försöksplanering och robust konstruktion. Lund: Studentlitteratur., ISBN 91-44-36861-5 (kompletterar boken Kvalitet från behov till användning på kapitlet försöksplanering). Edvardsson, B., Thomasson, B. (1991) Kvalitetsutveckling – Ett managementperspektiv. Lund: Studentlitteratur. Edvardsson, B., Gustafsson, A. (1999) The Nordic School of Quality Management, Lund: Studentlitteratur. Gustafsson, A. (1998). QFD – Vägen till nöjdare kunder i teori och praktik, Lund: Studentlitteratur. Gustafsson, A., Herrman, A, Huber, F. (2000) Conjoint Measurement – Methods and Applications, Berlin: Springer Verlag. Gustafsson, A., Johnsson, M. (2003) Competing in an Service Economy: How to Create a Competative Advantage through Service Development and Innovation, San Fransisco: Jossey-Bass. Kaulio, M. (1997) Customer Focused Product Development: A Practice-Centered Perspective, Doktorsavhandling, Chalmers. Mossberg, L. (2003) Att skapa upplevelser – Från OK till WOW, Lund: Studentlitteratur. Söderlund, M. (1997) Den nöjda kunden, Kundtillfredsställelse – orsak och effekter, Malmö: Liber Ekonomi. Samt ett antal vetenskapliga artiklar som finns tillgängliga under kursens gång.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket